Gå til innhold

Test: Fujifilm X-T1


Anbefalte innlegg

Hvorvidt det rettferdig å sammenllgne speil og speilløst bryr jeg meg egentlig ikke så mye om, det er ratioen mellom ytelse og funksjonalitet kontra størrelse og vekt som gjør Fuji X til det mest intressante systemet på markedet for meg for øyeblikket. Det eneste jeg egentlig savner fra Nikon-pakken er batterikapasiteten, ellers leverer X-T1 alt jeg trenger.

 

Detter er selvfølgelig fullstendig subjektivt og andre får være så uenige de bare vil, men for meg personlig leverer Fuji virkelig varene for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som irriterer meg at ikke har blitt en standard i kamera for tiden er innebygd GPS. En så enormt tidsbesparende funksjon i forhold til bildesortering klarer jeg ikke fatte hvorfor har blitt så nedprioritert. Og nei, det er uaktuelt å konstant gå med en ekstra dings i lomma eller på biltzskoen. Dette er en virkelig killer-funksjon for meg.

Lenke til kommentar

Det eneste som irriterer meg at ikke har blitt en standard i kamera for tiden er innebygd GPS. En så enormt tidsbesparende funksjon i forhold til bildesortering klarer jeg ikke fatte hvorfor har blitt så nedprioritert. Og nei, det er uaktuelt å konstant gå med en ekstra dings i lomma eller på biltzskoen. Dette er en virkelig killer-funksjon for meg.

Du trenger vel ingen ekstra ding i disse dager - de fleste moderne telefonene har innebygget GPS i dag.

 

Jeg selv liker at GPS loggingen skjer utenom kamera, for da logges hele ruten og ikke kun de stedene som jeg tar bilder. I tillegg bruker jeg gjerne flere hus, og da fungerer ekstern logging veldig greit.

Lenke til kommentar

Det eneste som irriterer meg at ikke har blitt en standard i kamera for tiden er innebygd GPS. En så enormt tidsbesparende funksjon i forhold til bildesortering klarer jeg ikke fatte hvorfor har blitt så nedprioritert. Og nei, det er uaktuelt å konstant gå med en ekstra dings i lomma eller på biltzskoen. Dette er en virkelig killer-funksjon for meg.

Mulig det er en killer-funksjon for deg, men for meg er det uten betydning. Jeg har enda ikke eid et kamera (bortsett fra iPhone) som registrerer GPS, og savner det heller ikke.

 

Skaffer jeg et kamera en eller annen gang som har det, så kanskje jeg bruker det. Men så langt er det ikke noe jeg vurderer i det hele tatt med et kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger vel ingen ekstra ding i disse dager - de fleste moderne telefonene har innebygget GPS i dag.

 

Jeg selv liker at GPS loggingen skjer utenom kamera, for da logges hele ruten og ikke kun de stedene som jeg tar bilder. I tillegg bruker jeg gjerne flere hus, og da fungerer ekstern logging veldig greit.

Telefonen er en ekstra dings. Selv om den er med hele veien så må jeg skru den på og ha egne programmer på PC og overføring og koordinering av tidspunkt opp mot appen på mobil. Poenget med GPS-tagging er at jeg lett og enkelt får en automatisk sortering av feriebilder, søndagsturen på fjellet, bursdagen hos tante osv osv. Jeg burde ikke trenge å slå på noe funksjon hver bidige gang jeg skal ta et bilde.

 

Mulig det er en killer-funksjon for deg, men for meg er det uten betydning. Jeg har enda ikke eid et kamera (bortsett fra iPhone) som registrerer GPS, og savner det heller ikke.

 

Skaffer jeg et kamera en eller annen gang som har det, så kanskje jeg bruker det. Men så langt er det ikke noe jeg vurderer i det hele tatt med et kamera.

Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er det for alle, men jeg tror samtidig at mange bare heller ikke har oppdaget fordelene med dette. Når jeg skal lete gjennom bilder og finne bilder i etterkant som jeg skal bruke i diverse sammenhenger så er det 3 ting jeg søker på. Når det er tatt, hvor det er tatt og hva som er motivet. Datomerking har alle kameraer nå til dags så vidt jeg vet. Ansiktsgjenkjenning har programmene vi bruker og ellers skriver jeg noen kjappe beskrivelser selv av hva som skjer på bildet. Men med GPS-tagging må jeg stresse og fikle til med eksterne program hver eneste gang jeg importerer for å få inn koordinater.
Lenke til kommentar

Telefonen er en ekstra dings. Selv om den er med hele veien så må jeg skru den på og ha egne programmer på PC og overføring og koordinering av tidspunkt opp mot appen på mobil.

Jeg ser den. Men for meg er ikke det et problem.

 

Poenget med GPS-tagging er at jeg lett og enkelt får en automatisk sortering av feriebilder, søndagsturen på fjellet, bursdagen hos tante osv osv. Jeg burde ikke trenge å slå på noe funksjon hver bidige gang jeg skal ta et bilde.

Der har vi forskjellig bruk av GPS-inforen. Jeg bruker filstrukturen jeg har på disken for den type organisering, samt tags på bildene som jeg legger til når jeg importerer bildene. Jeg bruker GPS info til å finne igjen steder som jeg har glemt hvor er, og som jeg ønsker å komme tilbake til.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Test av UHS I vs UHS II kort på XT1

 

 

The results were:

  • SanDisk Extreme Pro 95MB/s SDHC SDHC UHS- I Card = 14 seconds (approximately)
  • SanDisk 16GB Extreme Pro 280MB/s SDHC UHS-II = 9 seconds (approximately)

Note: After recording the video I timed it again against the Youtube clip and it looks like I shot for approximately 1.5 seconds longer before removing my finger for the UHS-II card which indicates an even stronger result in favour of the high speed card.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...