Gå til innhold

Svensk toll, avgifter! hjelp!


Nala

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har de ikke 25% moms i Sverige også da?

 

Sånn sett kan du bare bestille til Norge.

(Hvis du derimot bestiller innad i EU får du ikke moms på pakker du henter i Sverige).

 

 

PS: For ordens skyld vil jeg ta med at man skal momse varen inn til Norge på grensen, men da får man også refundert den svenske momsen. Summa sumarium blir det det samme, men om du blir stoppet så kan du få et lite gebyr etc på toppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de ikke 25% moms i Sverige også da?

 

Sånn sett kan du bare bestille til Norge.

(Hvis du derimot bestiller innad i EU får du ikke moms på pakker du henter i Sverige).

 

 

PS: For ordens skyld vil jeg ta med at man skal momse varen inn til Norge på grensen, men da får man også refundert den svenske momsen. Summa sumarium blir det det samme, men om du blir stoppet så kan du få et lite gebyr etc på toppen.

Skjønner, så den totale kostanden blir 3000,- +25% + 100,- = 3850,-

Den er alstå helt lik som i Norge?

Endret av Nala
Lenke til kommentar

Du betaler vanligvis ikke toll, men moms og ev. tollbehandlingsgebyr. Dersom du bor i Norge, og skal hente pakken på en dagstur til Sverige, må du også betale norsk moms på vei inn til Norge, da grensen for mva-fri innførsel er 3000 kr dersom du har vært utenlands i mindre enn 24 timer: http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

Ok, men om man ser bortifra tollbehandling, og bare varen som har kommet fra Hong Kong til Sverige. Så blir regnestykket jeg gjorde over riktig? Og da denne koster 3000,- eller mindre så kjører jeg vell også inn til Norge uten og betale noe ekstra?

Lenke til kommentar

tullverket.se:

Hur mycket tull ska du betala?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

 

Hur mycket är momsen?

Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

* Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

 

 

Exempel: Mobiltelefonskal i plast från Kina

Pris på internet: 1 350 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 6,5 procent: 1 400 x 6,5%= 91 kr
Moms 25 procent: (1 400 + 91) x 25%=373 kr
Importdeklarationsavgift: 100 kr

Totalt: 1 964 kr (1 400 + 91 + 373 +100)

 

 

 

Så det virker som i ditt tillfelle vil det også kanskje komme en toll på mellom 0-20%

Endret av M.K.E.A.
Lenke til kommentar

 

tullverket.se:

Hur mycket tull ska du betala?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag.

(...)

Så det virker som i ditt tillfelle vil det også kanskje komme en toll på mellom 0-20%

 

Og i så tilfelle, så har man jo virkelig bæsja på leggen i forhold til å bestille levering til Norge i stedet.

 

Mer info om tollsatser inn til Sverige finnes her.

 

Å bestille poste restante til sverige på varer som leveres fra utenfor EU er det absolutt ingen grunn til. På varer som sendes innenfor EU (alternativt fra EU-land til Norge) kan det imidlertid være penger å spare, særlig om selgeren er av de som ikke trekker fra sitt lands moms ved eksport til ikke-EU-land -slike uproffe butikker velger jeg for min del heller å ikke handle i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...