Gå til innhold

[Løst] HJELPP! Hovedkorte ekploderte !


Anbefalte innlegg

 

Som sagt tidligere skyldes sprengte kondensatorer som oftest av for høy spenning eller faseforskjell. I ditt tilfelle kan jeg se for meg at det kun er 2 tilfeller;

1. Powersupply har takket for seg (Finn en binders og et multimeter/voltmeter, og test, for å starte PSU, kortslutt grønn og svart med bindersen)

2. En regulator på hovedkortet har takket for seg, som har ført til for høy spenning og igjen blåst kondensatoren.

 

Ingen av de nevnte ville jeg latt en person som ikke vet hva en kondis heter på norsk prøve å reparere.

Prøv med nytt hovedkort, smeller det igjen, så søker du retur på hovedkort og strømforsyning. Komplett er som regel greie på slikt.

Kan jeg teste strømforsyningen med og skru på vifte ?

 

Nei, strømforsyningen må måles. En vifte klarer fint å gå på 14 volt, dog gjerne litt fortere enn normalt. Den må nok måles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. i7 er ikke en spesifikk CPU(serie) det er mer en merking for et segment i seriene til Intel.

i7 finnes til socket 1156, 1366, 1155, 2011 og 1150. Det er en grunn til å kun si at man har en i7 er noe mengingsløst fordi det eneste man får ut av det er at det er en nyere Intel CPU med HT.

 

Da du ikke gir spesifikk modellbetegnelse på hverken hovedkort eller CPU så må man gjette. Du sier maskinen er noen år gammel. Jeg antar det er socket 1155 med f.eks sandybridge. Googling av det su sa hovedkortet het ser også ut til å bekrefte det

Lenke til kommentar

Skal jeg skrape det som er der av ?

Den gamle kjølepastaen må vekk, ja. Men ikke bruk noe form for skrape. Jeg anbefaler bruk av tørkerullpapir og isopropanol.

forresten så har hovedkorte mitt

 

1155 socket betyr det att jeg bare kan kjøpe 1155 ?

Det betyr av din prosessor kun passer i en 1155 socket, så med mindre du også vil kjøpe ny CPU, så må du holde deg til 1155.

Lenke til kommentar

Forresten kommer denne til og hjelpe slik att det ikke blir høy spenning i pc ? https://www.komplett.no/hisaver-overspenningsvernstrmsparer-av/762952

Et overspenningsvern hindrer at det kommer høye spenninger inn til din strømforsyning. Om spenningen blir for høy kan komponenter gå i stykker på innsiden, som kan føre til feil spenninger på utgangene, men dette er som regel tatt hensyn til at kan skje og dermed laget sikkerhet mot. Det sitter allerede et overspenningsvern i strømforsyningen din. Mer vern skader ikke, selv om det kanskje ikke burde være din første prioritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...