Gå til innhold

Delvis defekt harddisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Harddisken i min bærbare PC fikk idag en smell og sluttet å virke normalt. Når jeg prøver å starte maskinen får jeg bluescreen før velkommen skjermen kommer opp, og når den prøver å dumpe minne til harddisken, stopper den rundt 40%.

 

Jeg tok ut harddisken og koblet den til min stasjonær og åpnet den via min datasmaskin som en ekstern harddisk.

 

Harddisken ser ut til å være delvis defekt, da enkelte mapper og filer kan åpnes, mens noen får explorer til å fryse.

 

Jeg har nå tatt backup av det viktigste fra "Program Files" og lignende mapper, men sliter med å få tilgang til "Users/Name". Jeg får ikke tillgang, pga. jeg er ikke den rette eier.

(Prøvde også å boote harddisken på min stasjonære, men fikk bluescreen da også)

Dette prøvde jeg å ordne med å gjøre meg selv til eier av denne mappen. Problemet her er da at den må gjå gjennom hver eneste fil og mappe, og oppgi meg som eier, og allerede etter den 6 filen, stopper prosessen opp. Den møtte nok på en fil som ikke kan åpnes på grunn av skade.

 

Så her er mitt spørsmål.

Er det mulig å få satt seg selv som eier av alle mapper og filer under "Users/Name", og om den møter på en defekt fil, hopper den over og fortsetter?

Setter stor pris på all hjelp!

 

-Daniel

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips er at du laster ned Ubuntu Linux (http://www.ubuntu.com/) og booter opp denne på en CD/DVD på din stasjonære PC. Da kan du lett få kopiert filene fra users/name til din andre disk som ikke har problemer. Veldig lett å få til på Ubuntu i dag da alle disker blir mountet opp og presentert under Ubuntu sitt svar på "min datamaskin".

 

Lykke til!

 

http://system-log.com

Lenke til kommentar

Mitt tips er at du laster ned Ubuntu Linux (http://www.ubuntu.com/) og booter opp denne på en CD/DVD på din stasjonære PC. Da kan du lett få kopiert filene fra users/name til din andre disk som ikke har problemer. Veldig lett å få til på Ubuntu i dag da alle disker blir mountet opp og presentert under Ubuntu sitt svar på "min datamaskin".

 

Lykke til!

 

http://system-log.com

Takk for svar!

Kan ikke så veldig mye om Linux, men ser for meg at det ikke er så enormt vanskelig.

 

På en annen side. Kan jeg bruke ett eller annet program for å f.eks ta backup av hele harddisken, også hopper den over ødelagte filer og evt. loggfører hvilke filer den ikke klarer å åpne?

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Du har jo de vanlige recovery-programmene som kan bli et alternativ hvis harddisken blir enda mere ødelagt. Problemet slik jeg har erfart med slik er at de legger alle filene de redder i en røys og du må selv sortere og rydde opp.

 

Ville forsøkt med Ubuntu først jeg ;) Det er veldig enkelt.. Hvis du ser at mange filer er skadd eller mangler kan du gå over til et recoveryprogram som Aeseus Data Recovery http://www.easeus.com/resource/hard-disk-data-recovery.htm

Lenke til kommentar

Du har jo de vanlige recovery-programmene som kan bli et alternativ hvis harddisken blir enda mere ødelagt. Problemet slik jeg har erfart med slik er at de legger alle filene de redder i en røys og du må selv sortere og rydde opp.

 

Ville forsøkt med Ubuntu først jeg ;) Det er veldig enkelt.. Hvis du ser at mange filer er skadd eller mangler kan du gå over til et recoveryprogram som Aeseus Data Recovery http://www.easeus.com/resource/hard-disk-data-recovery.htm

Prøvde å få tilgang til harddisken via Ubuntu Linux som jeg installerte med vmware. For hver gang jeg åpnet mappen "users/name" kunne jeg highlight'e enkelte mapper før den frøs etter 2-3 sekunder. Jeg har prøvd flere ganger å komme meg gjennom "users/name", så fort som mulig i håp om at jeg skulle komme meg forbi, før det klikket.

 

Ser mørkt ut, får prøve programmet du nevnte ovenfor!

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Liten harddisk, så må ta den helt opp til øre omtrent. Hører den jobber, mer vanlige knitrelyder enn klikk. Også en svak susing av motoren. Noen ganger lager den normale, tilfeldige knitrelyder, men den sitter også fast en del, og hikker, før den fortsetter å jobbe "normalt" i få sekunder.

 

Jeg kjører nå EaseUS, og det ser dårlig ut. Brukt 16 minutter og kun funnet 3861 filer og mapper. Får vente litt til, og bare håpe på at den begynte på en dårlig plass, og at det løser seg opp snart.

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Dersom ikke annet fungerer, så pakker du disken godt inn i 2-3 tette poser (for å unngå kondens) og legger den i fryseren over natten. Deretter setter du disken inn i maskinen og ser om du får ut filene mens disken fortsatt er kald.

Nå kommer kjærring rådene.

Blir sikkert aktuelt om den får status: Boss

Selvfølgelig kan jeg sende den inn til reparasjon og håpe på at de får noe til, men vil ikke betale 10'000kr for det.

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Følgende virker faktisk veldig ofte: Hvis harddisken lagrer masse knitrelyder av seg selv, uten at du jobber med den eller at noen programmer bruker den så betyr det at den holder på å lete etter skadde sektorer og holder på å flytte på disse. Hvis du da bare lar harddisken stå og jobbe seg ferdig uten å bruke den (kan ta hele dagen/natta) så er det en god mulighet for at den etterpå vil fungere tilsynelatende normalt.

 

Dette er ikke et kjerringråd men en faktisk funksjon i firmwaren på de aller fleste nye harddisker.

Lenke til kommentar

Følgende virker faktisk veldig ofte: Hvis harddisken lagrer masse knitrelyder av seg selv, uten at du jobber med den eller at noen programmer bruker den så betyr det at den holder på å lete etter skadde sektorer og holder på å flytte på disse. Hvis du da bare lar harddisken stå og jobbe seg ferdig uten å bruke den (kan ta hele dagen/natta) så er det en god mulighet for at den etterpå vil fungere tilsynelatende normalt.

 

Dette er ikke et kjerringråd men en faktisk funksjon i firmwaren på de aller fleste nye harddisker.

Og dette er da etter den er fryst?

For øyeblikket lager den kune arbeidslyder når jeg åpner den med explorer eller programmer.

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Poenget med å fryse disken er hovedsaklig å forsøke på å krympe platene slik at mellomrommet mellom lesehode og plate blir (mikroskopisk) større, og man da lettere kan lese platene.

 

Jeg har testet samme feilsymptom, men i mitt tilfelle så var det filene som var ødelagte, og ikke mappetilgangen. Det kan være du var (heldig) uheldig å ødela indeksen, slik at disken ikke klarer å lese hvor filene ligger. Jeg tror det finnes programmer som kan lage ny indeks, men jeg kan ikke med sikkerhet garantere dette. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...