Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier mener jeg må ut


kimern9

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i et kollektiv på 4. 2 skal flytte ut og en skal ut senere. De 2 har meldt fra for snart 3 måneder siden at de skal flytte ut. Nå nærmer det seg tiden at de skal pakke og dra, og nå mener utleier at deres oppsigelse gjelder meg også. De to som skal flytte ut nå er de som står som Leietaker og Leietaker 2/Fullmektig i papirene fra Forbrukerrådet.

 

Dette er krise for meg siden jeg er student, og hun vil kaste meg ut i eksamensperioden. Hvordan er jussen på dette feltet?

 

EDIT:
Jeg har signert som leietaker på siste side i kontrakten, sammen med de to andre. Kontrakten har bare 2 felt på side 2 til å skrive leietakernavn

Endret av kimern9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke 100 % sikker, men om det bare er én kontrakt, så er det vel bare én kontrakt som kan sies opp?

Ergo må du ut.

Selv om de spesifiserte at det bare var de som flyttet i oppsigelsemeldingen? Jeg har heller ikke fått noe varsel før nå om at jeg må flytte ut.

Lenke til kommentar

Man kan egentlig ikke si opp en husleieavtale bare for noen - man må (som regel) si opp for alle parter eller ingen. Dette følger indirekte av husleieloven § 8-1 som fastslår at det kreves utleiers samtykke hvis man skal overføre rettigheter og plikter etter husleieavtalen til noen andre, et prinsipp som for øvrig gjelder generelt for flerpartsavtaler. Husleieloven kapittel 9 gjelder opphør av leieavtalen, men leieavtalen opphører ikke hvis bare noen parter på den ene siden ønsker å tre ut.

 

Hvis utleier ikke samtykker er det imidlertid ikke slik at avtalen automatisk sies opp - den direkte virkningen er bare at de leietakerne som flytter ikke blir fritatt for sine plikter etter leieavtalen. Hvis utleier ønsker å si opp avtalen må utleier ha saklig grunn til det. Det kan det godt hende at utleier har, men ingen kan si opp en leieavtale på vegne av noen andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan egentlig ikke si opp en husleieavtale bare for noen - man må (som regel) si opp for alle parter eller ingen. Dette følger indirekte av husleieloven § 8-1 som fastslår at det kreves utleiers samtykke hvis man skal overføre rettigheter og plikter etter husleieavtalen til noen andre, et prinsipp som for øvrig gjelder generelt for flerpartsavtaler. Husleieloven kapittel 9 gjelder opphør av leieavtalen, men leieavtalen opphører ikke hvis bare noen parter på den ene siden ønsker å tre ut.

 

Hvis utleier ikke samtykker er det imidlertid ikke slik at avtalen automatisk sies opp - den direkte virkningen er bare at de leietakerne som flytter ikke blir fritatt for sine plikter etter leieavtalen. Hvis utleier ønsker å si opp avtalen må utleier ha saklig grunn til det. Det kan det godt hende at utleier har, men ingen kan si opp en leieavtale på vegne av noen andre.

 

De som flytter ut har fått samtykke av utleier per email. Men er det nok at jeg står signert som utleier bakerst i Forbrukerrådets "Kontrakt ved leie av bolig", og ikke på side 2. En av de som flytter ut står også som fullmektig, men det betyr vel ikke at om hun flytter ut så bryter hun avtalen på vegne av meg? De har bare fått samtykke for at de to skal flytte ut.

Lenke til kommentar

Leier du via en av dem som flytter ut? I så tilfelle så har du jo en fremleie avtale der en part bryter avtalen med huseier.

 

Leier jo av utleier, men en av de som flytter ut har fullmakt ifølge kontrakten. Hun har bare sagt at hun og kjæresten flytter ut.

Lenke til kommentar

Feltet for fullmektig er et kombinert felt - fullmektig eller leietaker nummer 2. Hvis personen som er oppført i feltet bor i boligen er det unaturlig å karakterisere vedkommende som fullmektig uten videre.

Så da har jeg egentlig en god sak om det viser seg at utleier krever meg kastet ut? Hvordan ligger saken til de to andre som flytter ut da, som har levert oppsigelse og fått den godkjent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...