Gå til innhold

Hva er den perfekte skjermstørrelsen?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

som sagt tidligere bruker jeg HTC One og kan rekke over hele skjermen med en hånd, og jeg syns det er den perfekte størelsen

 

og jeg har ikke stor hånd, på testen fikk ejeg mål 66mm 61mm.

 

på slutten av testen viser jo tegningene av hvordan noen holder mobilen hvordan typiske Iphone brukere holder mobilen, som jeg syns er ubehagelig måte å holde mobilen på, jeg lar mobilen bare ligge på fingerne mens lillefingeren ligger langs bunnen av mobilen.

 

det er faktisk flere av de jeg kjenner som holder mobilen på omtrent samme måte som jeg gjør enn som holder den på den måten som tegningen viser, og 3/4 av de som holder på omtrent den måten jeg holder på har Android, enten samsung s3/s4 htc One eller Xperia Z.

 

mesn 100% av de jeg kjenner som holder på den måten som på tegningen har Iphone.

 

altså jeg vet ikke hvordan alle jeg kjenner holder mobilen, men jeg nevner bare de jeg har lagt merke til hvordan holder mobilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en HTC ONE med 4.7". Den er heilt ok å bruke med en hånd selv med mine middels store hender. Det er også lett å lese tekst på skjermen selv om jeg holder telefon i hanget. Neste telefon blir 5", som jeg tror er den perfekte størrelsen. Av det jeg observerer bruker folk iPhone med to hender mer enn med en hånd og det ganske nærme nesetippen. Mange sier at iPhone har den perfekte størrelsen, men jeg er ganske sikker på en større iPhone kommer til å bli meget godt mottatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del liker jeg å holde mobilen fast mens jeg bruker den, men innendørs, f.eks i sofaen trenger man selvsagt ikke samme grepet.

 

Flere bekjente har Galaxy S3 og lignende, og samtlige bruker etter det jeg har sett to hender når de navigerer, med mindre de sitter.

Kun unntaksvis bruker de en hånd, og da ligger mobilen på fingrene for at de skal kunne navigere på skjermen.

Lenke til kommentar

Har nå en LG G2 med skjerm på 5,2" og den er for øyeblikket perfekt. På akkurat denne modellen utnytter LG plassen utrolig godt, slik at selve mobilen er håndterbar. Fikk en skikkelig klaustrofobisk følelse her omleden da jeg skulle finne en sang på Spotify på en 4" mobil, så det blir for lite for min del. Tror det er viktig å prøve større skjerm over tid før man gjør seg opp en mening. (Savner for øvrig Windows phone's filosofi med å ha adresselinjen i nettleseren nede i stedet for oppe. Mye lettere å nå på større telefoner og nettbrett når man bruker dem med en hånd).

Har også LG G2, og synes det er perfekt utnyttelse av plassen! Stor fin skjerm på en telefon som nesten ikke er større enn skjermen. Det er kanskje viktig å tenke på at størrelsen på selve telefonen påvirker det betraktelig. Ser man på HTC One ved siden av LG G2, så ser man godt at HTC kunne ha utnyttet all plassen sin bedre. En telefon med en halv tomme mindre skjerm, men som likevel har samme fysiske størrelse, da er du vel like langt?

Endret av Johannes Birkedal
Lenke til kommentar

Dilemmaet koker vel ned til at man skulle hatt en fysisk liten og lett telefon når den er i lomma og diger skjerm når man skal bruke den. Kanskje fremtiden blir utrullbare eller utbrettbare skjermer? :) Amobil skrev om en konseptmodell med sømløs bretteskjerm for noen år siden, men den har jeg ikke hørt noe om senere.

Lenke til kommentar

19" - 24" tommer er perfekt...brukte facetime via min ipad en liten stund, men dette ble altfor lite og pusslete...

Har nå funnet ut at skype, en stasjoner pc med trykkføksom skjerm, samt en stor batteripakke er det som passer meg best..

Forstår ikke hvorfor mobilprodusentene ikke har introdusert noe liknende for lenge siden.

Lenke til kommentar

Dette er og blir et individuelt tema og det blir tåpelig å rakke ned på andre sine prioriteter.

 

Jeg vil ha en telefon som er rask og effektiv. For meg betyr dette at

- Jeg kan bruke 100% av funksjonaliteten med en hånd.

- Jeg kan ha den i div lommer i dressen uten at den er dominerende

Lenke til kommentar

Dilemmaet koker vel ned til at man skulle hatt en fysisk liten og lett telefon når den er i lomma og diger skjerm når man skal bruke den. Kanskje fremtiden blir utrullbare eller utbrettbare skjermer? :) Amobil skrev om en konseptmodell med sømløs bretteskjerm for noen år siden, men den har jeg ikke hørt noe om senere.

 

 

Vel, det kommer an på hva du mener med "når man skal bruke den".

 

Skal man se film på telefonen, evt når man skal bruke den som skjerm i bil ved GPS-navigering, så er det jo gjerne flott med diger skjerm, men når man som Gavekort skriver som eksempel går rundt med en handlepose i ene hånden og mobilen i den andre, blir det jo fort direkte upraktisk å ha en skjerm som er så stor at det i praksis blir vanskelig å betjene den med én hånd.

 

En ideell mobilskjerm bør i så fall variere størrelsen fra gang til gang ut fra hva slags bruk det er snakk om, og da begynner det å bli vanskelig. :p

Lenke til kommentar
, men når man som Gavekort skriver som eksempel går rundt med en handlepose i ene hånden og mobilen i den andre, blir det jo fort direkte upraktisk å ha en skjerm som er så stor at det i praksis blir vanskelig å betjene den med én hånd.

Tja, betraktningsareal og betjeningsareal behøver ikke være like store. GUI-utviklerne bør kikke litt på hvor naturlig betjeningareal er for en normal tommel og legge de mest brukte knappene dit. Gjerne på mye mer enn bare startskjermen.

 

lgPhone_low.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det vil nok hjelpe veldig mye. Har selv irritert meg over at en rekke apper har navigasjonsknapper og slikt øverst oppe i skjermbildet på dagens telefoner, spesielt når de attpåtil er plassert øverst til venstre med tanke på at jeg selv er høyrehendt.

 

Hadde alt man trenger av knapper og slikt vært plassert nederst ville det nok vært mulig å kombinere større skjerm med enhåndsnavigering på en god måte. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...