Gå til innhold

Kreasjonister er i harnisk over «Cosmos»


Anbefalte innlegg

Det er flere ting man ikke enda har løst med Big bang teorien, f.eks hvorfor solsystemene akselererer fra hverandre, massen i universet osv.

 

Hvis du mener galakser istedenfor solsystemer så mener jeg på at (min kjære) Brian Cox forklarte dette på et foredrag hos elever som skulle søke universitetsutdannelse.

Videoen er her:

 

(Det var en god forklaring, men jeg husker den ikke på stående fot)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt sagt;

Dark Energy er en slags "antigravitasjon", som oppstår i tomrommet rundt, og i vår egen/andre galakse®. Henger sammen med Dark Matter, som er en extra gravitasjon som ikke er målbar, som bl.a. hindrer snurrende spiralgalakser i å rive seg selv fra hverandre. Derfor hoper galaksene seg opp i clustere, men samtidig akselerer også clustere vekk fra hverandre. Samspillet mellom både dark energy og dark matter er kommet frem til via å regne det ut, fordi man ikke har noen målbar effekt (annet enn selve aksellereringen mellom clusterene).

 

 

Mer komplisert:

 

Beats me..

Lenke til kommentar

 

Det er flere ting man ikke enda har løst med Big bang teorien, f.eks hvorfor solsystemene akselererer fra hverandre, massen i universet osv.

 

Hvis du mener galakser istedenfor solsystemer så mener jeg på at (min kjære) Brian Cox forklarte dette på et foredrag hos elever som skulle søke universitetsutdannelse.

 

 

(Det var en god forklaring, men jeg husker den ikke på stående fot)

 

 

Mulig jeg tar feil, men har alltid oppfattet at både solsystemene og galaksene akselererte fra hverande i "inflasjons-hypotesen".

Jeg er kun en skarve marin-ingeniør så har ikke studert dette faget utover å se Discovery Science hehe.

Jeg har alltid oppfattet inflasjonshypotesen som en "tilleggsteori" til Big Bang teorien da det er (var i hvertfall før) svært mange ubesvarte spørsmål ved den selv om den passer svært godt inn på mange andre områder. Hvorfor er universet såpass flatt og hvorfor er det så lite homogent? Man skulle vel kunne forvente at selv med rotasjon av hele universet så burde galakser vært spredt nesten som en kule rundt origio av universet, og det burde være relativt homogent fordelt?

 

Forelesingen virket svært interessant så skal ta meg tid til å se den. Kanskje får jeg svar på mine spørsmål over...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...