Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man være født med en homofil legning?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest de fleste innleggene her... Har ikke lest noen som motbeviser at man f.eks et barn som ikke har selvbevissthet kan ha en legning.

 

Jeg setter ikke spørsmålstegn om homofili er unaturlig. Alle mennesker har rett til å ha den legningen de har. Men jeg tviler på at legning er medfødt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg tviler på at legning er medfødt.

 

Tvillingstudier, psykologiske og immunologiske studier viser at homofili er medfødt.

 

Alle mennesker fødes nok på et "spektrum", og noen er kanskje født i midten så de kan "velge" uten nødvendigvis å være bifile. Det betyr ikke at ikke andre (eller faktisk de aller fleste) som er homofile ikke fødes homofile.

 

Anekdoter om at homofili kan kureres er antagelig oppi samme gate.

Endret av The Credible Hulk
Lenke til kommentar

 

Det er åpenbart vanskelig å bevise, siden et barn som ikke har noen selvbevissthet heller ikke vil kunne uttrykke den eventuelle legningen.

Ikke bevisst - men det er mye som tyder på at foreldrene ofte aner mistanke veldig tidlig. Selv hos barn som vokser opp i hypermannlige og kvinnediskriminerende omgivelser :) Dette blir nok også en form for anekdotisk bevis, men det er også en del mennesker som har en "gaydar" og ofte kan snappe opp hint om seksuell legning bare ifra kroppsspråk f.eks.

Hvorfor er det så viktig for homofile å presisere at de er født sånn?

Fordi det beviser at homofili ikke er et valg, og at de religiøse tar feil. Og at det ikke er noe de kan noe for - noe mer enn en mørkhudet person kan bli lys f.eks.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig for homofile å presisere at de er født sånn?

Tror mange homofile sier de er født homofilie fordi det ikke er et valg de har tatt. Jeg har ikke valgt min legning. Veldig mange har visst at de var homofile i tidlig alder. Hvis de får spørsmål om hvorfor de er homofilie vil nok mange svare at de er født sånn.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så viktig for homofile å presisere at de er født sånn?

Tror mange homofile sier de er født homofilie fordi det ikke er et valg de har tatt. Jeg har ikke valgt min legning. Veldig mange har visst at de var homofile i tidlig alder. Hvis de får spørsmål om hvorfor de er homofilie vil nok mange svare at de er født sånn.

 

Jeg skjønner det. Men det er da ikke noe galt i å være homofil, det burde faktisk være noe folk kan velge med stolthet om du skjønner hva jeg mener. Det er ingenting galt i å være homofil. Derfor skjønner jeg ikke trangen til å fremheve hele tiden at man er født sånn.

Lenke til kommentar

 

Men jeg tviler på at legning er medfødt.

 

Tvillingstudier, psykologiske og immunologiske studier viser at homofili er medfødt.

 

Alle mennesker fødes nok på et "spektrum", og noen er kanskje født i midten så de kan "velge" uten nødvendigvis å være bifile. Det betyr ikke at ikke andre (eller faktisk de aller fleste) som er homofile ikke fødes homofile.

 

Anekdoter om at homofili kan kureres er antagelig oppi samme gate.

 

Så vidt jeg vet har fostre kjønnsorganer fra begge kjønn, så man er dermed både mann og dame på en gang. Det er først et godt stykke ut i svangerskapet kroppen bestemmer seg for hvilket kjønn den er. Jeg vil tro dette er en viktig grunn til hvorfor noen er homofile. Kroppen går over til ett kjønn, men instinktet/kjønnslysten/hva-man-nå-kaller-det går i "feil" retning. Dermen blir man tiltrukket av samme kjønn, i stedet for motsatt. Det er nok også derfor noen blir født med begge kjønnsorganene til stede. Uansett, det er veldig mye som tyder på at det er medfødt, og ikke et bevisst valg.

 

Men når det er sagt er det nok ikke bare medfødt. Det er nok fullt mulig å velge å bli homofil også. Homofili er nok viktigst når det gjelder sex, så dropper man den biten kan hvem som helst leve som homofile eller heterofile. Mange homofile har dessverre vært nødt til å leve som heterofile (inkludert sexbiten), så hvorfor kan man ikke gå andre veien også? Eller for å spørre på en annen måte: Hva ville dere ha foretrukket av å være heterofil og leve som homofil med en annen homofil person uten å ha sex, eller være heterofil og være ufrivillig singel hele livet?

Lenke til kommentar

Mange homofile har dessverre vært nødt til å leve som heterofile (inkludert sexbiten), så hvorfor kan man ikke gå andre veien også?

 

 

Det er der det sosiale stigma kommer inn. Homofilie som lever som heterofile vekker ikke oppsikt. Det motsatte gjør det.

 

Eller for å spørre på en annen måte: Hva ville dere ha foretrukket av å være heterofil og leve som homofil med en annen homofil person uten å ha sex, eller være heterofil og være ufrivillig singel hele livet?

 

 

Man vet jo ikke om man kommer til å være singel hele livet. Selv når man blir så gammel som meg kan man fortsatt håpe. (Nå har jeg vært gift i snart 30 år, så her synser jeg.)

 

Jeg ser dog ikke hvordan man skulle leve "som homofil" uten å ha sex.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tror grunnen til at det er viktig for homofile å få aksept for at man er født slik blant annet finnes i USA, der det finnes et helt "fagområde" av kvakksalvere som forsøker å "helbrede" folk fra homofili. Blant annet skjer dette under påskudd at homofili er noe som er kulturelt betinget, og ikke medfødt. Samme greia i Russland, hvor anti-homofili lovene som ble vedtatt rett før OL har som hensikt å sørge for at "kulturen" ikke sprer seg. (slik jeg har forstått det). Et-eller-annet land i Afrika har vel gjort det ulovlig å være homofil.

 

Dersom man aksepterte at homofili er medfødt og ikke kulturelt betinget så hadde man sluppet denslags tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det så viktig for homofile å presisere at de er født sånn?

Tror mange homofile sier de er født homofilie fordi det ikke er et valg de har tatt. Jeg har ikke valgt min legning. Veldig mange har visst at de var homofile i tidlig alder. Hvis de får spørsmål om hvorfor de er homofilie vil nok mange svare at de er født sånn.

 

Jeg skjønner det. Men det er da ikke noe galt i å være homofil, det burde faktisk være noe folk kan velge med stolthet om du skjønner hva jeg mener. Det er ingenting galt i å være homofil. Derfor skjønner jeg ikke trangen til å fremheve hele tiden at man er født sånn.

 

Skjønner :)

 

Jeg er enig. Homofile behøver ikke å fremheve at de er født sånn, men hvis noen spør dumme spørsmål som" Hvorfor er du homofil?" eller "Hvorfor valgte du det?" så synes jeg man kan si at man er født sånn :)

Lenke til kommentar

Det er jo så enkelt som at det finnes en fasit: Det er medfødt. Så enkelt er det. Dette er dokumentert blant de aller fleste i dyreriket, så hvorfor skulle menneskene være noe annerledes? Husk at dyr har en ren intuisjons- og forplantningslyst, hvorfor noen av disse skulle "velge" å bli homofil er helt ulogisk - dermed er det medfødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...