Gå til innhold

"Mat på rundreise - debatten"


Anbefalte innlegg


Utenlands bearbeiding
Tollfri kvote for mjølk og kjøtt
Produkta blir laga i utlandet på norske råvarer
Utdelt for tre år om gongen
Totalt 10 000 tonn mjølk og 20 000 tonn kjøtt
Forvalta av Statens Landbruksforvaltning
Kjelde: Statens landbruksforvaltning og lovdata.no
Det er i alle fall ikke norske arbeidsplasser dette dreier seg om... 10 000 tonn melk over tre år, det tilsvarer 6,7 dl melk per person per år...
Eller gjør det det? :idea:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vet jeg ikke.

 

Jeg har ingen ting i mot at norske råvare produsenter får sine produkt utenlands. Kvaliteten blir kanskje bedre.

 

Det som er viktig er at norske råvarer ikke kamufleres som noe bedre, feks. som tysk, dansk eller svensk.

 

Hvis jeg kjøper utenlandsk kjøttdeig vil jeg ikke lures med norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er faktisk de norske råvarene jevnt over av høyere kvalitet enn de utenlandske. Skyldes mindre antibotikabruk, mindre dyresykdommer, mindre med giftstoffer i produksjon og jevnt over langt bedre dyrevelferd. F.eks finnes det ikke rester av sprøytemidler i norsk frukt og grønnsaker, noe som er helt vanlig i importert.

 

At vi er dårligere på mange områder til å foredle råvarene er noe helt annet. At vi har mer begrenset utvalg er også en realitet.

 

@Høykonsentrert: Det har innvirkning på norske arbeidsplasser, men det er en marginal effekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er faktisk de norske råvarene jevnt over av høyere kvalitet enn de utenlandske.

Tviler, men muligens er det avhengig av hvilken betydning du tillegger "kvalitet"

 

1. Det som er best smak på (eller annet kriterie) ifølge forbruker

 

2. Det som ligger jevnt nærmest en eller annen standard (spesifisert av produsent, forbruker eller offentlige)

 

Om det er en standard, så kan det muligens hende at norske produkter ligger nærmere norske standarder (hvilket igrunnen ikke ville være overraskende)

 

Om det skulle være forbrukerens oppfattelse av smaksopplevelsen så har jeg mine tvil, men om du skulle ha rett så ville der ikke eksistere noen grunn for å bygge tollmurer rundt landet. Om du har rett ville nordmenn ikke kjøpe utenlandske varer nettopp fordi norske varer har bedre kvalitet. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

F.eks finnes det ikke rester av sprøytemidler i norsk frukt og grønnsaker, noe som er helt vanlig i importert.

 

 

Tull. Selvsagt finnes det rester av sprøytemidler i norsk frukt og grønnsaker også.

 

Men norskproduserte produkter har gjort det noe bedre enn utenlandske - særlig ikke-europeiske - når det gjelder grensen for hva som er tillatt i Norge/EU.

Lenke til kommentar

Jeg snakker primært om objektiv kvalitet ut fra næringsmiddelfaglige kriterier, i stor grad hvor rene råvarene er. Dvs at man ikke finner rester av (eller svært lite) sprøytemidler, tungmetaller, fremmede hormoner, medisinrester, bakterier osv i råvarene. Det er i utgangspunktet denne kvaliteten som er interessant når det gjelder råvarer til mat.

 

Det er ikke uten grunn at norske kokker (som er i verdenseliten) setter svært stor pris på norske råvarer og bruker kun dette som hovedbasis når de konkurrere.

 

Med unntak av at beiteforhold og forblanding setter noe smak på f.eks kjøtt, er det primært foredlingen og tilberedingen som setter smak. Smak er også svært subjektivt, og som forskning viser også sterkt preget av utseende. Derfor det brukes mye såkalt matsminke.

 

@Sråle Nordlie: Du har rett, men verdiene er langt under snittet i Europa - så de gjør det ikke bare noe bedre, de gjør det svært mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg snakker primært om objektiv kvalitet ut fra næringsmiddelfaglige kriterier, i stor grad hvor rene råvarene er. Dvs at man ikke finner rester av (eller svært lite) sprøytemidler, tungmetaller, fremmede hormoner, medisinrester, bakterier osv i råvarene. Det er i utgangspunktet denne kvaliteten som er interessant når det gjelder råvarer til mat.

Disse ting er "primært" interessant for de som setter "næringsmiddelfaglige kriterier" (tollere og bønder) og ikke for forbrukerne.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg snakker primært om objektiv kvalitet ut fra næringsmiddelfaglige kriterier, i stor grad hvor rene råvarene er. Dvs at man ikke finner rester av (eller svært lite) sprøytemidler, tungmetaller, fremmede hormoner, medisinrester, bakterier osv i råvarene. Det er i utgangspunktet denne kvaliteten som er interessant når det gjelder råvarer til mat.

 

Er dette bevist, eller er det myter som Nortura har lurt oss til å tro på?

 

Eg har ingen tro på at maten her i Norge har bedre kvalitet enn i andre land. Kanskje dyre spesialvarer, som alle bønder prøver seg på, har god kvalitet, men det som blir solgt så billig som mulig på Rema, Rimi og Coop er ikkje kvalitetsvarer.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

 

Mulig dette er misledende, men... her er en "norsk" okse, og en belgisk (henholdsvis)

Vel din norske okse er en Hereford, dvs engelsk så det er litt misvisende.

 

For å kompensere her har du en spansk okse:

 

1313387076679_376.jpg

 

Så kan alle andre som finner oksebilder på google også legge ut sine slik at vi kan vurdere hvilken vi syns er best kvalitet på?

Lenke til kommentar

Og sier de bildene noesomehelst om dyreholdet, eller kvaliteten på kjøttet?

 

Her i norge har det blitt sagt mye stygt om belgisk blå, som har en mutasjon som gir dyrene veldig mye muskler. Men NRF, der kuene har så store jur at mange av de må ha seletøy for å holde de oppe, og melker 30 liter om dagen, det er en flott kurase det.

 

I utlandet reagerer de på det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kan alle andre som finner oksebilder på google også legge ut sine slik at vi kan vurdere hvilken vi syns er best kvalitet på?

 

Hvorfor så sarkastisk? Det er ingen myte at det er bedre dyrehold i Norge enn mange andre steder...

 

Ang. kvalitet så er det sikkert mange som syns det smaker bedre med hormonproppa biff enn elg som har levd hele sitt liv i skauen. Men elgen er best for kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Så kan alle andre som finner oksebilder på google også legge ut sine slik at vi kan vurdere hvilken vi syns er best kvalitet på?

Hvorfor så sarkastisk? Det er ingen myte at det er bedre dyrehold i Norge enn mange andre steder...

Faktisk er det fullstendig feil at norske båsdyr har det bedre enn dyrene på pampaen.

 

 

Ang. kvalitet så er det sikkert mange som syns det smaker bedre med hormonproppa biff enn elg som har levd hele sitt liv i skauen. Men elgen er best for kroppen.

Om den Belgiske oksen skulle være eksempel på hormonproppet så er det også direkte feil. Dog, hvorfor bry seg med sannheten når man har ett nasjonalistisk buskap å bringe til "folket"?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk landbruk er noe av det mest intensive og hardt drevne landbruket i verden.

 

At norsk mat er noe bedre enn det du får i andre land er en løgn, som Nortura (Gilde,Prior) og Tine tjener fett på at det norske folk tror på.

 

At noen varer har god kvalitet kan eg være med på, men de varene finner du ikkje i tilbudene til Rimi og Rema.

Lenke til kommentar

Faktisk er det fullstendig feil at norske båsdyr har det bedre enn dyrene på pampaen.

 

Ok, kanskje? Men hva så? Jeg sa da slettes ikke at norsk landbruk var bedre enn alt annet... det er dessuten flere måter dyrehold kan være bra eller dårlig på. Muligheten til å gå fritt på pampaen, ja selvsagt er det bra.

 

Om den Belgiske oksen skulle være eksempel på hormonproppet så er det også direkte feil. Dog, hvorfor bry seg med sannheten når man har ett nasjonalistisk buskap å bringe til "folket"?

 

Javel, da er det vel feil da. Hva så? Når sa jeg at Belgisk Blå var hormonproppet? Diskusjonen er ikke om BB, men om dyrehold generelt. Det er mye bruk av veksthormoner i kjøttproduksjon. Hvis det stemmer det du sier, med at BB ikke er hormonproppet, så er jo det veldig fint, men det er ikke godt dyrehold likevel.

 

Maken til kverulans! Blir du irritert fordi jeg er glad i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maken til kverulans! Blir du irritert fordi jeg er glad i Norge?

Neida, du kan være glad i Norge, enhjørninger, guder, tusser og troll så mye du vil for meg.

 

At du ikke innser at disse kun eksisterer i din (og andres) fantasi er igrunnen ditt problem, ikke mitt. Det jeg har påpekt er kun at det iblandt er greit å klare å skille mellom fantasi og virkelighet, om hensikten din ikke kun er å underholde oss.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...