Gå til innhold

Kamera med i kajakk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiksere videokameraet Gopro til kajakken er blitt en løsning mange bruker, hvis man ønsker muligheten til og ta bilder rundomkring mens man padler så er nok et vanntett kompaktkamera fornuftig og vil man ha bedre kvalitet har det nå kommet et vanntett systemkamera men det er ikke så mange vanntette objektiver ennå.

 

Det kan også være fornuftig og spandere på seg en vanntett bag til kameraet/verdigjenstander så som Ortlieb.

Lenke til kommentar

Og for all del vær obs på det med å ha et vanlig (ikke-vanntett) kamera i dagsluka ved enkelte temperaturforhold. Har selv brent meg på at lukene kan suge til seg vann av vakuumeffekt.

-Forklaring: I utgangspunktet varm luft blir nedkjølt av gjentatt åredrypp og splash og skaper et undertrykk. Dette skjer spesielt sent og tidlig på året. Også ved overgang fra sol til skygge.

 

Har en påkostet båt fra Valley hvor hovedlukene har dobbelt forsegling, men dessverre ikke på den lille dagsluka hvor man gjerne har elektronikk lett tilgjengelig... :cry:

 

Edit: Endte opp med et vanntett Olympus TG-2 til kajakkbruk etter at Lumix'en tok kveld av saltvanns-inntrengning i luka.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Har kjøp meg kajakk og lurer på om jeg skal ha med kameraet på tur etter hvert. Er det noen som har erfaring med å ha med kameraet i kajakk? Hvilken løsning bruker dere?

 

 

Det spørs hvilket kamera det er, men antar det ikke er vanntett siden du spør (ser D600 i profilen). Hvis du nøyer deg med å ta bilder under rolige forhold og er litt forsiktig trenger du bare oppbevaring som er vanntett. Skal du ta bilder under mer krevende forhold må du ha beskyttelse som lar deg ta bilder, som undervannshus som finnes i mange prisklasser fra avanserte plastposer og oppover. Trenger du bare vanntett oppbevaring kan du bruke et vanntett rom (hvis du har det), eventuelt kombinert med litt ekstra beskyttelse som en plastpose og polstre med ekstra tøy så det ligger stabilt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har hatt med meg et Nikon D90 ved et par anledninger, og så lenge man ikke skal ut på rulle/-surfetur i rufsete vær så går det fint.

Jeg har en vanntett kameraveske fra Ortlieb som jeg legger kameraet i når jeg krysser "større" fjordstrekninger, og det har gått bra til nå. :)

 

Har du padlet kajakk før?

Hvis ikke så tror jeg du bør venne deg til kajakken før du tenker på fotografering, for selv om det skal en del til før man går rundt, så skal det ikke så mye til før man får seg en vipp. Det er tross alt en del å holde styr på for en nybegynner. Etterhvert så går dette automatisk, men i begynnelsen så kan det være litt tricky.

 

En del padlende fotografer har med seg speilreflekskamera og legger dette ned i en vanntett boks i sittebrønnen. Personlig så synes jeg det blir litt for uhamslig, men nå er jeg ikke så seriøs i min fotografering heller :)

 

Sjekk gjerne ut bloggen til Dr. Douglas Wilcox: http://seakayakphoto.blogspot.no/

Lenke til kommentar

Husk klut til å tørke av hender før du begynner med håndtering av vanlig ikke-vanntett kamera. Det blir fort en lummer atmosfære inni bagger som ligger i solsteika oppå dekk hvis man putter våte gjenstander oppi der ;) Du vil også ende opp med uhyre finkornet saltstøv på utstyret som trenger inn i de utroligste steder om man ikke kjører et strikt regime for tørk før, under og etter bruk.

Endret av gammalerik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen flere av mine beste tips:

-Anskaff vanntett kompakt. Min Pentax K-3 som er værtettet ligger i skott fram til land-hogg. Vanntett kompaktkamera lar jeg ligge rett på spruttrekk festet med ei line. Alltid klar til kjappe blinkskudd. Dagens kompakte er billige og bra. F.eks Olympus TG-2. Helt klart ikke på linje med SLR, men som sportskamera er det gull. Ca kr 2500 og gir en helt ny hverdag mtp stress.

-Ha åra festet med line! Alltid.

-Ved bruk av speilrefleks på sjøen er polariserende filter kjekt. Både for å beskytte linse, og for å fjerne enormt blindende refleks fra krusninger.

-Få hjelp fra kompis om man er flere utpå. Både til å legge seg stabiliserende inntil, også for å kunne hjelpe til med skott-luker om man har mye utstyr.

-"Umulig" å unngå en og annen dråpe på linse/filter. Bare å glemme å få vekk med drakt, fingre osv. Som nevnt i forrige post er en klut gull også her. Oppbevares knusktørr i gjerne dobbel zip-pose i vestlomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...