Gå til innhold

Shotgun!


lodott

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er ikke shotgun hagle da? såfall har jeg bare hørt den betydningen..

 

Jo shotgun betyr jo hagle...men i militæret samt mange andre steder har jeg hørt folk bruker dette uttrykket om å få sitte fremst i bilen dersom det er flere passasjerer som skal sitte på....

 

Det er jo egentlig et elendig ord å bruke i den sammenhengen...bare lurte på om det var en spesiell historie bak uttrykket...*gjenta meg selv*

Lenke til kommentar

jeg bruker alltid det utrykket dersom jeg skal sitte på med noen, og det er flere andre som skal sitte på! De forsto det ikke i starten men nå har jeg forklart hva det betyr :p

 

jeg har det vell fra amerikanske filmer.... har hørt det en del der, er jeg den eneste som har uttrykket derfra? :shrug:

Lenke til kommentar

det stammer fra den gamle (ville) vesten. da man reiste over store distanser i såkalt "stage coach" (fordi de var satt opp til å gå i "stafett" over visse ruter kan jeg anta).

 

Da trengte man en til å kjøre kjerra..og en som satt fremme på siden av ham med hagle... thus "riding shotgun"...

Lenke til kommentar
Ja, det er viktig at det sitter en fyr med hagle foran...

 

De følger faktisk denne regelen slavisk i visse deler av USA fortsatt, spesielt innenfor gjengmiljøene. Derfor kan man vel si shotgun tradisjonen har skyld i at det er såpass mange drive by shootings hvert år? Eller kanskje ikke, *kremt*...

Lenke til kommentar
Syntes faktisk det er litt irriterendes å høre "shotgun" hver eneste gang jeg har et par kamerater som skal sitte på i bilen 50-100m.

hva er det som er så sinnsykt tøft med å sitte i forsetet??? :roll::roll:

 

For oss som har relativt store føtter og lange bein er forskjellen mellom baksetet og forsetet som natt og dag! Kommer så klart ann på bilen, men de fleste får seg jo en liten og grei golf eller noe lignende som sin første bil, og de har mildt sagt lite beinplass når man må sitte i den bakre rekken... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...