Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei og takk så mye for at du vil hjelpe meg med spørsmålet mitt.

 

Min situasjon: Til sommeren går turen for første gang til fantastiske Dubai og Abu Dhabi. Der er det bl.a. fantastiske arkitektoniske byggverk som er verdt å få med seg når en drar dit. Dèt er jo en stor del av det som lokker turister dit ned. Derfor vil jeg gjerne ha muligheten til å kunne forevige de flotte minnene ved å fotografere og evt. filme severdighetene. Jeg tenker da på bygninger og andre ting i byen, og ikke på attraksjonssteder som f.eks. et museum eller andre steder som er ment for å fotograferes.

 

På grunn av de to statenes trossamfunn så er det enkelte regler som også turister må følge. Nå har jeg som sagt aldri vært der før, så vet ikke hvor strengt eller ikke-strengt dette faktisk er, så jeg må forholde meg til det som står på nett.

Derfor så lurer jeg på om det er noen her som har vært på et av stedene og kan fortelle meg hvordan dette faktisk er? Det er ikke så enkelt å vite etter alt som står på nett å følge. Derfor fint å høre hvordan det faktisk er.

 

- Takker så mye for svar! Det vil virkelig være til hjelp.

post-328106-0-29747300-1393872716_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det er en bommert å dra dit om sommeren. Det er ikke bare ubehagelig varmt ute, det er farlig varmt. Du vil stort sett oppholde deg innendørs slik som lokalbefolkningen. Shoppingsentre er det store og der er det ofte mye å se og gjøre der.

 

Man skal helst ha tildekket skuldre og knær, men mindre man er ved basseng eller strand.

 

Man kan drikke alkohol på hotell og mange restauranter, men å vise seg beruset på offentlig sted er ikke akseptert.

 

Fysisk kontakt mellom mennesker må man være forsiktig med. Kyssing på offentlig sted er ikke akseptert, men man må helst begynne å bli enda mer fysisk før politiet blir tilkalt. Om dere ikke er gift kan det da bli skikkelige problemer.

 

Folk liker heller ikke å bli med på bilder uten at du spør.

 

Mange vestlige leier bil og kjører selv her uten å vite at om du er involvert i en ulykke gjelder det helt andre regler enn i den vestlige verden. Blandt annet kan du bli nødt til å betale ganske store summer i "blodpenger" selv om du etter vanlig rettsoppfatning ikke er skyld i ulykken,

 

Husk at du er en annenrangs person her siden du ikke er beboer av gulfstatene, gjestearbeidere fra india/bangladesh er tredjerangs personer. Det er spesielt om det kommer til en konflikt at du ganske klart vil merke dette.

 

Å slenge med leppa til politiet kan bokstavelig talt bli det siste man gjør.

 

Så lenge du husker at dette ikke er "syden" hvor du er en rik konge på rølpetur som kan gjøre som du vil så burde det imidlertid gå bra for de fleste. Tenk på det som disneyland og unngå konflikter.

 

Abu Dabi er mer konservativt enn Dubai..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener det er en bommert å dra dit om sommeren. Det er ikke bare ubehagelig varmt ute, det er farlig varmt. Du vil stort sett oppholde deg innendørs slik som lokalbefolkningen. Shoppingsentre er det store og der er det ofte mye å se og gjøre der.

 

Man skal helst ha tildekket skuldre og knær, men mindre man er ved basseng eller strand.

 

Man kan drikke alkohol på hotell og mange restauranter, men å vise seg beruset på offentlig sted er ikke akseptert.

 

Fysisk kontakt mellom mennesker må man være forsiktig med. Kyssing på offentlig sted er ikke akseptert, men man må helst begynne å bli enda mer fysisk før politiet blir tilkalt. Om dere ikke er gift kan det da bli skikkelige problemer.

 

Folk liker heller ikke å bli med på bilder uten at du spør.

 

Mange vestlige leier bil og kjører selv her uten å vite at om du er involvert i en ulykke gjelder det helt andre regler enn i den vestlige verden. Blandt annet kan du bli nødt til å betale ganske store summer i "blodpenger" selv om du etter vanlig rettsoppfatning ikke er skyld i ulykken,

 

Husk at du er en annenrangs person her siden du ikke er beboer av gulfstatene, gjestearbeidere fra india/bangladesh er tredjerangs personer. Det er spesielt om det kommer til en konflikt at du ganske klart vil merke dette.

 

Å slenge med leppa til politiet kan bokstavelig talt bli det siste man gjør.

 

Så lenge du husker at dette ikke er "syden" hvor du er en rik konge på rølpetur som kan gjøre som du vil så burde det imidlertid gå bra for de fleste. Tenk på det som disneyland og unngå konflikter.

 

Abu Dabi er mer konservativt enn Dubai..

Takker så mye for mange gode svar! Det gir meg en innsikt i hvordan det er der.

- Varmen er jeg absolutt klar over at kan bli et ubehagelig problem. Selv har jeg blitt brent på nesa ombord i et fly.. så..

I tillegg til dette så skal jeg sjekke litt mer rundt på nettet for å unngå å gå på en smell.

God kveld videre!

Endret av Scott Vik
Lenke til kommentar

Takker så mye for mange gode svar! Det gir meg en innsikt i hvordan det er der.

- Varmen er jeg absolutt klar over at kan bli et ubehagelig problem. Selv har jeg blitt brent på nesa ombord i et fly.. så..

Det er snakk om mer enn litt ubehag her. Du kan regne med 45 grader og mere og det er rett og slett farlig å bevege seg utendørs. Du vil nesten hele tiden være innendørs i luftavkjølte soner.

 

Var der i begynnelsen av november da det var mye mer overkommelige forhold og selv da var jeg glad for at buss-skur var lukkede og hadde luftavkjøling.

Lenke til kommentar

Og der har vi også noen av problemene med at VM i fotball ble lagt til Qatar. For et sirkus det der er, og kommer til å bli..

 

Angående stedene, så har jeg vært i Dubai i ca. to timer to ganger ved mellomlandinger... That's it. Tror heller ikke jeg kommer til å besøke disse stedene i framtiden. Mest av alt fordi jeg føler alt blir veldig sjelløst og historieløst. Det er lite som er interessant med disse statene annet enn den drøye rikdommen og bygningene og attraksjonene dette medfører. Vi snakker om steder som har stygge historier med utnyttelse av mennesker, og smakløst klasseskille. De strenge religiøse reglene kan man dog leve med, men da besøker jeg heller andre strengt religiøse land, som er langt mer interessante.

 

Å støtte turistindustrien i byer som Dubai og Abu Dhabi frister svært lite. Men det er sikkert mye flott å se der. Kjenner flere som har hatt gode opplevelser fra stdene, men mitt minne vil nok fortsatt være de kvalmeste doene jeg noen gang har sett på en flyplass.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...