Gå til innhold

Byttes Haswell snart ut?


Anbefalte innlegg

Ser nå at den Intel i5 cpuen jeg ser på kom i Q2 2013 (https://www.komplett.no/intel-core-i5-4570-processor/780489)

 

Betyr det at det er nå på våren Intel kommer med en ny lineup?
Vet vi noe konkret rundt neste generasjon eller vet man ingenting før det plutselig er lansert?

Ble usikker på om jeg bør vente med oppgraderingen

Takker for alle svar! :)

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for link

 

Det betyr med andre ord at det ikke kommer noen ny generasjon før nærmere jul det da, og ofte er det jo litt forsinkelser i tillegg..

 

Da tror jeg at jeg får oppgradere nå og satse på at Intel ikke har funnet opp noe som setter hele verden på hodet :)

 

 

Lenke til kommentar

haha, og jeg som valgte 1150 fordi jeg trodde 1150 var "fremtiden"

Intel har hatt to store prosessorarkitekturer de siste fem åra: Nehalem (i7-920) og Sandy Bridge (i7-2600k)

For oss som kjøpte Sandy Bridge for 3 år siden har det enda ikke kommet noen god grunn til å oppgradere (med mindre du er en av de som kaller seg entusiaster,) men jeg regner jo med at det kommer en ny mikroarkitektur det er verdt å oppgradere til snart... Mulig Skylake blir denne, men det er ikke stor grunn til å tro det ettersom Intel i stor grad gir beng i desktop-prosessorer nå og fokuserer på å få ned strømforbruk og introdusere nye instruksjonssett framfor å øke ytelsen direkte. Regner med at behovet for oppgradering fra den da steingamle 2600k vil vise seg når etterfølgeren til Skylake (hva nå den kommer til å hete) kommer ut :p

 

For dere som nå kjøper Haswell, så er det lite som tyder på at denne er mer "fremtidssikker" enn en 2600k eller en 3770k, ettersom det ser ut som overklokkingspotensiale går nedover mot at IPC går noe oppover for usle 10% ekstra ytelse for hver generasjon. Håpet for mange av oss "mer fornuftige" entusiaster er at 16nm kommer til å gi en betydelig boost i klokkepotensiale som gjør det verdt å oppgradere.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

 

haha, og jeg som valgte 1150 fordi jeg trodde 1150 var "fremtiden"

Intel har hatt to store prosessorarkitekturer de siste fem åra: Nehalem (i7-920) og Sandy Bridge (i7-2600k)

For oss som kjøpte Sandy Bridge for 3 år siden har det enda ikke kommet noen god grunn til å oppgradere (med mindre du er en av de som kaller seg entusiaster,) men jeg regner jo med at det kommer en ny mikroarkitektur det er verdt å oppgradere til snart... Mulig Skylake blir denne, men det er ikke stor grunn til å tro det ettersom Intel i stor grad gir beng i desktop-prosessorer nå og fokuserer på å få ned strømforbruk og introdusere nye instruksjonssett framfor å øke ytelsen direkte. Regner med at behovet for oppgradering fra den da steingamle 2600k vil vise seg når etterfølgeren til Skylake (hva nå den kommer til å hete) kommer ut :p

 

For dere som nå kjøper Haswell, så er det lite som tyder på at denne er mer "fremtidssikker" enn en 2600k eller en 3770k, ettersom det ser ut som overklokkingspotensiale går nedover mot at IPC går noe oppover for usle 10% ekstra ytelse for hver generasjon. Håpet for mange av oss "mer fornuftige" entusiaster er at 16nm kommer til å gi en betydelig boost i klokkepotensiale som gjør det verdt å oppgradere.

Men kan man klokke med en i5-4570 (ikke K) på et z87 HK? Eller må jeg da velge 4570K modellen?
Lenke til kommentar

 

 

haha, og jeg som valgte 1150 fordi jeg trodde 1150 var "fremtiden"

Intel har hatt to store prosessorarkitekturer de siste fem åra: Nehalem (i7-920) og Sandy Bridge (i7-2600k)

For oss som kjøpte Sandy Bridge for 3 år siden har det enda ikke kommet noen god grunn til å oppgradere (med mindre du er en av de som kaller seg entusiaster,) men jeg regner jo med at det kommer en ny mikroarkitektur det er verdt å oppgradere til snart... Mulig Skylake blir denne, men det er ikke stor grunn til å tro det ettersom Intel i stor grad gir beng i desktop-prosessorer nå og fokuserer på å få ned strømforbruk og introdusere nye instruksjonssett framfor å øke ytelsen direkte. Regner med at behovet for oppgradering fra den da steingamle 2600k vil vise seg når etterfølgeren til Skylake (hva nå den kommer til å hete) kommer ut :p

 

For dere som nå kjøper Haswell, så er det lite som tyder på at denne er mer "fremtidssikker" enn en 2600k eller en 3770k, ettersom det ser ut som overklokkingspotensiale går nedover mot at IPC går noe oppover for usle 10% ekstra ytelse for hver generasjon. Håpet for mange av oss "mer fornuftige" entusiaster er at 16nm kommer til å gi en betydelig boost i klokkepotensiale som gjør det verdt å oppgradere.

Men kan man klokke med en i5-4570 (ikke K) på et z87 HK? Eller må jeg da velge 4570K modellen?

 

Nei, Haswell fjernet de ekstra 4 turbo-binsa, så du må ha en K-utgave for å få overklokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...