Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Triks mot sukkeravhengighet


Bully!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke spist noe med tilsatt sukker på snart et halvt år nå, julen inkludert. Snop, kaker, brus, alt. Cold turkey.

 

Nice. Bra jobba. Jeg hadde en periode for cirka ett år siden jeg og. Holdt ut i cirka 6 mndr. Drakk til og med ikke melk eller juice (for dette er søte saker det og). Men jeg drakk øl, da. Det er jo søtt. Men å ta seg et par pils på kvelden kan ikke sammenlignes med å drikke brus hele dagen, med tanke på sukkerinntak.

 

Huff... er vel bare å hoppe i det, ja.

 

Men noen dager uten brus... jeg føler meg så sliten, trøtt og nedstemt. Du føler jo ikke at det går over. :p

 

Altså, sier ikke at det er heroin eller noe, det er jo viljestyrken min som er problemet da. Egentlig.

Lenke til kommentar

 

Har ikke spist noe med tilsatt sukker på snart et halvt år nå, julen inkludert. Snop, kaker, brus, alt. Cold turkey.

 

Nice. Bra jobba. Jeg hadde en periode for cirka ett år siden jeg og. Holdt ut i cirka 6 mndr. Drakk til og med ikke melk eller juice (for dette er søte saker det og). Men jeg drakk øl, da. Det er jo søtt. Men å ta seg et par pils på kvelden kan ikke sammenlignes med å drikke brus hele dagen, med tanke på sukkerinntak.

 

Huff... er vel bare å hoppe i det, ja.

 

Men noen dager uten brus... jeg føler meg så sliten, trøtt og nedstemt. Du føler jo ikke at det går over. :p

 

Altså, sier ikke at det er heroin eller noe, det er jo viljestyrken min som er problemet da. Egentlig.

 

 

Jeg kuttet ut brus for ti år siden og har ikke sett meg tilbake, vann er mye bedre. Nå hender det at jeg drikker brus når andre spanderer, men ikke alltid.

 

Et triks er å spise mer skikkelig og sunn mat, det er mye energi i sukker, så endel vil nok oppleve energiunderskudd dersom de hadde mye sukker i kosten.

 

Øl er kanskje søtt, men fortsatt sukkerfritt, så det er lov i min bok (i anstendige mengder og helst mikrobrygget).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg kuttet ut brus for mange år siden og har ikke sett meg tilbake, vann er mye bedre. Nå hender det at jeg drikker brus når andre spanderer, men ikke alltid.

 

Øl er kanskje søtt, men fortsatt sukkerfritt, så det er lov i min bok (i anstendige mengder og helst mikrobrygget).

 

Du har rett, vann er bedre. I lengden. Det er når man går noen dager uten sukker at man får reaksjoner. Da er det jo ganske deilig å skaffe seg det en føler man trenger. Kanskje problemet mitt er måtehold... ja, det tror jeg gitt. Blir jo bare rett på 1,5 literen etter noen dager...

 

Øl er absolutt ikke sukkerfritt. Eller, det er ikke tilsatt sukker (stort sett; trappisterøl er ofte tilsatt sukker). Men det er maltsukker (maltose) i det - og det har faktisk høyere GI (Glukemisk Indeks) enn vanlig sukker. GI sier jo noe om hvor fort et karbohydrat brytes ned i kroppen og tas opp.

 

Men! Jeg tror jeg skal prøve å tenke måtehold jeg. Nå skal jeg forsøke uten så lenge jeg greier. Når jeg sprekker, så blir det ingen 1,5 liter denne gangen. En boks kanskje.

 

Sukkerfråtsing... huff. :p

Lenke til kommentar

Plasser sukkeret i samme mentale kategori som heroin og andre ting du ikke driver med. Da trengs ingen viljestyrke.

Eller begynn med heroin. Da trenger du ikke sukker lenger!

 

Urtete eller å suge på en lime/sitron kan også være en erstatning for sukker. Men selv så ser jeg ikke problemet med litt sukker. Jeg har hørt at man kan spise to ts. til et måltid uten at det har noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...