Gå til innhold

Får ikke avsløre hvem som stopper YouTube-filmene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

skulle ønske det var verdige rivaler til youtube sin populæritet slik at dei ikkje kunne gjøre hva dei ville=/

Fatter egentlig ikke hvordan YouTube har klart å dominere video markedet så lenge. Noen burde ha klart å konkurrere mot dem...

 

 

Microsoft laget jo en youtubetjeneste, men det endte med at de la den ned for noen år siden.. Grunn? Ingen hadde hørt om den..

 

http://www.digi.no/818958/microsoft-legger-ned-youtube-utfordrer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

7rich: Likefullt oppsiktsvekkende hvis en tysk domstol mener at nyansene i ordlyden skal medføre bøter i den størrelsesorden som er omtalt i artikkelen her.

 

Jeg vil tro størrelsesordenen er ment til å skape et press på Google til å enten sette i stand en avtale med GEMA eller å la være å streame materialet som GEMA forvalter opphavsretten på (men da ikke si at dette utelukkende er GEMA sin feil). Google har tidligere hatt en lisensavtale med GEMA ifølge artikkelen, så det fremstår ikke som en prinsippsak men heller uenighet om hvor mye som skal betales.

Lenke til kommentar

Den tyske retten har talt. Men, det jeg synes er oppsiktsvekkende er at det et enten eller forhold her.

 

1. Enten så sier Google at GEMA står bak kravet om blokkering

 

2. Eller så sier den tyske rett at Google overhode ikke får lov å henge ut GEMA.

 

Jeg synes den tyske rett muligens gjør noen riktige steg, selv om jeg ikke liker rettighetsorganisasjonenes korstog.

 

MEN, det den tyske rett gjør galt, det er å ikke overhode tillate "uthengning". Brukerene av Youtube burde få vite hvem som krever hva/hvilket åndsverk blokkert fra Google.

 

Problemet slik jeg ser det er jo at GEMA har blitt beskyldt for å kreve blokkert åndsverk de ikke styrer rettighetene for (les: andre eiere av åndsverket enn GEMA). Og den tyske stat er litt for brutal. De burde heller gitt Google en bot for avspillede åndsverk som GEMA forlanger, og så forlange at Google umiddelbart gjør en av to ting:

 

1. Midlertidig stenge alle GEMA åndsverk.

 

2. Legge til rette for et system som faktisk skiller GEMA åndsverk fra andre rettighetsorganisasjoners åndsverk og skiller frie åndsverk fra de ikke frie åndsverk.

 

NÅR det er på plass så burde Google ha lov å fortelle folk hvem som står bak kravet om blokkert åndsverk. Slik at også Google sin Youtube-tjeneste heller ikke blir skadelidende.

 

Jeg synes den tyske retten her er litt for PRO-TYSK, og kvester litt for brutalt det amerikanske selskapet Google.

 

Selvfølgelig kunne jo Google også ha betalt bittelitt for hver avspilling, slik at alle ble fornøyde.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig alvorlig dersom man har rettighetene til sin egen video men likevel blir slettet og så får man ikke vite hvem motparten er.

 

"Motparten" din er Google. Det er Google som blokkerer videoen din. Google. Google. Google.

 

Du representeres ikke av GEMA. GEMA krever ikke at videoen din blir blokkert. Det er Google som blokkerer. Google.

Lenke til kommentar

 

Kan de virkelig gi bøter til ett Amerikansk selskap?

AKkuart som de kan bøtelegge deg dersom du kjører gris da du er på ferie i Tyskland, så lenge de tilbyr en tjeneste til det landet, så kan en rettinstans bøtelegge dem

 

Nja, men de kan ikke innkreve pengene med mindre de har en avtale med Norge

Lenke til kommentar

 

Det er veldig alvorlig dersom man har rettighetene til sin egen video men likevel blir slettet og så får man ikke vite hvem motparten er.

"Motparten" din er Google. Det er Google som blokkerer videoen din. Google. Google. Google.

 

Du representeres ikke av GEMA. GEMA krever ikke at videoen din blir blokkert. Det er Google som blokkerer. Google.

 

Omtrent som å skylde på politiet dersom man blir dømt og satt i fengsel..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...