Gå til innhold

Prosessoperatør Lærling


Mrkrisbcs

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Tenkte å lage en liten tråd for oss som er/vil bli lærling innen kjemi og prosess :) Dele litt tips, råd og selvfølgelig stille de spørsmålene vi skulle ha :)

 

Et spørsmål fra meg:

 

Er det noen som har noen erfaring som lærling eller ansatt i Bergen Vann? Ser de har utlyst lærling stilling og er litt usikker på hvordan lønnen ser ut i det firmaet...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om bedrifter følger samme hovedavtale\overnskomst kan lønnsforskjellene være store. Her i Telemark er forskjellen, fra dårligst til best betalt bedrift, som prosessoperatør ca 100.000 i året. Det er pga særavtaler som de enkelte bedriftene lager med fagforeningene.

 

En særavtale må selvsagt være bedre enn det som står i hovedavtalen\overnskomst.

Dette omhandler vell sjeldent lærlinger? Det er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar

Lærling får lønn utifra hva man tjener som ansatt. F.eks 30% av lønn første 6mnd, 40% neste halvår osv. Alle tillegg(skift, område, helligdag) betales 100%.

 

Nå gikk jeg aldri lærling i prosess men det var ikke slik for oss. Det var egen sats for lærlinger(Som var høyere enn fagarbeider) som ble lønnet prosentvis lignende slik du forklarer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gikk som lærling i kjemiprosessfaget her på sørlandet.

Der fikk vi 30%, 40%, 55% og 80% av fast lønn utbetalt, med økning hvert halvår (tror det var tallene de opererte med)

Du skal sitte igjen med en full årslønn for operatør i løpet av de to årene.

Hvis du kan tenke deg å flytte for lærlingplass, så kan du jo ta kontakt med glencore nikkelverk i kristiansand ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 9 år senere...
  • 3 uker senere...
Thiede skrev (På 19.8.2023 den 11.36):

Hva får en lærling utbetalt som prosessoperatør i skift? Vet det er 30% +stigende, av årslønn. Men hvor mye er dette?

Varierer litt med hvilken tariffavtale bedriften er bundet av.

Skifttileggene kan variere ganske mye avhengig av hvordan de utbetales. Noen bedrifter har flatt tillegg gjennom året (dersom det er en fast skiftordning gjennom hele året), noen gir egne tillegg for helg og natt i tillegg, andre gir kun ut fra hvilken ordning som er i bruk og har helg/natt-tillegg innbakt. 

I bedriften jeg arbeider i ville du fått 30% av 230-ish kroner og 100% av skifttileggene som varierer mellom 66 og 120 avhengig av om det er 3, 4, 5 eller 6 skift. Fagarbeidere har noen ekstra tillegg som ikke beregnes i lærlingelønnen, tror jeg. For de fleste er nærmere 300,- timen pluss skifttillegg.

Det enkleste du gjør er å finne hvilken tariffavtale som dekker den aktuelle bedriften og se der hva lønna er. Det kan gjerne stå hvilken lønn som lærlinger skal beregnes ut fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...