Gå til innhold

Stanser produksjonen av Oculus Rift-brillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående det at VR har fantes så lenge.

 

Joda, det stemmer selvsagt at vi hadde hodesett med en lavoppløst skjerm på nittitallet også. Jeg storkoste meg med tanken om dem, helt til jeg fikk prøve dem. Grafikken (superenkel vektorgrafikk) husker jeg som et par hakk under state of the art på den tida. Men det jeg husker som den største skuffelsen, var hvor sykt lang responstid det var på både hode- og kroppsbevegelser. I tillegg var hele headsettet veldig tungt og ubehagelig å ha på.

 

Utviklinga på veldig mange områder har kommet langt nok til at VR faktisk begynner å bli attraktivt igjen. Man har nå veldig presise aksellerometere som kan gi rotasjonstracking uten å måtte stå inni et digert sensorapparat. Man har relativt høyoppløste, små, raske og lette skjermer. Og man har maskinvare som kan oversette signaler til og fra brillene såpass raskt at forsinkelsen er så å si ikke merkbar. Men det virkelig viktige, som gjør at OR kan ha en mulighet til å bli noe stort, er timingen i forhold til at de forskjellige komponentene faktisk masseproduseres, og dermed blir hele enheten tilgjengelig til en overkommelig pris.

 

I tillegg har man maskinkraft nok i de fleste aktuelle PCer, til å faktisk rendre to viewports i en kurant oppløsning. Oppløsningen vil nok sakte men sikkert krype oppover i årene framover, både med tanke på hva PCer klarer å produsere og hvor høyoppløste skjermene i brillene vil bli. Det er ikke gitt at den første forbrukerutgaven av OR vil være god nok for alle. Det kommer den garantert ikke til å være. Den trenger bare å være god nok til å gjøre en gruppe pionerer til "troende", så kommer konkurransen i markedet til å sørge for at massene får sitt etter hvert.

Lenke til kommentar

Det du nevner her er jo litt av poenget mitt. Prosessorkraften og spill/grafikk kommet mye lengre. Dette alene gjør VR mer attraktivt nå enn da. Jeg vet ikke nok om head tracking til å vite hvor dårlig dette var før, men det er i alle fall ikke oppløsningen som gjør at OR er et haleluja-produkt. Det har lenge, i tiår, eksistert 3D headgear-modeller oppgitt med SVGA stereoskopisk - OR har også 640x800 per øye. Disse hadde sikkert, uten at jeg har sjekket, utålbare priser, siden mange var rettet mot fagmiljøer.

 

Hvis det er sånn at bevegelsessensorene er det som gjør OR så fantastisk mye bedre enn konkurrentene, så ok, greit. Det jeg har sett så langt tyder på at minst halve hypen er evangelisme.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at bevegelsessensorene er det som gjør OR så fantastisk mye bedre enn konkurrentene, så ok, greit. Det jeg har sett så langt tyder på at minst halve hypen er evangelisme.

 

Det er nok overhypet sånn det er nå, det skal jeg si meg enig i. Samtidig ser jeg at de har gjort et skikkelig sjakktrekk i å slippe et developer kit relativt tidlig i prosessen, slik at de kan høste fruktene av all kreativiteten der ute, nesten gratis. Det spennende med nye dingser er tross alt ikke sjølve teknologien (dog noen, særlig folk på et hardware-forum, tenner veldig på det også), men hva man kan få til med den. Ulempen med en såpass brei nyhetsdekning rundt et produkt såpass tidlig, er selvsagt hypen.

 

Har sjøl satt av penger til et OR retail sett allerede, men blei veldig skremt av at jeg blei insta-kvalm av både berg-og-dal-bane og Lunar Lander demoene. Det gikk kjempefint å se seg rundt, og det oppleves nesten som skremmende virkelig i og med at responsen på alt er så umiddelbar (litt ghosting på skjermen, men det er visstnok utbedra i Crystal Cove prototypen), og at trackinga er 1:1 i forhold til dine egne bevegelser. Problemet kom idet "kroppen" min i spillet roterte, og viewportene dermed fulgte med. Man mangler samsvarende input fra balanseorganet, i og med at man fysisk sitter/står stille, og dermed orka jeg ikke mer enn ett minutt. Har hørt at dette skal gi seg med litt trening, og håper virkelig på det.

Lenke til kommentar

Vi får håpe på en trådløs versjon, og stille det inn sånn at man faktisk må snurre rundt på stolen for å få karakteren til å snurre :)

 

Vi ser noe av det samme når det gjelder Google Glass, der en artikkel i dag eller går påpekte at det fortsatt er flere år igjen før de er ready for market... Men så lenge noen har tilgang på dev kits holdes nyhetsinteressen oppe.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...