Gå til innhold

[Løst] Montering av ekstra vifte(r)?


Suic

Anbefalte innlegg

Hei!

Pcen min bråker veldig under spilling, selv om spillene ikke nødvendigvis krever så mye. Så jeg lurte på å installere en, eller flere vifter så ikke de eksisterende behøver å gå på maks hele tiden.

 

Har 3 ledige fester, men tenkte å prøve med en først å se om det blir bedre.

Men spørsmålet mitt er som følger: Hvor skal jeg koble inn de nye? Er det på "cha fan"? Og hva gjør jeg når det det bare er en ledig tilkobling, og jeg vil ha fler vifter? Spør kanskje litt dumt, men har ikke så mye peil på detta.

Kabinettet

Hovedkortet

Viftene som skal kjøpes inn(?)

 

Takknemmlig for alle svar

 

 

post-180264-0-51120900-1393155189_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett inn så mange vifter du får plass til, også i bunn og spesielt sidevifte. Så kjøper du en separat viftekontroller og kobler alle chassisviftene på den og ikke på hovedkortet. Hvis du ikke har montert en god kjøler på CPU så gjør det først.

Endret av aam01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørtes smart ut! Så da kobler jeg viftekontrolleren på "cha fan" først, for så å koble de andre nye viftene på denne?

 

EDIT: Har prøvd å lese litt om detta, og ser jo ut som jeg må ha en 4 pin strømforskyning? Jeg har jo bare en 3pin ledig

Endret av aR_
Lenke til kommentar

Jeg er redd for at det ikke nytter å kjøpe vifter alene for å få en roligere tilværelse. Iallefall ikke til kabinettet alene. Hvilken vifte har du på CPUen? Stock vifter vil som regel bråke mye. Det samme vil faktisk viften til PSUen også gjøre om det er av en billigere type. Skjermkortet kan også bråke mye, spesielt om det er et referanse kort.

Jeg ser også på bildene av kabinettet at det er vanskelig å skjule kablene fra PSUen.

 

Så, jeg ville gjort følgende. Ny vifte til CPUen av en stillegående type. Ny PSU, gjerne en corsair RM som jeg selv har, som er stillegående. Og et nytt kabinett som gjør det mulig å gjemme kablene på baksiden av HK. Og vurdert en SSD harddisk som ikke bråker noe som helst.

Og om det er et referanse skjermkort, bytte viften på det også.

Lenke til kommentar

Hørtes smart ut! Så da kobler jeg viftekontrolleren på "cha fan" først, for så å koble de andre nye viftene på denne?

 

EDIT: Har prøvd å lese litt om detta, og ser jo ut som jeg må ha en 4 pin strømforskyning? Jeg har jo bare en 3pin ledig

Nei, en viftekontroller skal ikke kobles til hovedkortet. Den skal ha strøm fra 4-pins molex kontakt som du har fra strømforsyningen. Vitsen med separat viftekontroller er at da kan du selv bestemme hastigheten på viftene. Prosessorvifte skal kobles til hovedkort og blir styrt automatisk etter CPU-temperatur.

Lenke til kommentar

Jeg er redd for at det ikke nytter å kjøpe vifter alene for å få en roligere tilværelse. Iallefall ikke til kabinettet alene. Hvilken vifte har du på CPUen? Stock vifter vil som regel bråke mye. Det samme vil faktisk viften til PSUen også gjøre om det er av en billigere type. Skjermkortet kan også bråke mye, spesielt om det er et referanse kort.

Jeg ser også på bildene av kabinettet at det er vanskelig å skjule kablene fra PSUen.

 

Så, jeg ville gjort følgende. Ny vifte til CPUen av en stillegående type. Ny PSU, gjerne en corsair RM som jeg selv har, som er stillegående. Og et nytt kabinett som gjør det mulig å gjemme kablene på baksiden av HK. Og vurdert en SSD harddisk som ikke bråker noe som helst.

Og om det er et referanse skjermkort, bytte viften på det også.

Har stock vifter på alt som er ja.. Får prøve å bytte alle eksisterende vifter først da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...