Gå til innhold

House of Cards - Netflix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er skuffet over sesong 3. Sesong 1 og 2 var mye, MYE bedre.

Nå vil man alltid psykisk danne seg ett bilde om at første sesong på de fleste serier er best uansett da fordi man begynner å se også finner man ut at man liker en serie, med mindre det er skrap vil man som regel alltid like Sesong 1 best av en eller annen grunn.

 

Men i House of Cards var sesong 1 virkelig god, og sesong 2 var en god oppfølger til 1eren.

Sesong 3, jeg sitter med så mange rare følelser..

Hvorfor kikker ikke Frank inn i kameraet og prater oftere (disse bitene var jo morsomme) og det er langt færre av dem nå, hvor er draget i sesong 3 som det var i 1 og 2, det er liksom ikke like spennende lenger.

 

Jeg så igjennom hele sesong 3 i løpet av helgen, og ja, jeg er skuffet. Forferdelig dårlig avsluttning av sesong 3 også.

Nei, jeg vet ikke lenger, virker som de er ute å sykler litt. Før så var det sånn at jeg følte jeg måtte se neste og neste episdode fordi dem hadde en litt spennende avsluttning i hver episode, mens i sesong 3, INGENTING å se fram til, kun en fortsettelse i historien.

 

Virker som at Frank har mistet helt kontrollen også, han var mye mer kaldblodig før, virker som han er ute å sykler også.

Jeg forventa mye mer av Sesong 3, hvis ikke de lager en knallbra Sesong i 4eren så gir jeg opp hele greia, da har de falt vekk fra hele konseptet. Jeg pleide å elske House of Cards, akkurat fordi s1 og s2 var så bra, men det her er for dårlig syns jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp. Det var ingen plan, og det at han dro en halv millard dollar til kampanjen ut fra ingenting synes jeg ikke gjorde det noe bedre. Han hadde jo ingen som var villig til å backe han finansielt, godt mulig at AmWorks fikk han noe støtte med likevel. Det var ikke så mye som et minutt av hvem som finansierer. Normalt hadde jeg ikke brydd meg med en sånn detalj, men når serien velger å bruke en halv episode på å vise at Frank ikke fikk støtte fra noen så var det temmelig tett.

Lenke til kommentar

Nettopp. Det var ingen plan, og det at han dro en halv millard dollar til kampanjen ut fra ingenting synes jeg ikke gjorde det noe bedre. Han hadde jo ingen som var villig til å backe han finansielt, godt mulig at AmWorks fikk han noe støtte med likevel. Det var ikke så mye som et minutt av hvem som finansierer. Normalt hadde jeg ikke brydd meg med en sånn detalj, men når serien velger å bruke en halv episode på å vise at Frank ikke fikk støtte fra noen så var det temmelig tett.

 

Kom ikke de 5 billioner til AmWorks fra statsbudsjettet? at de skulle satse mindre på andre ting og mer på å få de 10 millionene eller hva det var ut i arbeid? I tillegg var det snakk om å ta penger fra FEMA. Burde huske det fordi så jo nettopp hele sesongen, men det at pengene ikke kommer fra noensteds stemmer nok ikke.

Lenke til kommentar

Pengene til AmWorks kom ut fra FEMA budjsjettet ja, er ikke det jeg snakker om. Det er når han velger å nominere seg selv som kandidat for presidentvalget i 2016 og starter med kampanjen om å vinne mandater i statene før selve valget. Han ringer og ber folk om å backe han da det koster en halv milliard, og selv ikke en president kan ta en halv milliard dollar ut fra statskassa for å finansiere sitt eget presidentvalg. Anyways, vi ser ikke at noen støtter han, Claire har sex med han ut av medfølelse og fordi hun synes synd på han antar jeg også er det ikke noe mer om det. Plutselig er det et bitte lite time-skip og han kjører for full guffe. Det betyr med andre ord at noen må ha stilt penger til Franks disposisjon for kampanjen, da å stille til valg i statene koster i snitt 400 millioner dollar.

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar

Jeg synes sesong 3 var mye bedre. Mye av politikken, spesielt utenrikspolitikken, var særs spennende og selv vi i Norge har god kjennskap til denne politikken. Lars Mikkelsen gjorde en utrolig god jobb som russisk president, og det var ikke vanskelig å forstå hvem de etterlignet.

Lenke til kommentar

Jeg synes sesong 3 var mye bedre. Mye av politikken, spesielt utenrikspolitikken, var særs spennende og selv vi i Norge har god kjennskap til denne politikken. Lars Mikkelsen gjorde en utrolig god jobb som russisk president, og det var ikke vanskelig å forstå hvem de etterlignet.

 

Du kan ikke være SERIØS?

Sesong 3 har mangler av det gode som gjorde House of Cards bra takke være Sesong 1 og 2!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søppel faktisk, det var da voldsomt. Jeg likte sesong tre, men så skal det sies at den eneste tiden jeg bruker på House of Cards er når jeg ser en ny sesong i løpet av en uke eller to i februar. Ellers verken diskuterer jeg, leser jeg om, eller ser jeg noe "behind the scenes" fra HoC, så jeg husker bare det store plottet fra sesong en og to.

 

Men er enig i at denne sesongen av HoC føles litt annerledes enn de foregående, i hvert fall slik jeg husker dem. Kanskje fordi det skjer uvante ting med sentrale karakterer, og ikke minst siden det er mye utenrikspolitikk denne gangen. Det er uansett vanskelig å unngå, da Frank Underwood var på mange måter drevet av ambisjoner i de to første sesongene. I sesong tre kommer han ikke noe høyere på pyramiden, så det blir en litt annen setting og en litt annen serie. Er litt enig med blured her, og synes det tok seg opp mot slutten. Kanskje fordi det ble litt mer kjente omgivelser igjen, men jeg satt uansett spikra hele veien og gleder meg til sesong fire. Håper i hvert fall at den kommer, de kan da ikke avslutte det på denne måten.

 

Det er jo også ganske typisk at de første sesongene er de beste. Da er man fortsatt ved kjernen av ideen som gjorde serien bra. Videre sesonger så går man fra problemstilling til å skulle gi svar på ting, og man går også ofte litt bort ifra det som gjorde serien bra i utgangspunktet. Jeg kan i hvert fall ikke komme på en serie jeg følger som har blitt bedre med årene. Det har jo også noe med wow-faktoren du får når du oppdager en ny serie. Den får du aldri igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kan i hvert fall ikke komme på en serie jeg følger som har blitt bedre med årene. Det har jo også noe med wow-faktoren du får når du oppdager en ny serie. Den får du aldri igjen.

 

Er enig i at de fleste serier stort sett er best i den første (og gjerne også andre) sesongen. Men kommer ganske raskt på flere eksempler der dette (imo) ikke er tilfelle:

 

Med Men. Det er egentlig ingen "svar" eller "plott" som avsløres på en måte som gjør serien mindre interessant med tiden (snarere tvert imot, det fører egentlig bare til at dypere forståelse av Don Draper). Mange er f.eks av den oppfatning at sesong 4 er den beste.

 

Breaking Bad. Her er hver eneste sesong bra, men om jeg skulle rangert de: 4>5>3>2>1.

 

Game of Thrones. Bøkene blir ikke akkurat dårligere, og jeg liker f.eks. sesong 2 og 3 bedre enn sesong 1.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

GeneralUser, søppel var det vel ikke akkurat, men de kunne fortsatt hatt med de godbitene som at frank snakker til kamera (Altså til deg, hva han tenker), og hatt litt mer drag i spenningen ved å kanskje redigere hele kaka litt annerledes. Det hadde gjort underverker for meg. Problemet er at det gjorde de ikke.

 

Det er klart House of Cards er spennende og når Sesong 3 var ute er dette nettopp noe jeg vil få med meg fordi det er spennende å se fortsettelsen, men syns de gjorde en litt svak presentasjon. Dessverre har jeg følelsen av at Sesong 4 vil bli noe av det samme, med mindre de innser og hører på hva de amerikanske kritikerene og seerne syns så må de få opp nivået til slik det var i S1 og S2, ellers tror jeg serien har tapt.

Lenke til kommentar

Spenningen i sesong 1 og 2 går jo i stor grad ut på at Underwood kjemper seg oppover i hierarkiet. Når han i store deler av sesong 3 står på stedet hvil (og spesielt det at problemer løses fra episode til episode), så forsvinner mye av spenningen. Men med den siste scenen med Claire, så ligger egentlig alt til rette for at sesong 4 kan bli like bra som de to første!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...