Gå til innhold

Nikon 14-24


Anbefalte innlegg

 

 

14-24 og 24-8570*, i tilfelle.

24-85 er så lyssvak! Ville gått for Tamron sin 24-70/2.8 VR. :)

 

Men igjen, prioriteringer og personlige referanser :wee:

 

 

24-85 er lyssvak om du har cropkamera, men du kjøper ikke 14-24 eller 24-85 om du har crop.

Det er mindre enn ett blendertrinn forskjell på 2,8 og 3,5, og et fullformatkamera har mer enn det å gå på når det gjelder lysfølsomhet i sensoren. Du kan altså klare deg med mindre lys med f:3,5 på et fullformatkamera enn med f:2,8 på crop.

 

 

Ja, men man vil jo uansett ha den mest lyssterke, med mest å gå på både mtp DOF og hva det takler i forhold til lysforhold. I tillegg så får en bedre optisk og mekanisk kvalitet på tamronen. Og så får en værtetting på toppen. Ankepunktet er vel egentlig at den har 82mm filtergjenger.

 

Men igjen, dette er jo BARE personlige preferanser og prioriteringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg hatt 2 vidvinkel zoomer hvor 14-24mm f.2.8 var en av de så hadde det andre aldri blitt brukt til annet enn "se hvor mange objektiver jeg har (som aldri bruker)".

 

Nikon sin "Holy Trinity" rekke er vel den trioen de fleste som har fullformat går for så lenge man ser behovet og har økonomien og det er 14-24mm 24-70mm 70-200mm alle tre f.2.8.

 

Må innrømme at har alle tre men 14-24mm brukes knapt noe som egentlig er synd for er ett av de råeste objektivene som finnes, men det passer dårlig til mitt bruk om dagen som 98% av tilfellene er mennesker.

Lenke til kommentar

 

Brukt det til portretter, landskap, arkitektur og interiør.

 

Minuset er som nevnt vekt og størrelsen, bruker aldri filter på ett objektiv.

Bruker du ikke pol-filter til landskap? :hmm:

 

Nei - men så tar jeg for lite landskapsbilder til at det har vært viktig.

 

14-24mm er jo ett mareritt da de 3-parts løsningene hverken er særlige praktiske, lette eller praktisk å ta med rundt pga brennvidden og størrelsen på frontglasset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...