Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Avslutning av dep.konto


rolfen

Anbefalte innlegg

Jeg er leietager, har sagt opp leieforholdet og vi skal nå avslutte dep.kontoen som ble opprettet.

Kontoen er i DNB og de har sagt til utleier at jeg som leietager må møte opp i banken personlig for å avslutte kontoen. Siden jeg ikke har annen konto i DNB må jeg også betale et gebyr på kr. 75,- for å få pengene overført til min konto i YA-bank.

Dette er jo en konto som utleier krevde opprettet, og da synes jeg det er rart om det er jeg som skal bli belastet med et gebyr for å få beløpet utbetalt. Kan dette være riktig?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I husleigelova står det at utleiger skal dekke kostnadane med å opprette depositumskonto, det står ingen ting om eventuelle gebyr ved avsluttning av kontoen.

Utleiger kan også velge kva bank ein skal benytte så lenge dette ikkje fører til vesentlige ulemper for leigetakaren.

 

 

Kan du ikkje berre be om å få beløpet utbetalt kontant?

Etter som eg forstår så er det ikkje vanlig med gebyr for å avslutte ein depositumskonto, så dersom DNB krever 75 kr i gebyr så kan det være gebyret for å få banken til å gjennomføre betalinga til ein anna konto (i praksis er det det same å flytte pengane til ein anna bank som det er å f.eks betale ei rekning).

I utgangspunktet så skal etableringsgebyret også innbefatte eventuelle kostnader som høyrer til ved avsluttning av depositumskontoen.

 

Så prøv å spørre kva andre muligheiter du har, kanskje du til og med kan opprette ein konto i banken for å flytte pengane til den nye kontoen utan gebyr?

Lenke til kommentar

Det er teknisk sett ingen som sier at du må avslutte kontoen for å få beløpet utbetalt. Gebyret DNB tar er gebyr for å avslutte en konto med påfølgende overføring til annen bank.

 

Krev beløpet utbetalt, ikke kontoen avsluttet. Hvis DNB motsetter seg det, be dem vise deg hvor i kontoavtalen det står at du må betale gebyr for å få beløpet utbetalt.

Lenke til kommentar

Gebyret er for at du skal ha pengene overført til en annen konto.

 

Du kan:

 

Opprette en konto hos DNB gratis og overføre pengene gratis til din andre bank eller ta de ut kontant og gå i banken din og sette de inn. Men er jo en jobb i seg selv så du må selv se ann om det er verdt de 75 kronene,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...