Gå til innhold

Høy risiko og starte ENK?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker å starte et lite enkeltpersonsforetak.

I hovedsak skal jeg opprett en nettsiden hvor

jeg selger noen varer jeg importerer.

 

Jeg har allerede solgt noen av de varene på finn.no som gikk fint.

 

Denne bedriften skal være liten og er ikke noe storsatsing.

Omsetningen blir nok under 50 000 i året så jeg trenger ikke tenke på MVA.

 

Vareinnkjøptet blir nok på 800-1500.- for hver gang, og hver vare selges for rundt 130-200 så det er ikke snakk om store verdier i spill.

 

Jeg har lest rundt og ser at mange ikke anbefaler ENK pga risiko.

Men jeg ser ikke at dette prosjektet mitt har stor risiko.

 

jeg er klar over at man står ansvarlig alene for risikoen og økonomien til firmaet, men jeg har ikke planer om å ta opp lån eller noe. Jeg bruker bare penger jeg har til firmaet.

 

 

Jeg har også en annen jobb utenom så dette blir nesten som en hobby.

 

Mitt spørsmål er: Finnes det faktorer jeg ikke har tatt med i beregningene?

Virker prosjektet mitt risikofyllt?

 

Håper å starte snart visst ikke jeg finner ut det er for høy risiko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med eit ENK så er det som du seier ingen forskjell mellom firmaet sin økonomi og din økonomi, det er dermed alltid ein risiko for at dette kan få konsekvenser for din personlige økonomi.

 

Men slik som du skisserer virksomheita så er det ikkje store summane som det er snakk om, i alle fall så lenge du unngår å kjøpe opp store parti som blir liggande som død kapital.

Den største risikoen du møter på er nok utgifter til moms og skatt. Her er det lett å rote det til, og dersom det går nokon år før nokon oppdager at du eigentleg skulle ha betalt slike utgifter så kan tilbakebetalingskravet blir forholdsvis stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med eit ENK så er det som du seier ingen forskjell mellom firmaet sin økonomi og din økonomi, det er dermed alltid ein risiko for at dette kan få konsekvenser for din personlige økonomi.

 

Men slik som du skisserer virksomheita så er det ikkje store summane som det er snakk om, i alle fall så lenge du unngår å kjøpe opp store parti som blir liggande som død kapital.

Den største risikoen du møter på er nok utgifter til moms og skatt. Her er det lett å rote det til, og dersom det går nokon år før nokon oppdager at du eigentleg skulle ha betalt slike utgifter så kan tilbakebetalingskravet blir forholdsvis stort.

Hei!

 

Takk for svar.

Jeg tror jeg har lest at man ikke er MVA pliktig når omsetningen er under 50 000.

jeg kommer nok til å ha omsetning godt under 50 000 i året.

Lenke til kommentar

Virksomheten innebærer ikke noen særlig risiko i seg selv og egner seg nok fint til å gjøres i enkeltpersonsform og ikke som AS (som vel er det praktiske alternativet). Problemet er at andre kreditorer ikke nødvendigvis er klar over at den virksomheten akkurat du driver innebærer liten risiko. Når du skal kredittvurderes så er det at du driver næringsvirksomhet i seg selv et negativt tegn som kan gjøre kreditorer lite villig til å låne deg store beløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo en ting å tenke på. Vist du importere noe "kinacrap" som tar fyr å brenn ned et hus, så kan jo i verstefall firmaet bli økonomisk ansvarlig. Å når det er et enkelpersonforetak, så jo du personlig ansvarlig over økonomien til firmaet.

 

Hei!

 

Du sier noe der!

Dette er noe som brukes via USB til bil, så de brukes nok mens kunden er til stede.

Som du sa, det kan fortsatt være det gjør skade.

 

Jeg skjønner poenget med at uventede hendelser kan oppstå og jeg vil da være ansvarlig.

Etter din mening, mener du at jeg heller bør starte AS?

Lenke til kommentar

Virksomheten innebærer ikke noen særlig risiko i seg selv og egner seg nok fint til å gjøres i enkeltpersonsform og ikke som AS (som vel er det praktiske alternativet). Problemet er at andre kreditorer ikke nødvendigvis er klar over at den virksomheten akkurat du driver innebærer liten risiko. Når du skal kredittvurderes så er det at du driver næringsvirksomhet i seg selv et negativt tegn som kan gjøre kreditorer lite villig til å låne deg store beløp.

 

Takk for svar!

Jeg ser poenget, men som jeg har skrevet(?) så ønsker jeg ikke og skal ikke søke om lån.

Dette skal være som en liten hobby. Både fordi jeg har interesse av å styre en bedrift og for å ha en liten(!) ekstrainntekt.

Lenke til kommentar

så lenge du selger noe som kan ha en potensiell "fare", så bør du ikke ha en ansvarlig foretaksform. Men det er nå min menig da.

tenk om det kan vises til at den USBen er skyld i et motorras på en større BMW, Audi eller noe sånt. *grøss

 

Takk for svar!

 

Det er slike Vag Com kabler det er snakk om.

Folk bruker de som oftest for å diagnosere feilmeldinger/evt. slette feilmeldinger.

 

Jeg tror ikke dette skal kunne føre til skade, men jeg ser ditt poeng.

Mener du at jeg bør starte eks. AS i steden for ENK.

 

Eller er denne risikoen satt veldig på spissen?

Det selges og produseres mye av de kablene, har aldri hørt at de har brent, ødelagt eller gjort noe skade.

 

Men jeg er veldig glad for deres meninger!

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at et AS vil fordyre ting for deg i denne fasen som du nå er inne i. Men om et verksted kan "bevise" at din tilkobling har rotet det til for motorstyringen, siden de har fått vite at utstyr fra deg har vært tilkoblet. Så er det plutselig opp til deg å bevise det motsatte, gjerne i retten.

Om dommeren da velger å tro på et velrenomert verksted, med deres advokater, fremfor dine importerte "dipedutter", er det sikkert ikke mange som rister på hodet når de leser om det i avisen.

og om du da har en ansvarlig selskapsform, så står du personlig økonomisk ansvarlig for produktet. I motsettning til et AS der selskapet står for produktet og dermed risikoen.

 

veldig satt på spissen.

 

er det andre som har noen erfaring med de forskjelige former for selskap som kan funke i dette tilfellet, eller driver jeg å svartmaler nå?

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at et AS vil fordyre ting for deg i denne fasen som du nå er inne i. Men om et verksted kan "bevise" at din tilkobling har rotet det til for motorstyringen, siden de har fått vite at utstyr fra deg har vært tilkoblet. Så er det plutselig opp til deg å bevise det motsatte, gjerne i retten.

Om dommeren da velger å tro på et velrenomert verksted, med deres advokater, fremfor dine importerte "dipedutter", er det sikkert ikke mange som rister på hodet når de leser om det i avisen.

og om du da har en ansvarlig selskapsform, så står du personlig økonomisk ansvarlig for produktet. I motsettning til et AS der selskapet står for produktet og dermed risikoen.

 

veldig satt på spissen.

 

er det andre som har noen erfaring med de forskjelige former for selskap som kan funke i dette tilfellet, eller driver jeg å svartmaler nå?

 

Jeg ser poenget ditt. Det er jo absolutt ikke ønskelig at det skal skje.

 

Ulempene med AS er at man må ha 30k i innskudd. Og at man er regnskapspliktig. Noe som betyr at jeg må ha en til å føre regnskap for meg. I et ENK er man bare bokføringspliktig, så da kan jeg gjøre det selv.

 

Derfor vil ikke AS være lønnsomt med mindre jeg satser mer, og bruker mye mer tid på det.

Som jeg har beskrevet, så ønsker jeg at dette skal være et lite prosjekt.

 

Så jeg tror jeg enten dropper hele greien, eller går for ENK.

 

Jeg regner med at visst jeg skriver "kablene brukes på eget ansvar" så hjelper deg vell ikke meg noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...