Gå til innhold

Macbook Pro Retina 13, eller evt windows basert beist?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

er usikker på om jeg skal velge en rMBP eller evt et beist av en windows maskin. Ja jeg vet, det høres kanskje litt rart ut.

Har aldri eid en mac før, men har veldig lyst å prøve det ut. Har iPhone fra før og er knallfornøyd.

Det jeg da er usikker på, er om jeg burde velge Mac'en med 4gb ram (10.890,-) eller 8gb ram (11.780,-) begge har lik disk.

 

Jeg er litt redd for at jeg vil angre meg og kanskje savne den åpne følelsen med Windows.

 

Hvis jeg da skal ha en windows maskin, hvilken burde jeg velge? Kan gå opp til 11.000 i pris. Trenger ikke være et gaming beist, men helst fire kjerner og MINST fullHD skjerm. Er glad i veldesignede maskiner.

 

Kjør på, gi meg råd og tips :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er veldig glad i min iPhone, men mac duger ikke til mine krav og derfor totalt ubrukelig for meg.

 

Om du skal ha et "windows beist", snakker vi om laptop eller en stasjonær? Evt. selvbygd?

 

Skal maskinen brukes til spill eller redigering etc.

 

Om du skal ha laptop til spill; http://www.multicom.no/business/Kunshan-P170S-17e3-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-4700MQe-8GBe-180GB-SSD-750GB-Hdde-GeForce-GTX-770M-3GBe-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10625759

 

Husk at OS må kjøpes vedsiden av.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive at det skal være en bærbar, ikke stasjonær.

Jeg skjønner hva du mener Kaptein-Snorkel, er litt bekymret for at det ikke utfyller mine krav.

 

Takk for forslag, men jeg leter etter en maskin som ikke er for stor og klumpete. 13" - 15,6" er å foretrekke :)

 

Kommer til å bruke Photoshop, forskjellige musikkstudio programmer, litt gaming (bruker mest ps3) og kjerringa har en tendens til å ha 20+ faner åpne via chrome, så vil ha en maskin som kan takle mange oppgaver samtidig.

Endret av bennybone
Lenke til kommentar

Er du ute er 13" så er retina beste kjøpet i prisklassen, den har faktisk krafigere prosessor enn mange konkurrenter, i tillegg til PCI-basert SSD som trekker opp ytelsen betraktelig. Retina skjermen er så digg å bruke at øynene dine kommer til å føles voldtatt etter å se på noe som helst dårligere etterpå.

 

Skal du bruke maskinen til tunge oppgaver/spill, må du opp til 15.6 tommer i den prisklassen, og derfor velge vanlig windows maskin.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt en rMBP med 8gb ram, har lest en del artikler og sett videoer om den nå. Den kjører også Windows betydelig bedre enn versjonen med 4gb ram, i tilfelle OSX blir litt kjedelig i lengden.

 

Jeg har hatt minst 7 windows maskiner de siste 5-6 årene, og det er for mange. De fleste som bruker mac, har de i en god del år.

 

DETTA ER FAEN IKKE LETT ALTSÅ :p

Lenke til kommentar

Dersom du planlegger å bruke den til lydproduksjon med interne lyddrivere er det en no-brainer. Core Audio og Core Midi (OS X) er mye bedre enn ASIO (Windows) til musikkbruk. Det er hovedsaklig dette som er grunnen til at man ser mange musikere som bruker OSX kontra Windows.

Om du bruker eksternt lydkort vil det ikke være noen praktisk forskjell mellom Win og OS X så lenge produsenten av lydkortet har mekka fungerende drivere for begge operativsystemene.

 

Ellers så anbefaler jeg virkelig 8GB RAM i Mavericks. 4GB kan bli lite, siden det til alle tider blir allokert ca. 1GB til skjermkortet.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det blir noen maskin til 11k akkurat. Kjerringa måtte selvfølgelig overtale meg til kjøpe nytt stuebord (!) men jeg har fortsatt 8500 å gå på. Ser man kan få den gamle macbook pro til 8700,- er den noe særlig da? Eller hva med Air? Fyller kanskje ikke kravene men, må jo kanskje være litt mindre kravstor da.;) setter stor pris på all hjelpa jeg har fått hittil!

Lenke til kommentar

Fattern har en slik, men han kjøpte den for nøyaktig 2 år siden? Da må vel dette være en oppgradert modell? Tror kanskje hans maskin har AMD cpu og gpu, siden han ga bare 6500,- for den på det tidspunktet. Han fikk også blackscreen etter å ha oppdatert til Win 8.1. Men det kan jo kanskje være noe med AMD skjermkortet.

Endret av bennybone
Lenke til kommentar

Denne har intel i7 haswell quadcore prosessor og nvidia 760 som gjør den kapabel til spilling også.

Dette er en ny N56 modell høsten 2013 (JR S4054H) og kan ikke sammenliknes med den din far har.

Hybrid hdd/ssd disk har den også.

Fått veldig gode omtaler både her i forumet og andre steder.

Bør absulutt vurderes om du skal gå for windows pc.

Lenke til kommentar

For å si det slik, den står som nr.1 nå! Råbra tips herr syar2003.

Men fant også denne: https://www.mpx.no/msi-ge60-156-full-hd/781361

Har hatt MSI før, og vet at det er et godt merke. Har også sammenlignet CPU'ene på CPUBOSS.com, de scorer likt på omtrent alt.

Ser det er to forskjellige skjermkort, kan det være så stor forskjell? (MSI'en er jo noen hundrelapper billigere)

Lenke til kommentar

Nei - jeg ville ikke gått for den fremfor Asus pcen.

Mange problemer med nettverkskort (killernic), dårlig gpu på den , 760m oppfattes som absolutt minimum for å høvelig spille nyere spill på low /medium.

Ikke hybrid disk.

Vulgært utseende.

Endel slurvefeil på msi pcer.Følelse at Asus har mye bedre trackrecord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...