Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og Økonometri (BI V2014)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei,

Da ligger arbeidskrav 2 våren 2014 for fag MET 3590. Håper at denne linken kan brukes til spørsmål/svar videre.

Noen som er kommet igang med oppgavene?

Jeg sitter fast allerede på oppgave 2... Er det ikke bare å skrive inn "regress lnvektfdsl, level (99)? Jeg får da ut tallene [3,704 ; 3,725] noe som ikke stemmer, og lurer på om det er selve variabelen lnvektfdsl som jeg lager som er feil, eller?

Lenke til kommentar

Sliter med 2 sjæl, men har fått til oppg. 5

 

Der lager man en ny variabel: Data > Create or change data > create new variable

 

På (specify a value or an expression) skriver man: (vekst-vekstfdsl)/tid og på Variable navn kan man skrive hva man vil tror jeg.

 

Og så estimerer man som på vanlig måte :p

Lenke til kommentar

Noen som er kommet igang med oppgavene?

Jeg sitter fast allerede på oppgave 2... Er det ikke bare å skrive inn "regress lnvektfdsl, level (99)? Jeg får da ut tallene [3,704 ; 3,725] noe som ikke stemmer, og lurer på om det er selve variabelen lnvektfdsl som jeg lager som er feil, eller?

Takk for tips. Jeg får samme svar som deg og klarer ikke skjønne noe annet enn at det er feil i oppgaven. Den aller minste observasjonen for vekt fødsel er jo 39 og den aller største er 43. Det vil jo si at et 100 % konfidensintervall vil være mellom 3,6636 og 3,7612.
Lenke til kommentar

 

Noen som er kommet igang med oppgavene?

Jeg sitter fast allerede på oppgave 2... Er det ikke bare å skrive inn "regress lnvektfdsl, level (99)? Jeg får da ut tallene [3,704 ; 3,725] noe som ikke stemmer, og lurer på om det er selve variabelen lnvektfdsl som jeg lager som er feil, eller?

Takk for tips. Jeg får samme svar som deg og klarer ikke skjønne noe annet enn at det er feil i oppgaven. Den aller minste observasjonen for vekt fødsel er jo 39 og den aller største er 43. Det vil jo si at et 100 % konfidensintervall vil være mellom 3,6636 og 3,7612.

 

 

Hvor er det man skriver "regress lnvektfdsl, level (99)''?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som er kommet igang med oppgavene?

Jeg sitter fast allerede på oppgave 2... Er det ikke bare å skrive inn "regress lnvektfdsl, level (99)? Jeg får da ut tallene [3,704 ; 3,725] noe som ikke stemmer, og lurer på om det er selve variabelen lnvektfdsl som jeg lager som er feil, eller?

Takk for tips. Jeg får samme svar som deg og klarer ikke skjønne noe annet enn at det er feil i oppgaven. Den aller minste observasjonen for vekt fødsel er jo 39 og den aller største er 43. Det vil jo si at et 100 % konfidensintervall vil være mellom 3,6636 og 3,7612.

 

 

Hvor er det man skriver "regress lnvektfdsl, level (99)''?

 

I Stata under "Command".

Det er ikke nødvendig å bruke "rullegardinene" i programmet på mye av det man skal gjøre i selve programmet. Ofte er det kjappere å bare skrive den kommandoen som skal gjøres. Om du gjør noe i stata, så vil det alltid stå en kommando for hva du har gjort over resultatdataen.

Lenke til kommentar

sliter.. Er det noen som kan legge ut noen beregninger og svar på oppgaver? Helst med en kort forklaring på svaret?

Jeg foreslår at du virkelig prøver og viser at du har prøvd først. Som foreleserne hele veien sier så er det greit å spørre om hjelp, men å hjelpe når noen bare sier "jeg får det ikke til, kan du vise meg" er veldig lite fristende og du lærer veldig lite av det.

Lenke til kommentar

 

sliter.. Er det noen som kan legge ut noen beregninger og svar på oppgaver? Helst med en kort forklaring på svaret?

Jeg foreslår at du virkelig prøver og viser at du har prøvd først. Som foreleserne hele veien sier så er det greit å spørre om hjelp, men å hjelpe når noen bare sier "jeg får det ikke til, kan du vise meg" er veldig lite fristende og du lærer veldig lite av det.

 

Ja, jeg har virkelig prøvd... NÅ har jeg ALLE tjue spørsmålene riktig, men noen få (tre-fire) av dem har jeg ikke helt klart utregningen på, men det kommer jo en fasit etter at fristen har gått ut - så da kan jeg jobbe med de resterende.....

Endret av WRone
Lenke til kommentar

Oppgave 2:

Du må først lage følgende i Stata:

 

Lag dummyene d1 d2 d3 d4, så:

gen lnvekt=ln(vekt)
gen lnvektfdsl=ln(vektfdsl)

 

så:

regress lnvekt d2 d3 d4 tid lnvektfdsl, level(99)

 

Så ser du at konfidensintervallet til lnvektfdsl er:
-7.607837, 1.98671

 

Håper dette hjalp de som sitter fast.

 

Lenke til kommentar

Oppgave 2:

 

Du må først lage følgende i Stata:

 

Lag dummyene d1 d2 d3 d4, så:

 

gen lnvekt=ln(vekt)

gen lnvektfdsl=ln(vektfdsl)

 

så:

 

regress lnvekt d2 d3 d4 tid lnvektfdsl, level(99)

 

Så ser du at konfidensintervallet til lnvektfdsl er:

-7.607837, 1.98671

 

Håper dette hjalp de som sitter fast.

 

Takk! Fikk til oppgaven nå

Lenke til kommentar

Driver å legger inn de punktene A - G fra case i Stata. Har fått lagt inn alt fra A til D, men skjønner ikke helt og finner ikke ut av hvordan E skal legges inn.

 

"Estimér en modell uten de ikke-signifikante variablene i forrige oppgave (men behold konstanten selv om den er ikke-signifikanten). For å avgjøre om en variabel er signifikant eller ikke, bruk en tosidig t-test for hver variabel med et signifikansnivå like 5%"

 

Noen som kan hjelpe? :)

 

Edit: Fant ut av det!

Endret av cUnicorn
Lenke til kommentar

Oppgave 2:

 

Du må først lage følgende i Stata:

 

Lag dummyene d1 d2 d3 d4, så:

 

gen lnvekt=ln(vekt)

gen lnvektfdsl=ln(vektfdsl)

 

så:

 

regress lnvekt d2 d3 d4 tid lnvektfdsl, level(99)

 

Så ser du at konfidensintervallet til lnvektfdsl er:

-7.607837, 1.98671

 

Håper dette hjalp de som sitter fast.

 

Hvorfor tar man ikke med d1? Og hvorfor er ikke fortype med? Sliter litt med å forstå hvordan man vet hvilke variabler som skal være med for parameteren lnvektfdsl

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med den

"Estimér en modell uten de ikke-signifikante variablene i forrige oppgave (men behold konstanten selv om den er ikke-signifikanten). For å avgjøre om en variabel er signifikant eller ikke, bruk en tosidig t-test for hver variabel med et signifikansnivå like 5%"

 

Har noen mulighet til å hjelpe meg? Har fått til alt annet, men skjønner ikke hvilke kommandoer jeg skal bruke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...