Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og Økonometri (BI V2014)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.socialresearchmethods.net/kb/measlevl.php

 

In ordinal measurement the attributes can be rank-ordered. Here, distances between attributes do not have any meaning. For example, on a survey you might code Educational Attainment as 0=less than H.S.; 1=some H.S.; 2=H.S. degree; 3=some college; 4=college degree; 5=post college. In this measure, higher numbers mean more education.

Lenke til kommentar

 

Mitt svar:

Worrylevel: intervallnivå

Areaopinion: intervallnivå

victim12m: nominal

Female nominal

age: forholdstall

eductype nominalnivå

Hva er det å si om histogramene?

 

 

Rettelse:

 

Worrylevel: intervall/forhold

Areaopinion: intervall/forhold

Victim12m: Nominal

Female: Nominal

Age: Forhold

Eductype: Ordinal

 

Case er tversnittdata

Lenke til kommentar

Å regne ut justert R2 med denne infoen (Vår 2013):

post-316162-0-73673000-1400586738_thumb.png

Får ikke det til å bli -0,01?

Tar kovariansen ( - 0,4291 ) opphøyd i andre og får 0,1841, setter det inn i formel for justert R2,

1 - [ ( 1- 0,1841 ) * ( ( 42 - 1 ) / ( 42 - 2 ) ) ] = 0,16

Altså ikke -0,01, forstår ikke helt hvordan det skal bli det, neste oppgave der jeg skal regne p-verdi kan jeg bruke 0,1841 som R2 og få riktig svar..

Edit:

Forstod det plutselig nå. Er jo ikke kovariansen jeg skal ha i andre, men korrelasjonen. Nevermind :)

Endret av Sportsmann
Lenke til kommentar

Å regne ut justert R2 med denne infoen (Vår 2013):

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-20 kl. 12.18.27.png

 

Får ikke det til å bli -0,01?

 

Tar kovariansen ( - 0,4291 ) opphøyd i andre og får 0,1841, setter det inn i formel for justert R2,

 

1 - [ ( 1- 0,1841 ) * ( ( 42 - 1 ) / ( 42 - 2 ) ) ] = 0,16

 

Altså ikke -0,01, forstår ikke helt hvordan det skal bli det, neste oppgave der jeg skal regne p-verdi kan jeg bruke 0,1841 som R2 og få riktig svar.. Gir ingen mening

 

R2 får du ikke ved å ta kovariansen i andre. Her er formelen R2= syp^2/sy^2*sp^2

 

R2=(-0,4291)^2 / (1,3358^2)*(3,0423^2)

 

svaret blir da 1-[(1-( (-0,4291)^2 / (1,3358^2)*(3,0423^2) ) * ((42-1) / (42-2))] = - 0,01

Lenke til kommentar

I en oppgave så er predikert salg = e^4,4863 = 88,7923.

Hvordan trykker man dette på kalkulatoren så man finner dette svaret?

Du skriver inn 4,4863, så "2nd", så "LN" (der står e^x i gult).

 

Hadde helt glemt av denne tråden.

Endret av Simennzz
Lenke til kommentar

 

I en oppgave så er predikert salg = e^4,4863 = 88,7923.

Hvordan trykker man dette på kalkulatoren så man finner dette svaret?

Du skriver inn 4,4863, så "2nd", så "LN" (der står e^x i gult).

 

Hadde helt glemt av denne tråden.

 

 

Takk for raskt svar! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med denne? Høsten 2012. Jeg forstår den ikke helt, det jeg lurer på:

 

Hvor finner man p-verdien? Hvordan bestemmer man hva som er korrekt eller ikke?

 

Legger med fasit og

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-20 kl. 17.40.45.png

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-20 kl. 17.42.19.png

 

 

 

 

Satt å funderte på den selv, i mine Stata utregninger fikk jeg at p-verdien er 0.000, så oppdaget jeg at i caset i fasiten, så har de fått 0,0082, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skjer, om det er en Stata feil eller hva det er (Prøvde å kjøre den robust og, samme greia).

 

Med p verdi 0,0082, eller 0,82%, så tester du alle.

 

a) Her er B3 positiv (altså større enn null ( B3 > 0 )), så da tester du med p-verdien 0,0082 / 2 = 0,0041, som er 0,41%. Det er lavere enn p-verdien, så den er korrekt.

 

b) Når B3 ikke er 0, så er p-verdien 0,82%. Det er lavere enn 5%, så den er korrekt.

 

c) Samme som b, 0,82% er lavere enn 1%, så denne er også korrekt.

 

d) Her spør de når B3 er negativ (altså mindre enn null ( B3 < 0 )), hvis du husker noe fra statistikk, så må du da 1 minus z-verdien (delt på to siden det er en tosidig alternativhypotese); da får du 1 - (0,0082 / 2) = 0,9959 altså 99,59%. Da ser vi at d) ikke er korrekt, og svaret på oppgaven.

 

Håper det var til hjelp

 

Endret av Simennzz
Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de oppgavene fra den case delen vil være.

Hva er det man bør regne ut på forhånd, og hvordan kan spørsmålene komme til å se ut?

Jeg har sett på gamle eksamensoppgaver, men skjønner det ikke helt siden de hadde annet case.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har en oppgave fra høst 2011, som lyder som følger: Anta at antall observasjoner som brukes i estimeringen av modellene i forrige oppgave er lik 34. Hva er kritisk verdi til testen hvis et 5% signifikansnivå brukes?

 

Her trodde jeg at jeg gikk inn i kritiske verdier for 5% og gikk ned til 30? (Antall b'er er 4). Men jeg finner jo ikke svaret som er 3,32 i tabellen... Har slitt på lignende oppgaver også :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...