Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Naf-test eller ta en stor-service?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få solgt en bil. En Honda CRV 2005-modell.
Alle som har prøvd bilen har vært veldig fornøyd, men problemet er at bilen ikke har noe servicehefte. Altså har bilen blitt tatt "service" privat. Alt av olje/filter,luftfilter,batteri osv har blitt gjort privat. Dette er det dessverre ikke kvittering på.
Og det er dette de fleste potensielle kjøpere trekker seg på.

 

Nå er det slik at bilen igjen har truffet km. stand som indikerer at den treffer en storservice.

 

Er det da heller lurt å få gjort dette i en verksted slik at jeg får stemplet dette i serviceheftet eller bør jeg heller bruke pengene på en naf-test?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her blir det en avveining opp mot hva som skal utføres på servicen. NAF vil nok ikke ta på seg arbeid som bytte av bremsevæske eller registerreim. Samtidig kan du fint ta et oljeskift sammen med en NAF Test ved salg eller Driftstest og be dem skrive navnet på testen sammen med innføring av oljeskiftet i serviceheftet. Jeg vet at enkelte bruker de større NAF-testene i kombinasjon med oljeskift som service. Dog skal sies at det ikke er sikkert at en NAF-test med oljeskift dekker de samme punktene som forhandler av merket har fastsatt skal være en del av den aktuelle servicen. Sjekk opp hva som skal gjøres på service og hør med det aktuelle NAF-senteret om servicepunktene sammenfaller med en av testene de leverer.

Lenke til kommentar

Her blir det en avveining opp mot hva som skal utføres på servicen. NAF vil nok ikke ta på seg arbeid som bytte av bremsevæske eller registerreim. Samtidig kan du fint ta et oljeskift sammen med en NAF Test ved salg eller Driftstest og be dem skrive navnet på testen sammen med innføring av oljeskiftet i serviceheftet. Jeg vet at enkelte bruker de større NAF-testene i kombinasjon med oljeskift som service. Dog skal sies at det ikke er sikkert at en NAF-test med oljeskift dekker de samme punktene som forhandler av merket har fastsatt skal være en del av den aktuelle servicen. Sjekk opp hva som skal gjøres på service og hør med det aktuelle NAF-senteret om servicepunktene sammenfaller med en av testene de leverer.

 

Jeg regner med at tennplugger, luftfilter, bensinfilter osv skal bli tatt da. Og en del kontroll av bremser, justering osv.

Det er kjede på den så den blir ikke byttet med det samme.

Olje og filter ble skiftet for 3 måneder siden så det er ikke noe problem.

 

Personlig selv hadde jeg heller likt å se at bilen nylig ha vært inne i service(selv om historikken er så og si tom) enn å få en tilstandsrapport fra NAF da.

 

Men jeg vet ikke hva en kjøper oftest foretrekker.

 

Lenke til kommentar

Min erfaring med NAF-test er at det er fullstendig ubrukelig. Men jeg har kun erfaring med NAF i Bergen, har forstått det slik at ikke er like ille andre steder.
Jeg har sett biler med 2 bremseskiver med sprekk (som ikke ble oppdaget), mens de var veldig opptatt av at den ene av 10-12 LEDs på et midtre bremselys måtte byttes. De hengte seg opp i noe de mente var oljelekkasje fra girkasse (og mente girkasse burde byttes=50.000,-) mens det egentlig var oljesøl fra tidligere oljefilterbytte. Kassen var tett den. De fant ikke at nedre fjørskål på en McPherson var nærmest rustet bort, mens de hengte seg opp i at antirustbehandlingen sprakk opp utenpå bremseslangen (for en ukyndig kan dette se ut som sprekk i slange, men det var det altså ikke).
Selv når jeg påpekt de grove manglene, mente de at det var på sin plass at det ble betalt for full test.
Dessverre er dette ikke den eneste historien som finnes om disse.
Så for min del styrer jeg unna biler som NAF i Bergen har hatt fingrene i.

Lenke til kommentar

Dersom det hadde vært snakk om en bil hvor vedlikehold ikke har blitt utført i det hele tatt de siste årene, så ville ikke en storservice før salg ha rettet opp skader som allerede kan ha oppstått. Derfor ville jeg som kjøper ha funnet en NAF-test mer betryggende enn en enkelt service når resten av vedlikeholdet ikke er dokumentert.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...