Gå til innhold

Macbook pro 13" retina eller PC?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter ny bærbar pc. Har mulighet til å kjøpe en ny Macbook pro 13" retina til 8000,-.

 

https://www.eplehuset.no/produkt/4099_macbook-pro-133-24-ghz-128-gb-med-retina-skjerm-ny.aspx

 

Det er denne modellen det er snakk om. Noen innvendinger på om 128gb ssd er nok? hva med 4gb ram. Kan jeg oppgradere til 8gb senere uten å bryte garantien? Eller holder 4gb til det meste?

 

Pcen vil i hovedsak bli brukt til MS office programmer, surfing, streaming HD, tilkoblet tv for avspilling av film ol. Kanskje noe spill og til nød enkle oppgaver i Solidworks.

 

Kan jeg forresten installere programmer på ekstern harddisk? Det vil vel kjøre ganske bra med usb 3.0 eller thunderbolt?

 

Er det andre pcer til denne prisen som er bedre kjøp?

 

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

120 GB SSD er nok, men kan kanskje bli litt lite hvis det ikke er en mekanisk disk ved siden av. 4 GB RAM holder i de fleste tilfeller, og om det ikke skal holde så er det bare til å oppgradere, men så er det dette med garantien. Jeg vet ikke om du bryter garantien hvis du åpner maskinen for å bytte dette, men jeg regner med at du bryter garantien på maskinen, men jeg er som sagt ikke helt sikker.

 

Også har vi jo også det spørsmålet om du skal ha den en mac, eller om en windows pc er det beste alternativet. Jeg vet at det nå kommer en HP maskin som kan konkurrere med macbook pro som koster 11.000. Mulig at maskinen også har kommet, men den heter uansett HP Specture 13 om du lurer. Den kan absolutt konkurrere med macbook pro, også i design, byggekvalitet og lignende. Hardware har tatt en titt på maskinen så du kan gå inn der og se...

 

Uansett så finnes det mange andre maskiner også som kan gi de en hel del utenom mac. Du finner nok en Windows maskin med besre spesifikasjoner til lavere eller samme pris som en mac og dette må du huske på. Dermed så er det kanskje lurt å velge en windows maskin i ditt tilfelle, men det finnes også fordeler med en mac selv om de gjerne er dyre i forhold til windows maskiner. De er fremme på design og byggekvalitet, men som jeg sa. Det kommer konkurrenter her også. F eks Specture 13.

Lenke til kommentar

Takk for svar BirgerCac! Jeg vet at det finnes mange windows pcer som kan konkurrere mot macbooken til normalpris. Men hvis jeg får 3000 i avslag så blir det jo 8000 for retina skjerm, I5 2.4 GHz, Intel iris grafikk, 128gb ssd og 4gb ram. Er det noen andre pcer til 8000 som kan by på dette?


Er jo egentlig og har jo vært en Mac motstander, men til 8000 så vurderer jeg STERKT å bite i den (kanskje sure) mac eplet. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...