Gå til innhold

Folkehøgskole - erfaringer?


Triangel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å søke meg inn på folkehøgskole, men jeg vet hverken om dette er noe for meg eller hva. Jeg vet bare at jeg er skolelei, og at jeg ikke vil være hjemme og jobbe.

 

Så, det jeg lurer på er; har du erfaringer med folkehøgskole? Eventuelt har hørt noe fra venner og bekjente?

 

Hadde vært utrolig hyggelig om du hadde delt det her! Skriv gjerne hvilken linje, skole og år!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkehøgskole kan sikkert være artig, men det er kanskje risikabelt å betale rundt 100 000 kroner på noe du ikke vet om du vil trives med.

 

Jeg kjenner mange som har gått på folkehøgskole og alle har hatt en hyggelig opplevelse, men det som er felles for dem alle er at de visste at de hadde en interesse for den linja de valgte og ville bruke det året på å dyrke den interessen. Ingen av dem søkte seg inn på folkehøgskole kun av mangel på noe bedre. Bortsett fra økonomien, kan det være negativt med obligatorisk oppmøte og felles soverom, men dette varierer kanskje fra skole til skole og du vet best selv hvordan du opplever det.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på FHS og det er, som knottsau sier, det beste året i mitt liv.

Jeg stortrivdes på internat. Skoledagen er helt annerledes fra VGS, bare gøye skoletimer. Hvis du vil får du veldig mye ut av året. Mange nye venner. Velg en skole med litt varierte linjer, så får du mange nye venner i nye omgangskretser. Jeg ville, med mindre du er kristen, holdt meg unna kristne skoler. Mye sære regler og nulltoleranse for alkohyler. Vi fant på mye rart og mye gøy

Ja, det er mye penger. Om du ikke helt vet hva du vil får du undersøke litt. Jeg vet ikke om interessene dine, men det finnes linjer man ikke har tenkt på at finnes en gang. For eksempel finnes det egne linjer på FHS for gaming, om dette er noe du liker. Ellers finnes det jo alle de standard for musikk, foto, skriving, dans, teater, sosiologi, sport, friluft osv. Mange linjer for reising også. Har en kamerat som var på tur i mange måneder, både i Afrika og Asia.

 

Om du har noen mer konkrete spørsmål, så bare spør :)

Lenke til kommentar

Gikk å på folkehøgskole. Det artigste året så langt i mitt liv.

Gikk på en kristen FHS, selv om jeg ikke finnes kristen. Dette pga de var den eneste FHS som hadde den linja jeg ville gå. Var mange der som ikke var kristen, men tror de fleste synes det var greit.

Var forbud å slikt mot alkohol, men en sjelden gang gikk vi flere i lag å leide et hotell rom i byen når vi ville ta en fest.

Jeg fikk iallefall mange nye venner der :)

Var også veldig i tvil om jeg ville det, men angrer ikke et sekund på at jeg tok meg et år på FHS. Men vil tro det er greit å gå på en linje som du har stor interesse for.

 

Hva er dine interesser, hvilken linjer har du sett på?

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar

Gikk å på folkehøgskole. Det artigste året så langt i mitt liv.

Gikk på en kristen FHS, selv om jeg ikke finnes kristen. Dette pga de var den eneste FHS som hadde den linja jeg ville gå. Var mange der som ikke var kristen, men tror de fleste synes det var greit.

Var forbud å slikt mot alkohol, men en sjelden gang gikk vi flere i lag å leide et hotell rom i byen når vi ville ta en fest.

Jeg fikk iallefall mange nye venner der :)

Var også veldig i tvil om jeg ville det, men angrer ikke et sekund på at jeg tok meg et år på FHS. Men vil tro det er greit å gå på en linje som du har stor interesse for.

 

Hva er dine interesser, hvilken linjer har du sett på?

 

Var det Solborg? :p Har en kamerat som gikk der som var med på å leie noe hotellrom eller noe.

Hvilket linje gikk vennen din som reiste på?

 

Litt forskjellig. En gikk på Solborg og en gikk på Hurdal. Kristne begge to forøvrig.

Lenke til kommentar

Jeg gikk ikke på en kristen folkehøgskole, men det var alikevel ikke lov med alkohol. Men vi fikk selvfølgelig lov til å dra ut å drikke. Men tror reglene var slik at når man kom hjem fra byen måtte man legge seg, og ikke oppholde seg rundt på skolens fellesarealer. Det ble flere ganger leid lokaler for fester.

Lenke til kommentar

Militæret gir deg sjukt mye mer

 

Er ikke det litt naivt? Det kommer vel veldig ann på, kan du utdype litt mer? Går selv på en kristen folkehøgskole og føler virkelig at jeg har fått mye ut av dette året.

 

Folkehøgskole kan sikkert være artig, men det er kanskje risikabelt å betale rundt 100 000 kroner på noe du ikke vet om du vil trives med.

 

Folkehøgskole er kanskje risikabelt, men det kan også valg av en vanlig skole eller utdanning være. Spesielt om man er veldig usikker på sin egen framtid. Da er det greit med et "friår" på folkehøgskole. Et år der man ikke blir målt, men veiledet. Skriver av egne erfaringer

Jeg gikk på FHS og det er, som knottsau sier, det beste året i mitt liv.

Jeg stortrivdes på internat. Skoledagen er helt annerledes fra VGS, bare gøye skoletimer. Hvis du vil får du veldig mye ut av året. Mange nye venner. Velg en skole med litt varierte linjer, så får du mange nye venner i nye omgangskretser. Jeg ville, med mindre du er kristen, holdt meg unna kristne skoler. Mye sære regler og nulltoleranse for alkohyler.

 

Jeg går selv på en kristen folkehøgskole (Hedmarktoppen folkehøgskole, X-sport), men er ikke kristen. Et par sære regler og nulltoleranse for alkohol, noe jeg personlig synes er veldig bra av skolen og for miljøet. Skolen er både kjent for og har et veldig godt miljø. Lærerene er dyktige, motiverende og inspirerende. Tror faktisk ikke at det har vært en eneste mobbe-episode her på skolen, noe som i seg selv overasker meg.

 

Om man VIRKELIG har trang for å drikke, så er det ikke enklere en å stikke til nærmeste hotell eller leie en koselig hytte på fjellet.

 

Til TS: Kjenner meg veldig igjen i det som du beskriver. Jeg hadde veldig mye å tenke på en periode, var skolelei, veldig usikker på både valg av utdanning og fremtiden generelt.

 

Jeg kan ikke garantere at det kommer til å bli "ett av mine beste år" eller "året som forandret alt" slik som folkehøgskole ofte blir beskrevet som, men jeg stortrives her og er virkelig, virkelig glad for at jeg tok sjansen.

 

Ta gjerne kontakt om du har flere spørsmål på lur! :wee:

 

Endret av Hafti
Lenke til kommentar

Ja, det var kanskje litt "dømmende" å skjære alle kristne FHS-er over én kam.

Vi hadde forøvrig heller ingen mobbeepisoder og den slags. Det var jo selvfølgelig noen som ikke gikk så bra sammen, men disse hadde vett til å holde seg unna hverandre.

Vi hadde også nulltoleranse for alkohol PÅ skolen, men kunne fint ta en tur på den lokale kroa og komme tilbake til skolen, så lenge vi var stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for alle svar! Setter pris på det. Jeg har søkt på et par forskjellige, men jeg vet ikke hva jeg vil. Hovedsakelig står det mellom en linje som heter Globalt fokus og en friluftsliv linje. Grunnen til at jeg ønsker å gå globalt fokus er alle reisene, men jeg er redd det kan bli litt kjedelig hjemme i Norge, og jeg har et visst ønske om å holde meg i aktivitet. Noen som har noen erfaringer med noen av delene? Hvor viktig har utenlandsturene vært for dere? Hvor "tøft" er friluftsliv?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe bedre alternativ. Jeg er for lei studier og jeg vil heller ikke "kaste" bort et år på å jobbe. Få av vennene mine blir hjemme og penger er ikke noe problem for meg. Forsvaret er forsåvidt noe jeg kunne tenkt meg, men jeg var så dum og sa at jeg hadde tenkt å studere, så jeg ble ikke innkalt til sesjon 2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går på folkehøgskole i Danmark akkurat nå, og det kan absolutt anbefales. Grunnen til at jeg valgte å gå i Danmark framfor i Norge er at man i Danmark kan velge mye friere hvor lange kurs man vil ta. Jeg startet i januar, og er ferdig i juni, men man kan også gå et helt år om man vil. Prisene i Danmark og Norge er ca. de samme, og man får samme støtte fra lånekassen, i tillegg til reisestipend. Her på skolen er det ca. 10 internasjonale elever akkurat nå, så man blir ikke helt "alene" sammen med danskene. Jeg har ikke gått på FHS i Norge, så jeg kan ikke sammenligne det, men samholdet mellom alle på skolen her er bare helt fantastisk. Ta gjerne en titt her: https://vih.dk/ Og evt. her: http://www.hojskolerne.dk/

Lenke til kommentar

Legger inn min erfaring her i tråden og.

Gikk på kristen FHS, og 90% av de som gikk der var ikke kristen. De fleste folkehøgskoler er kristen, men det har etter hva jeg har hørt ingenting å si. Alt det "kristne" var frivillig, jeg deltok ofte på en av timene der vi bare satt og diskuterte, kristne og ikke-kristne om hva vi tror osv, veldig åpent miljø. At det ikke var lov å drikke på skolen er mer enn greit nok for meg, er ikke noe behov jeg har. Selvfølgelig skjedde det, men lærerne der var ganske greie på det så lenge støynivået holdt seg noenlunde nede.

 

Jeg hadde ingen konkret plan etter at jeg fikk studiekompetanse og da nevnte min mor at jeg burde søke på folkehøgskole. Militæret var utelukket pga skader og lignende. Uten tvil det beste året jeg noen sinne har hatt. Skolen var tilpasset funksjonshemmede og det var flere funksjonshemmede på skolen, men det var ikke noe problem. Ingen mobbing, plaging eller annet tull, alle godtok hverandre for den de var og det var generelt god stemning gjennom hele året. Mange forskjellige linjer, skoleturer til Afrika, Asia og England alt ettersom hvilken linje du gikk på.

 

Vi hadde også eget rom hvor alle vi "gamere" kunne flytte PCene våres inn, som var åpent døgnet rundt, så man kan si at vi hadde LAN i 9 måneder, hehe.

Ellers skjer det alltid ting. Film i auditorium på storskjerm, fotballkamper på storskjerm (at ene lærerne min er Liverpool supporter er stort pluss), fotball og andre aktiviteter i gymsal. Vi arrangerte også LAN party med rundt 100 stykker som ikke gikk på skolen som var en veldig artig opplevelse. Eget rom med instrumenter (gitar, piano, bass, trommer etc.)

 

Om du i så fall velger å gå på FHS så vil jeg anbefale at du er sosial ved hver eneste sjanse du får. De første månedene satt jeg veldig mye på rommet og gikk ut når det var timer/mat/fotball og obligatoriske ting. Bare vær forberedt på at du nærmest knekker sammen siste skoledag når foreldra dine kommer å henter deg.

FHS har iallefall gitt meg veldig gode venner som jeg omgås med regelmessig (til og med lærerne!) og min fantastiske samboer som jeg har bodd sammen med i nesten 10 måneder.

Undersøk flere skoler, se om du finner noe som er for deg og søk rundt. Det koster mye, men det er jaggu verdt det.

Endret av The Doctor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...