Gå til innhold

Test: Hewlett Packard Spectre 13


Anbefalte innlegg

At man får skrutrekkeren enkelt på nettet hindrer ikke det faktum at det er ett system vis eneste misjon er å gjøre det vanskeligere for brukere å reparere eller oppgradere produktet. Apple er dritt på sånt.

 

AtW

 

Tja, du jo rett på en måte. På en side kan man skylde på at vanlige butikker ikke lagerfører pentalobeskrutrekkere som alle andre tusener av skrutrekkertyper. På den andre står Apple med sin filosofi om at produktene skal være så sømløs at brukeren ikke skal behøve å tenke på hardware i det hele tatt (specs er ubetydelig, faktisk opplevelse betyr noe). Har en person et problem så vil de at det fikses gjennom apples reglemang (og kvalitetskontroll) hos en sertifisert reparatør. De ønsker å hindre nysgjerrigheten til å åpne og tukle med noe kunden ikke har peiling på, som igjen kan slå tilbake i form av klager og misfornøyde kunder. En måte å gjøre det på er å bruke ukonvensjonelle skruer.

 

Ikke så bra for skrueglade hobbyteknikkere, men det er nå ikke så mye å skru på i laptopper generelt uansett nå for dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Veldig dyrt. Jeg betalte 1/3 av prisen for omtrent samme maskin fra HP. Den er ikke like pen og har ikke like god skjerm, så var det 1tb snurredisk isteden for ssd. Men ska den forskjellen koste 200% i prispålegg?

Feil. Om du skal ha en lett bærbar med høyoppløst skjerm kommer du ikke stort under 10K: https://prisguiden.no/kategorier/baerbar-pc?categoryId=2&sort=price&order=asc&detailId[0]=70%28%7C12%29&detailId[1]=70%2812%7C13%29&detailId[2]=70%2813%7C14%29&detailId[3]=85%2838147%29&detailId[4]=85%281232%29&detailId[5]=85%2841118%29&detailId[6]=85%2810842%29&detailId[7]=85%2845678%29&detailId[8]=711%288000%7C%29

 

(edit: lenke. De rimeligere Apple-maskinene er fjorårsmodeller.)

Vel da er vel alle hoyopploste baerbare maskiner overpriset da, akkurat som 4k tv. En google nexus 10 med 2560x1600 koster 3300kr.

 

 

Gjerne det, ny teknologi koster. Det samme gjør et lett, lite aluminiumskabinett og god batteritid. Du får maskiner med i5 4200U til så lite som 4000,-. Men vil du ha dem ned til 1,5 kg må du opp i over 5000,-. Husk på at nå er det fremdeles bare snakk om søplete 1366x768-skjermer. Vil du ha noe bedre koster det plutselig 8000,-, og fremdeles har du bare 4 GB RAM.

 

Men la oss si at du innbiller deg at du ikke bryr deg om at skjermen din er elendig. Du skal ha en drittskjerm, for de gir mest for pengene. La gå, men du må fremdeles betale over 6500,- for en laptop på 1,5 kg med 4200U, drittskjerm og 8 GB RAM. Og da med en bedriten hybriddisk istedenfor en romslig SSD. SSD er nemlig dyrt.

 

Skal du ha en SSD på 256 GB i en lett maskin med 4200U, drittskjerm og 8 GB RAM, ser det ut til at det billigste på markedet er en Fujitsu Lifebook: http://www.proshop.no/Baerbar/Fujitsu-LIFEBOOK-U554-2431962.html Der får du med 3G også, og må legge ut 9824,- i skrivende stund. Og da slipper du også berøringsskjerm. Men tastaturet er mye dårligere, og maskinen er langt mindre solid bygget.

 

Men altså: 9824,- for en tilsvarende maskin med drittskjerm, eller 4000,- for en drittmaskin med tilsvarende prosessor. HP-en er priset akkurat som man kunne forvente.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva mener du med å "kappe plass ut av en solid blokk"? Alle maskiner er sammensatt av hele deler som er skrudd sammen, apple sine bærbare er jo ikke lagd av en sammenhegnede del.

 

AtW

Les "Unibody". http://youtu.be/3OOtuftGO1U Apple bruker en solid blokk med aluminium til å kjære ut toppkassen og bånnplata. Toppkassen fungerer som en ramme hvor alle deler blir skrudd fast i. Til slutt settes bånnplata på med 10 skruer i toppkassa.

Ja, hver enkelt del (macbooken er lagd av mange) begynner som en enkel blokk, som i absolutt alle freste produkter som finnes. Hva er liksom alternativet når man skal frese en bestanddel?

 

AtW

Jeg tror han refererte til at unibody design er i bruk på alle macbook (de var de første) i motsetning til mange laptopper fra andre merker. Majoriteten av laptopper - serlig av plastikk- bruker bare en tynn indre ramme av metal eller plastikk til å feste skall, tastatur, skjerm og alle andre komponenter. Maskinen er mindre solid og lett å vri og bøye. Det korter ned holdbarhet og skader på komponenter oppstår mye lettere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva mener du med å "kappe plass ut av en solid blokk"? Alle maskiner er sammensatt av hele deler som er skrudd sammen, apple sine bærbare er jo ikke lagd av en sammenhegnede del.

 

AtW

Les "Unibody". http://youtu.be/3OOtuftGO1U Apple bruker en solid blokk med aluminium til å kjære ut toppkassen og bånnplata. Toppkassen fungerer som en ramme hvor alle deler blir skrudd fast i. Til slutt settes bånnplata på med 10 skruer i toppkassa.

Ja, hver enkelt del (macbooken er lagd av mange) begynner som en enkel blokk, som i absolutt alle freste produkter som finnes. Hva er liksom alternativet når man skal frese en bestanddel?

 

AtW

Jeg tror han refererte til at unibody design er i bruk på alle macbook (de var de første) i motsetning til mange laptopper fra andre merker. Majoriteten av laptopper - serlig av plastikk- bruker bare en tynn indre ramme av metal eller plastikk til å feste skall, tastatur, skjerm og alle andre komponenter. Maskinen er mindre solid og lett å vri og bøye. Det korter ned holdbarhet og skader på komponenter oppstår mye lettere.

 

 

Man kan ha en monocoque/unibody-design på ett produkt, men det er absolutt ingenting med om aluminium kommer fra en enkelt blokk å gjøre, eller sågar om den er lagt av plastikk eller ikke. At skader på komponenter oppstår mindre lett med ett rigid skall er ingen selvfølgelighet, det er avhengig av totaldesignet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

At man får skrutrekkeren enkelt på nettet hindrer ikke det faktum at det er ett system vis eneste misjon er å gjøre det vanskeligere for brukere å reparere eller oppgradere produktet. Apple er dritt på sånt.

 

AtW

Tja, du jo rett på en måte. På en side kan man skylde på at vanlige butikker ikke lagerfører pentalobeskrutrekkere som alle andre tusener av skrutrekkertyper. På den andre står Apple med sin filosofi om at produktene skal være så sømløs at brukeren ikke skal behøve å tenke på hardware i det hele tatt (specs er ubetydelig, faktisk opplevelse betyr noe). Har en person et problem så vil de at det fikses gjennom apples reglemang (og kvalitetskontroll) hos en sertifisert reparatør. De ønsker å hindre nysgjerrigheten til å åpne og tukle med noe kunden ikke har peiling på, som igjen kan slå tilbake i form av klager og misfornøyde kunder. En måte å gjøre det på er å bruke ukonvensjonelle skruer.

 

Ikke så bra for skrueglade hobbyteknikkere, men det er nå ikke så mye å skru på i laptopper generelt uansett nå for dagen.

 

 

Ja, det er jo helt fantastisk hvordan man beskyttes mot seg selv. Det er jo helt vanlig å åpne ting, ødelegge det og så klage på selve produktet... De ønsker å kontrollere produktet sitt, og de er lite reparasjonsvennlige. Det er maningsløst å late som dette har med hensyn til kundene å gjøre, man ønsker at folk kjøper nye produkt istedet for å mekke på det selv for å tjene mer, hverken mer eller mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

...På den andre står Apple med sin filosofi om at produktene skal være så sømløs at brukeren ikke skal behøve å tenke på hardware i det hele tatt (specs er ubetydelig, faktisk opplevelse betyr noe). Har en person et problem så vil de at det fikses gjennom apples reglemang (og kvalitetskontroll) hos en sertifisert reparatør. De ønsker å hindre nysgjerrigheten til å åpne og tukle med noe kunden ikke har peiling på, som igjen kan slå tilbake i form av klager og misfornøyde kunder. En måte å gjøre det på er å bruke ukonvensjonelle skruer.

 

Ikke så bra for skrueglade hobbyteknikkere, men det er nå ikke så mye å skru på i laptopper generelt uansett nå for dagen.

 

Apple gjør ikke dette for å være snill med deg, de gjør det for å selge nye modeller og vesentlig dyrere modeller (mer lagring). De gjør det vanskelig å oppgradere, ved å lage det slik at man ikke kan montere en "vanlig" disk i en MBA for eksempel.

 

Man kan si hva man vil, men de gjør det ikke for å være snill.

Det stemmer heller ei at man ikke har noe å oppgradere i en bærbar (med mindre man har en bærbar som ikke lar seg oppgradere).

 

Jeg kjøpte en MBA til damen min til jul (siste gen) og jeg vil si den på mange måter er langt bak min Asus ultrabook. Ikke bare har Asusen bedre specs, men den føles bedre ut også, ikke minst pga. skjermen. Videre kunne jeg enkelt skru den opp og montere en større SSD. Jeg kunne også montere mer RAM, så jeg har 10Gb RAM i min ultrabook.

 

PS. Ultrabooken min er også en metall-ultrabook :)

 

Den "onboard" SSD-en formatterte jeg om, slik at jeg har 256Gb + 24Gb. (to SSDer). Om et år, kan jeg slenge inn en billig 500Gb SSD. Det kan jeg ikke gjøre i MBA-en jeg kjøpte til damen. Jeg kan også bytte ut det trådløse kortet hvis jeg vil ha raskere nett i fremtiden.

 

MBAen kan jeg heller ei oppgradere RAM i, samt det er et vesentlig dårligere skjermpanel (blankere, lav oppløsning og lightbleed).

 

Jeg føler heller ei at det er noe god auto-lysjustering på MBA (hvis den i det hele tatt har det?). OS-et har sine mangler det også, nettleseren henger seg fra tid til annen, samt jeg måtte reboote den sikkert 5 ganger for å oppdatere operativsystemet.

 

Videre måtte jeg reboote den, for å få Apple Superdrive til å fungere. I det hele, føles det ut som man er langt bak windows på mange måter.

 

Nå er jeg ingen Windowfantast altså :-) Jeg kan gjerne bruke ubuntu eller debian uten grensesnitt, men jeg har mye erfaring med Windows også.

 

Jeg føler at Apple er svært oppskrytt, det har jeg alltid følt og jeg føler det fremdeles. Jeg kjøpte en MBA til damen og jeg ville gjort det igjen.

 

Hvorfor kjøpte jeg MBAen? Jeg kunne kjøpt en mye bedre PC for de samme pengene, en PC jeg kunne oppgradert. Men dealen er den at hun studerer ut året nå og hun drasset på en tung HP. Jeg kunne jo selvsagt kjøpt en lett ultrabook og jeg vurderte det også. Men jeg kjøpte nå den der, den hadde veldig bra batterilevetid.

 

Noe særlig annet bra går egentlig ikke an å si om MBA, spør du meg :-) Man betaler mer, for mindre. Det er nok en gang bevist med denne generasjonen Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i markedet for ny bærbar maskin på privaten. Er så ute når det gjelder hw om dagen at det er nesten flaut.

 

Har tenkt litt på Lenova's lille sorte, Sonys vaio eller kanskje HP?

 

Budsjett ca 10K, 2-3k over el under er også greit.

 

Hva bør jeg se på?

 

Savner ærverdige trackpoint fra gamle IBM, og Dell. Men har ikke sett noen av de aller letteste som kommer med den :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er i markedet for ny bærbar maskin på privaten. Er så ute når det gjelder hw om dagen at det er nesten flaut.

 

Har tenkt litt på Lenova's lille sorte, Sonys vaio eller kanskje HP?

 

Budsjett ca 10K, 2-3k over el under er også greit.

 

Hva bør jeg se på?

 

Savner ærverdige trackpoint fra gamle IBM, og Dell. Men har ikke sett noen av de aller letteste som kommer med den :(

 

Lenovo Thinkpad Yoga regnes som ultrabook (1,6 kg), og har trackpad, touchpad og ouchskjerm med wacomdigitizer. Dog bare 12,5" skjerm og FHD-oppløsning. 12500,-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Nå vet ikke jeg hvordan akkurat DENNE HP maskinen er invendig, men det jeg vet er at Apple allerede bruker veldig snedige metoder for å gjøre sine maskiner mere optimaliserte, selv om det betyr at maskinen nesten aldri kan resirkuleres OG repareres.

Aluminium og glass er de mest resirkulerbare materialene som finnes, så Apple's maskiner er svært resirkulerbare.

 

Jeg siktet til måten de blir montert på.

De sleiker på med lim i alle kriker og kroker, mellom alle komponenter som trengs å håldes på plass.

Det gjør saken til en dritt jobb. (Dette for det meste i dems mindre produkter)

Endret av MatseMats
Lenke til kommentar

 

Apple allerede bruker veldig snedige metoder for å gjøre sine maskiner mere optimaliserte, selv om det betyr at maskinen nesten aldri kan resirkuleres OG repareres.

Ja maskinene er finkuttet og komponentene er designet til å passe inn i rammen på en organisert måte, men du tar absolutt feil når det kommer til resirkulerbarhet og reparasjon. De fleste vanlige bærbare pcer er drit å jobbe på i forhold. Air har litt mindre deler, men Macbook pro er høyest modulær og reparerbar. Og all aluminiumen er høyest resirkulerbar. Under de ti philipsskruene i bånnplata ligger alt åpen til å skrus og byttes. 2 skruer for å ta ut harddisk, 3 på superdrive, 2 på trackpad, 6 for skjermfeste, 3 på vifta, 4 små på kombi ir-frontlys og sata kabel samt 3 på wifi og bluetoothkort (med 4 antennekabler fra skjermen som går lett av og på med neglen). Alt sitter fast med vanlige philipsskruer, mens hovedkort og skjermen er torx. Kun batteriet bruker 2 spesial skruer av sikkerhetsgrunner. Alle komponenter er koblet til hovedkortet med kabler på framsiden og kan taes av og på med en finger. Eneste gang man behøver å skru ut hovedkortet er om man ønsker å bytte ut kjøleribben som ligger på undersiden (festet med 3 philips fjærskruer). Så om en ønsker er det griselett å bytte komponenter. Nedsiden er at det går ut over garantien (unntak av harddiskbytte).

 

Resten av magien ligger i OSX sin optimalisering av spesifikk hardware.

 

Tok litt tid å finne eksemplet, men om du noen sinne har arbeidet med å fikse, reparere og feilsøke i håndholdte apparater, slik som moderne telefoner, så skjønner du hvorfor det står 2/10 nederst i denne guiden: http://www.ifixit.com/Teardown/iPad+Mini+Retina+Display+Teardown/19374

Om de 3 siste modellene Apple har laget av Ipads (Som er en stor del av dems business) er såppas kronglete, sier vel det litt om inngrepene OG hva de ønsker.

Det ØNSKER nemlig å lage et produklt som ikke fikses, som er dyrt, og som kjøpes nytt av vært eneste år. Et flott eksempel var når JEG jobbet litt med å fikse alt av moderne telefoner.

 

Samsung S3, S3mini, Huawei, HTC, Blackberry, SamsungS4, med mere. Jeg kunne fikse alle, og alle hadde enkle komponenter som det bare var å erstatte på en enkelt vis, med skrutrekker, et plekter, og litt erfaring.

 

Mens alle Apple telefoner ble utstatt for "spesialbehandling", og ble samlet i en boks for å bli bytta ut, etter en garanti sjekk. (Disse prosedyrene var ikke gjort i firmaet jeg var hos).

Det kan kanskje hende at Apple holder på med Laptopper litt mere seriøst, men om det er noe de ikke gjør, så er det å ta hensyn til resirkulering (Slik det burde bli gjort (Ikke at alle leverandører gjør dette enkelt for vanlige folk, det er jobb posisjoner for slikt tross alt)).

 

Men samme er det uansett for meg. Gidder ikke bruke ekstra masse penger, på noe de fleste har.

Da blir det heller Nokia eller Samsung+Google.

Lenke til kommentar

HP har alltid vært og kommer alltid til å være noe dritt. Frister med "lekkert" design og touchskjerm, men ikke en dritt av det fungerer når du virkelig trenger det.. Svært misfornøyd med HP-produkter, gang på gang blir jeg skuffet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

HP har alltid vært og kommer alltid til å være noe dritt. Frister med "lekkert" design og touchskjerm, men ikke en dritt av det fungerer når du virkelig trenger det.. Svært misfornøyd med HP-produkter, gang på gang blir jeg skuffet.

 

Tøv. Og vi skjønner du har opprettet deg konto bare for denne trolle utblåsingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...