Gå til innhold

3D rendering pc for ca 10.000?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker og kjøpe en 3D Rendrings PC for ca 10 lapper.

Jeg har ikke mye erfaring med 3D-rendering, men kan tenke meg at et semi-proff-kort kan være nyttig her. Og en SSD på 256 GB.

 

 

Komplett har kanskje det beste utvalget?

Nja, si ikke det. Jeg finner som regel alltid delene jeg leter etter på andre butikker, og av og til har det ikke alt på Komplett heller. Konklusjon, det finnes bedre butikker hvis du er enig i at pris er viktig.

 

 

Er vel kanskje bra med noe som kan klokkes opp ganske høyt å mye bra kjølings systemer?

Kjølesystemer (kjøleribber, vifter etc.) er nødvendig for overklokking, og for at du ikke skal bli pint til døde av helt rabiate viftehastigheter.

 

Men det du trenger for å kunne overklokke er først og fremst et hovedkort og en prosessor som støtter dette. Henholdsvis blir det HK med Z87-brikkesett og en K-variant av i5/7.

 

Jeg anbefaler å gå for LGA 1150 (Haswell, Intels siste generasjon), fordi LGA 2011 har et utdatert brikkesett samt prosessorer som er basert på gamlere CPU-arkitektur.

 

 

Noen som kunne anbefale meg en pakke?

Kan ihvertfall hjelpe til med en liste.

 

 

Må ha Windows 7 :pKoster det ekstra å få det isteden for win8?

Ja. ;)

 

 

Ligger litt over men er denne anbefalt? http://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-a40/10856

Nei. :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett slikt kort koster lett 30K og man skulle gjerne hatt 3+1 kort og 2 cpuer.

Satt opp 3 slike maskiner på jobb med regning på 900K

Hva skal du kjøre på den?

Skal kjører lys beregninger med ganske store bygg med mange 3d objekter. Brukte 48 timer på en bærbar (Aspire v3 772G).

 

Det må gå mye mye fortere en det.

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/liste/146356#list=146356

Prøvde meg på et oppsett... Vart 12k, og sikkert mer hvis du skal bestille fra én og samme butikk. Du kan antakeligvis spare en del på å gå for et oppsett med AMD FX-8350 CPU og et 970-hovedkort (eller tilsvarende) i stedet; vet ikke nøyaktig hvor mye det vil gå ut over ytelsen.

 

Kommentarer til lista?

Takk, setter stor pris på det, men kan dette klokkes opp? Er vannkjøling en bedreløsning? Blir det ikke en del ekstra frakt kostnader med tanke på at det er så mange forskjellige butikker? Eller vil det lønne seg likevel?

Lenke til kommentar

Nyeste Core i7 prosessor (Haswell) med flest mulig kjerner ift lommebok. Husk ellers at en 4-kjernes Intel tilsvarer 8 kjerner AMD pga hyperthreading som AMD ikke har. 6-kjerners i7 er å anbefale, men koster flesk.

 

Xeon med enda flere kjerner og som gir mulighet for 2 prosessorer på hoverkort er enda mer å anbefale men da ryker budsjett på 10K.

 

De fleste 3D programmer bruker CPU og bare CPU til å rendre, men i senere år har det kommet GPU rendering - dvs at grafikk-kortet utnyttes til rendering. Det har noen flere begrensninger (pga bl.a. begrenset minne på grafikkort) og er vanskeligere å programmere, så gjennombruddet lar vente på seg. Finnes det aktuell programvare som bruker GPU rendering kan det være verdt å satse på 1-2 NVIDIA kort. NVIDIA har de kortene som fungerer best i flest 3D applikasjoner. Et NVIDIA GTX 780 kan f.eks. tilsvare flere Intel CPU'er i prosesseringskraft. Noen få programmer kombinerer begge deler.

 

Mye RAM kreves ofte - minimum 16GB. SSD disk er fordel for å laste inn og lagre dokumenter mye raskere - samt oppstartstiden på PC'n blir mye kortere. Det går f.eks. an å ha en ikke så stor SSD disk til OS og program og en større vanlig disk til å arkivere gamle prosjekt på.

 

Ved høy rendertid kan det også være at programmet du bruker ikke er spesielt effektivt(les: krever uhorvelig mange cpu-timer). Her er det også etterhvert mange tjenester på internett der går an å leie "render farms" hos forskjellige tilbydere (f.eks. RenderRanch) Kan være et godt alternativ til å kjøpe ny maskinvare, dersom det du lager kan faktureres videre.

 

Annen 3D programvare kan også være mer effektivt, men der er du kanskje låst til en bestemt pakke.

 

P.S. For konkrete anbefalinger på maskinvare kan det være verdt å ta en titt på resultatlisten til Cinebench - der vises resultatene til både overkokkede og ikke overklokkede PC'er og hva de forskjellige CPU'ene yter. Det pleier å være den beste testen for å vurdere innbyrdes rangering av forskjellige konfigurasjoner.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sapphire Radeon R9 290 4GB Tri-x var sykt mye billigere en den var på komplett(overasket!) Men det er 30 dager til de for den på lager :/ det er for lang tid...

 

Finnes det noe tilsvarende de har på lager?

Du burde ikke bestille fra alle forskjellige butikker; blir høye fraktkostnader og rot med sene leveranser og eventuelle garantisaker. Kan anbefale å bestille fra Dustinhome.no ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyeste Core i7 prosessor (Haswell) med flest mulig kjerner ift lommebok. Husk ellers at en 4-kjernes Intel tilsvarer 8 kjerner AMD pga hyperthreading som AMD ikke har. 6-kjerners i7 er å anbefale, men koster flesk.

 

Xeon med enda flere kjerner og som gir mulighet for 2 prosessorer på hoverkort er enda mer å anbefale men da ryker budsjett på 10K.

 

De fleste 3D programmer bruker CPU og bare CPU til å rendre, men i senere år har det kommet GPU rendering - dvs at grafikk-kortet utnyttes til rendering. Det har noen flere begrensninger (pga bl.a. begrenset minne på grafikkort) og er vanskeligere å programmere, så gjennombruddet lar vente på seg. Finnes det aktuell programvare som bruker GPU rendering kan det være verdt å satse på 1-2 NVIDIA kort. NVIDIA har de kortene som fungerer best i flest 3D applikasjoner. Et NVIDIA GTX 780 kan f.eks. tilsvare flere Intel CPU'er i prosesseringskraft. Noen få programmer kombinerer begge deler.

 

Mye RAM kreves ofte - minimum 16GB. SSD disk er fordel for å laste inn og lagre dokumenter mye raskere - samt oppstartstiden på PC'n blir mye kortere. Det går f.eks. an å ha en ikke så stor SSD disk til OS og program og en større vanlig disk til å arkivere gamle prosjekt på.

 

Ved høy rendertid kan det også være at programmet du bruker ikke er spesielt effektivt(les: krever uhorvelig mange cpu-timer). Her er det også etterhvert mange tjenester på internett der går an å leie "render farms" hos forskjellige tilbydere (f.eks. RenderRanch) Kan være et godt alternativ til å kjøpe ny maskinvare, dersom det du lager kan faktureres videre.

 

Annen 3D programvare kan også være mer effektivt, men der er du kanskje låst til en bestemt pakke.

DIALux og reluxs er det jeg bruker, tror at de kunne vært laget mer effektivt når det kommer til rendring. Men RenderRanch kan øke hastigheten på programet? Takk for svar!

Lenke til kommentar

 

Sapphire Radeon R9 290 4GB Tri-x var sykt mye billigere en den var på komplett(overasket!) Men det er 30 dager til de for den på lager :/ det er for lang tid...

 

Finnes det noe tilsvarende de har på lager?

Du burde ikke bestille fra alle forskjellige butikker; blir høye fraktkostnader og rot med sene leveranser og eventuelle garantisaker. Kan anbefale å bestille fra Dustinhome.no ;)

 

Takk, da ser jeg der. Har desverre ikke bygget pc ofte nok til og vite akkurat hva som funker bra med hva...:(

Lenke til kommentar

Hva er fort nok for deg? 12 timer? 24? 6?

Vel jo raskere jo bedre selvsagt, mer prisen som setter grenser. Sa først 10 lapper men forstår at det kanskje må bli litt over :/ Men helst ikke så ekstremt mye over, om det er mulig. Hva er den beste pakken jeg kan få for max 12-14 lapper?

Har Dustinhome.no alt jeg trenger? Eller burde jeg bestille fra 2 steder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...