Gå til innhold

Tretti.no har feil på sine nettsider, vil at kunden skal ta støyten


BzWarm

Anbefalte innlegg

Nedenfor ser dere fortsettelsen på min dialog med tretti.no(les nedenfra og opp):

 

dcpiq57.jpg

1RX3H2L.jpg

ulJIUL8.jpg

IMY2a4X.jpg

AsnIbsj.jpg

 

Som dere ser, er de ikke lett å hanskes med. Til og med når en henviser til forbrukerkjøpsloven prøver de å sno seg unna. Først etter at jeg var i kontakt med Forbrukerrådet i dag gav de seg. Forbrukerrådet sa for øvrig at de hadde mottatt flere henvendelser angående tretti.no, videre var de klar på at dersom tretti.no ikke gav seg, kunne de gjerne ta saken!

 

Til andre som er misfornøyd med tretti.no, vær aktiv og klag. Er du i tvil om dine rettigheter kan jeg sterkt anbefale å kontakte Forbrukerrådet for å få råd om hvilke rettigheter du har. Jo flere som klager, jo bedre er det. Forhåpentligvis vil det enten føre til at tretti.no legger ned eller at de skjerper seg og blir langt mer kundevennlige.

Endret av goteren1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BzWarm, i og med at du ikke har bestilt noen vare, men bestillingen er gjort gjennom firmaet hadde jeg gjort dette veldig enkelt. Jeg hadde sendt en e-post til Klarna(ikke ring, greit å ha det skriftelig) der du informerer om at fakturaen ikke vil bli betalt da du ikke har bestilt varen. Gi klar melding om at varen vil bli betalt så snart du mottar en faktura med rett fakturamottaker. Om Klarna ikke gir seg, har du da sagt fra og om Klarna mot formodning tar saken videre til inkasso, kan du da henvise til din korrespondanse med Klarna og bestride kravet. Inkassoselskapet er dermed pliktig til å stoppe kravet eller ta saken til forliksrådet. Tar de saken til forliksrådet vil tretti.no bli "slaktet", dette er de klar over og de vil derfor med stor sannsynlighet sende deg en korrekt faktura.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Goteren1, det er nok det som blir framgangsmåten om det blir mer krangling nå ja, er bare så drittlei hele saken. Jeg regner med at surret fremdeles har sin rot i Tretti.no, men skuffende at jeg må gå flere runder med klarna også. Det hører forøvrig med til historien at vi nå også har oppdaget at snøfreseren har en annen og svakere motor enn den som ble annonsert, så det baller på seg her.

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Goteren1, det er nok det som blir framgangsmåten om det blir mer krangling nå ja, er bare så drittlei hele saken. Jeg regner med at surret fremdeles har sin rot i Tretti.no, men skuffende at jeg må gå flere runder med klarna også. Det hører forøvrig med til historien at vi nå også har oppdaget at snøfreseren har en annen og svakere motor enn den som ble annonsert, så det baller på seg her.

Da er du jo heldig , reklamere og foreta dekningkjøp som Goteren gjorde.

Lenke til kommentar

 

Goteren1, det er nok det som blir framgangsmåten om det blir mer krangling nå ja, er bare så drittlei hele saken. Jeg regner med at surret fremdeles har sin rot i Tretti.no, men skuffende at jeg må gå flere runder med klarna også. Det hører forøvrig med til historien at vi nå også har oppdaget at snøfreseren har en annen og svakere motor enn den som ble annonsert, så det baller på seg her.

Da er du jo heldig , reklamere og foreta dekningkjøp som Goteren gjorde.

 

Kan vi det selv om vi ikke har benyttet angrerett, og heller ikke klaget det inn innen angrefristen da? Riktig nok var det kundeservicen til tretti som sørget for at angrefristen gikk ut før de viste sin verste side (ellers hadde vi jo returnert umiddelbart), men vi har vel uansett mistet akkurat den retten ved å stole et hakk for mye på tretti før fristen gikk ut, eller?

Lenke til kommentar

 

Da er du jo heldig , reklamere og foreta dekningkjøp som Goteren gjorde.

 

 

Kan vi det selv om vi ikke har benyttet angrerett, og heller ikke klaget det inn innen angrefristen da?

 

Så lenge snøfreseren var annonsert med en sterkere motor enn den faktisk har, så har snøfreseren en mangel. Da kan du reklamere til Tretti.no og kreve omlevering til en modell som tilsvarer det du ble lovet. Om du kan heve kjøpet på bakgrunn av det, så lenge de kan omlevere, tviler jeg imidlertid litt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker saken, har Schwarzwald helt rett. I din situasjon er det kjøpsloven som gjelder (snøfreseren er jo kjøpt gjennom firmaet), på den annen side har tretti.no på bakgrunn av fakturaen behandlet saken som et forbrukerkjøp. Uansett, lovene er relativt like. Dersom du forholder deg til kjøpsloven (som er det mest riktige med tanke på at du vitterlig bestilte varen som et firmakjøp), er det særlig §§ 64 - 66 som gjelder: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27#KAPITTEL_9

 

Dersom tretti.no ønsker å omlevere står det klart og tydelig i kjøpsloven § 64 (3): "Skal selgeren omlevere, kan kjøperen holde tilbake det han har mottatt, inntil omlevering skjer." For all del, ikke returner noe som helst før du får riktig vare. I henhold til § 25 (2) kan du også heve kjøpet dersom tretti.no ikke leverer riktig snøfreser innen rimelig tid. Det betyr at du f.eks. kan kreve omlevering innen 20 dager. Dersom dette ikke skjer, er dette å regne som kontraktsbrudd og du kan heve kjøpet.

 

Ved dialog med tretti.no må du gjerne henvise til min sak og stille spørsmålstegn ved om tretti.no har for vane å bevisst sende ut et dårlige produkt til kunde enn det som er bestilt (feil kan gjøres, så ville vært litt forsiktig med å påstå dette, men i min situasjon har jeg det svart på hvitt at de sendte et annet produkt uten å informere meg). Dersom du ellers er fornøyd med snøfreseren, går det også an å komme til en minnelig ordning der du ber om et større prisavslag på bakgrunn av at duhar fått feil vare. Det vil kanskje være vinn-vinn for begge parter, men sørg da for å ikke la deg avspise med et mindre pengebeløp. Sørg også for at de sender en ny kvittering der rett modell fremkommer med tanke på eventuell garanti-/reklamasjonssak.

 

Dersom du har fått nok av tretti.no og ikke ønsker å ha noe med dette firmaet å gjøre, ville jeg forsøkt å kreve heving - grunnet sakens omstendigheter(feil navn på mottaker og feil modell), men tror du må jobbe hardt for å få til dette. Er du heldig, så har tretti.no sluttet å selge den modellen du bestilte, da har du krav på å få hevet kjøpet samt at du kan foreta dekningskjøp. I henhold til § 69 kan tretti.no ikke kreve at du faktisk kjøper snøfreseren et annet sted (i mitt tilfelle krevde de kvittering, men i og med at jeg faktisk hadde kjøpt ny vare, gadd jeg ikke krangle om dette). Det holder med at du finner ut hva gjengs pris levert til deg vil være, denne differansen kan du kreve utbetalt.

Endret av goteren1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, må nok vurdere noe av dette ja. Motoren er ikke såå mye dårligere enn den som ble annonsert, men den er på noen hester mindre, og det uten at vi ble opplyst om det på noen måte.

 

Frister ikke akkurat å starte ny sak med dem med en såpass stor og tung vare, når de skaper så mye problemer med et lite navn på en faktura... men er nesten så det blir gjort nettopp derfor også. Vil ikke at de skal slippe for billig unna med dette. Kan jo som du er inne på, nesten virke som de gjør dette bevisst, for så å håpe på at ingen orker å gå hele veien.

Men spørs om jeg kan forsvare å stange hodet i den kundeservice veggen stort lenger, er jo tross alt andre ting man skal bruke tida på også :hm: Men fakturaen iallefall i orden, der er minstekrav per nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...