Gå til innhold

Lett stativ og hode


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et så lett stativ med kulehode som mulig for inntil en 5000,-

 

Har ikke stor erfaring med stativer, så er avhengig av litt hjelp her:-)

Skal brukes litt allround,så hvor høyt bør det feks være...etc?

 

Det skal fint kunne holde et fx kamera med grep og et 70-200 f2.8 , og gjerne litt og gå på utover det, så forslag? Bør vel kunne tåle en 6-8kg?

 

Setter stor pris på forslag til mine kriterier, ettersom det ikke har brå hast så anbefal gjerne også noe som "ofte" er på tilbud.....

Som sagt, stativ med hode-:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benro Travel Angel, selges bla hos FotoVideo. Gå for karbon.

Enig i at Benro Travel Angel er et veldig interessant alternativ, men litt usikker på om det er kraftig nok for en 70-200 f2.8 (og litt til). Jeg ville tatt en tur i en fotoforetning med litt utvalg og testet litt hvis det er mulig.
Lenke til kommentar

Takk for svar,

 

Har vært inne på tanken på det induro stativet selv, ettersom JP kjører en del bra priser iblant...

Men har også sett på på dette

http://www.japanphoto.no/induro-carbon-8x-stativ-ct113

Hvordan tror dere dette vil takle vekten ?

 

Har sett på dette kulehode for å spare noen gram, tror dere dette er et greit hode til skisset bruk ? Hva tror dere om den korte hurtigplaten, er den tilstrekkelig ?

http://www.reallyrightstuff.com/s.nl/it.A/id.4106/.f

Lenke til kommentar

Takk for svar,

 

Har vært inne på tanken på det induro stativet selv, ettersom JP kjører en del bra priser iblant...

Men har også sett på på dette

http://www.japanphoto.no/induro-carbon-8x-stativ-ct113

Hvordan tror dere dette vil takle vekten ?

 

 

 

CT114 ville jeg ikke satset på, det er i mine øyne for tynt og spinkelt - selv om det skal takle vekten.

 

 

Lenke til kommentar

 

Takk for svar,

 

Har vært inne på tanken på det induro stativet selv, ettersom JP kjører en del bra priser iblant...

Men har også sett på på dette

http://www.japanphoto.no/induro-carbon-8x-stativ-ct113

Hvordan tror dere dette vil takle vekten ?

 

 

 

CT114 ville jeg ikke satset på, det er i mine øyne for tynt og spinkelt - selv om det skal takle vekten.

 

 

 

 

Ikke noe å satse på.... :hmm:

 

post-226353-0-95958300-1392027855.png

 

post-226353-0-95958300-1392027855_thumb.png

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det er en del ting som er viktig å huske på når man velger stativ, og vekten på utstyret er langt fra det viktigste.

 

Det viktigste er brennvidden, og om du skal bruke stativet ute eller inne.

 

Lengre brennvidder krever kraftigere stativ, og utendørsbruk det samme. Et lett stativ vil vibrere i selv det minste vindpust, og en hver vibrasjon fra kameraet vil også sette igang vibrasjoner.

 

Kjøpt et høyt stativ, så du slipper å trekke beina helt ut, og ikke behøver å bruke midtsøylen. Det vil gi mer stabilitet.

 

Bruk speillås og snorutløser eller utløserforsinkelse for å minimere vibrasjoner.

Disse triksene hjelper, men har du for lite og spinkelt stativ, kan ingenting redde bildene dine fra å bli uskarpe.

 

Derfor vil jeg heller råde deg til å være forberedt på å bære litt mer, og til gjengjeld få skarpere bilder.

 

Vektforskjellen på karbon og aluminium er ganske liten, særlig i forhold til prisforskjellen. Men karbon er mye bedre å bære når det er kaldt ute.

 

Med utstyret du nevner, tror jeg ikke jeg ville satset på noe særlig mindre enn dette:

http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativ-kit-foto/video1/Benro-Aluminiumstativ-Kit-A3580TB3-Pakke-med-stativ--kulehode-og-veske-135480-p0000175797

 

Ikke akkurat det du håpte på, antakelig, men det gir deg skarpe bilder, og hva er vitsen med å bære på et stativ hvis det ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Nevnte ikke i første innlegg(burde kanksje gjort det) at jeg har et karbon stativ på 2.8 kg og et RRS BH55 hode, slik at om vekten begynner å nærme seg det jeg allerede har fra før(som jeg bruker der jeg ikke skal gå i flere timer) kan jeg bare bruke det jeg har. Håpet var å ihvertfall halvere vekten som gjør det lettere å ta med når en skal gå en stubb.

Dette at det burde tåle 70-200 f2.8 pluss, er at det med litt margin skal tåle det,var derfor jeg skrev litt til. Så det stativet trenger ikke å brukes med større ting, men ha litt å gå på for at det skal greit tåle 70-200 f2.8.

 

Noen synspunkter på det RRS hodet jeg linket til?

Endret av tiur
Lenke til kommentar

Bruker selv Induro CT214, sammen med Induro BHL2 - lett og kraftig, og skal etter spesifikasjonene takle vekten du krever ganske greit. Har testet hodet med 120-300 f/2.8 uten større problemer.

 

JapanPhoto har inni mellom rimelig gode rabatter på Induro, så følg med så bør du kunne få komboen for under ditt budsjett

 

Ser at C213 har omtrent samme spec. Er den eneste forskjellen at den har et ledd mindre og dermed blir litt lengre i sammenslått tilstand? Ellers er de like stabile?

Lenke til kommentar

 

Bruker selv Induro CT214, sammen med Induro BHL2 - lett og kraftig, og skal etter spesifikasjonene takle vekten du krever ganske greit. Har testet hodet med 120-300 f/2.8 uten større problemer.

 

JapanPhoto har inni mellom rimelig gode rabatter på Induro, så følg med så bør du kunne få komboen for under ditt budsjett

 

Ser at C213 har omtrent samme spec. Er den eneste forskjellen at den har et ledd mindre og dermed blir litt lengre i sammenslått tilstand? Ellers er de like stabile?

 

 

 

Det er riktig - de skal ellers være identiske. CT213 vil jo da være mer statbilt, siden det har et ledd mindre. Jeg valgte CT214 siden jeg trengte noe som gikk i kofferten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...