Gå til innhold

[Løst] Våpenlov - Rifle og maskingevær i Norge


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

 

 

 

Erverve betyr som du sier: å få papirer på.

Nei, du kan ikke få tak i en M4, selv ikke i USA.

Det du kan få er en AR15. Den er mer eller mindre identisk med en M4, man kan få alt tenkelig utstyr til disse, så å få den til å se "militær" ut er ikke vanskelig. En AR15 er jo klar for strid uansett.

 

Du må melde deg inn i en skytterklubb, og du skal helst være aktiv innen dynamisk eller muligens felt. Deretter kan du erverve en AR, Galil, Arsenal SAR-M1 eller et annet våpen.

Dette tar lang tid, ville kanskje satse på å ta jegerlisensen og kjøpe en Mini14, denne kan også se veldig stridsaktig ut. Deretter melder du deg inn i en skytterklubb og blir aktiv med Mini14. Om litt kan du da erverve en eks. AR. På denne måten kan du umiddelbart begynne med dynamisk, og etterhvert kjøpe våpenet du drømmer om. Dog det vil nok ikke ta noe kortere tid.

 

Hvor kan du få tak i disse våpene lovlig? Og hvor holder disse skytterlagene til i Vest-Agder?

 

Hvis du skal kunne holde en M4, bør du nok få deg amerikansk statsborgerskap og bli soldat.

Man kan ikke kjøpe en M4.

M4: Beregnet og begrenset til militær bruk.

AR15: Beregnet på det sivile markedet.

XM-51_main_zps00f38de7.png

Alle disse er AR15, hvorfor skal du ha en M4? AR15 er omtrent identisk med M4 :)

 

Du finner skytterlag over alt! Bare søk på stedet du bor og skytterlag, så sender du de en mail og spør hva de kan tilby i forhold til dine ønsker.

 

Ja, har ikke veldig greie på våpen. Men har lyst å begynne med skyting som sagt. Helst halv auto. rifle, pistol virker ikke så veldig intressant. Har alltid likt militære ting og lekte alltid "krig" da jeg var mindre. Skytt med luftgevær og konkuranse pistol noen ganger. Men Hagle virker også spennende. AR-15 er den sivile versjonen av en M4 som dere har sagt flere ganger. Og det visste jeg ikke. Derfor spurte jeg etter M4, men de er jo nesten identiske så da blir det AR-15 eller lignende.

 

Jeg kan ikke finne noe sider på nettet som viser hvor mye en AR-15 koster. Har sett på ei side at du kan kjøpe deler men ikke hele våpen.

 

Hvordan er loven for å eier ei halv automatisk rifle igjen? Blitt forvirra med så mange lange svar.

Sånn jeg har forstått det er det og det jeg vet fra før er:

 

- 21 år for å eie egen pistol? Gjelder det alle våpen?

- Hørt at hagle og salongrifle er det 18 årsgrense på? Altså jeg kan EIE/erverve dette nå som jeg er 18?

- Hørt at må man være medlem i noen slags organisasjon og først ha tatt jegerprøven?

 

Jeg søkte litt selv på nettet og jeg fant her i Vest-agder er det ikke så veldig bra tilbud. Må reise 4-5 mil for nærmeste klubb som driver med dette..? Og hvor lenge må man være medlem for å få lov til å eie fks. en AR-15?

 

Takker for alle svar...

 

Stemmer at du må være 21, men du kan fortsatt være med lem i en pistolklubb og leie våpen.

Dette må du:

-Melde deg inn i en pistolklubb, innebærer generelt sikkerhetskurs.

-Kjøpe egen pistol etter 6 mnd.

-Kurs for dynamisk skyting, er på dette grunnlaget du erverver rifle. Tar rundt 6 mnd.

-Skyte aktivt dynamiskstevner i 2 år, deretter kan du kjøpe praktisk rifle.

 

Hagle kan du ha fra du er 16 år, rifle for jaktbruk opp til .455 fra du er 18 år. Det betyr at dersom du er 18 år, kan du ikke erverve AR15.

 

Jeg ville tatt jegerlisensen, og kjøpt en Mini-14 som sagt. Noen marinesoldater bruker faktisk Mini-14 fortsatt. New York politiet brukte de, men den ble erstattet med AR15.

 

mini14q_zps8ebb80a2.jpg

mini14ac556f1_zps01328117.jpg

Den ser jo helt sweeet ut!

 

 

Hei, ser at dere har en del god kunnskap om dette.Er det ikke og en psykiatrisk evaluering som og må leveres inn ?

Er det noe man bare går til en psykolog for eller er det en annen prosess av å få denne?

 

 

NM er det bare noe man slenger seg på eller er det slik at klubben nominerer kun sine beste skytere ?

Nei, ingen psykisk evaluering såvidt meg bekjent. Eneste er at vel en sjekk av rullebladet.

Er ganske sikker på at hvem som helst kan delta på NM.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver igjen, for å kjøpe halvauto rifle (som AR15) til konkurranse er det kun to godkjente forbund, DSSN og NROF.

 

DSSNs vei beskrev jeg tidligere og gidder ikke skrive det på nytt.

DSSN har ikke noen aldersgrense, men for å skyte Dynamisk MÅ du ha eget sikkerhetskurs (må ikke forveksles med nybegynnerkurs i pistol som er noe annet), og det kan kun tas med håndvåpen.

Har du ikke egen pistol, må du følge med en annen som har og låne den på banen

 

Og som sagt, for å få rifle må du være aktiv OG delta på stevner! DSSN vil ikke ha "våpensamlere", men folk som er med for sportens skyld.

 

 

 

Ang Mini14...

Ja du kan kjøpe en til jakt og også bruke den av og til til Dynamisk.

Men kjøper du den til jakt, bør du også bruke på jakt!! Hvis det blir slik at folk søker på og kjøper Mini14 til jakt mens de egentlig skal ha den til Dynamisk, så kan du banne på POD går veldig lei og ganske enkelt flyter Mini14 fra lista over jaktvåpen og over på konkurranse. Så har noen få ødelagt for alle andre. (og selvfølgelig vil også den gjengen da begynne å symte og klage over hvor "dumme" POD er........)

Det samme gjelder ombygging. Setter man på forskjellig "kule/tøffe" stokker (som det selges så mange av nå) ol og bygger den om til ett militærlignende våpen, vil den ikke lenger være godkjent til jakt. Og det vil da igjen være en vesentlig endring og noe man må søke om lov til først.

 

Versjonen i bilde nr to til SuperSaxy, er feks forbudt i Norge.

Lenke til kommentar

Ikke et forsøk på å kapre tråden, men ser det er mange gode svar her... Har fått muligheten til å "arve" en Browning Auto-5, som er en halvautomatisk hagle med totalkapasitet på 5 skudd. Fra forskriften ser det ut til å være innen for hva som er lovlig. Men i praksis, hvor vanskelig er det å få en slik godkjent? Jeg har våpenkort fra før av (et par rifler) og er i jegerregisteret og plettfritt rulleblad. Kan jeg simpelthen bare søke og forvente å få godkjent ervervelse? For ordens skyld; bor i Oslo - og dét er vel neppe en fordel?

Noe ekstra jeg eventuelt kan/må gjøre for å få hagla godkjent?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Prøver igjen, for å kjøpe halvauto rifle (som AR15) til konkurranse er det kun to godkjente forbund, DSSN og NROF.

 

DSSNs vei beskrev jeg tidligere og gidder ikke skrive det på nytt.

DSSN har ikke noen aldersgrense, men for å skyte Dynamisk MÅ du ha eget sikkerhetskurs (må ikke forveksles med nybegynnerkurs i pistol som er noe annet), og det kan kun tas med håndvåpen.

Har du ikke egen pistol, må du følge med en annen som har og låne den på banen

 

Og som sagt, for å få rifle må du være aktiv OG delta på stevner! DSSN vil ikke ha "våpensamlere", men folk som er med for sportens skyld.

 

 

 

Ang Mini14...

Ja du kan kjøpe en til jakt og også bruke den av og til til Dynamisk.

Men kjøper du den til jakt, bør du også bruke på jakt!! Hvis det blir slik at folk søker på og kjøper Mini14 til jakt mens de egentlig skal ha den til Dynamisk, så kan du banne på POD går veldig lei og ganske enkelt flyter Mini14 fra lista over jaktvåpen og over på konkurranse. Så har noen få ødelagt for alle andre. (og selvfølgelig vil også den gjengen da begynne å symte og klage over hvor "dumme" POD er........)

Det samme gjelder ombygging. Setter man på forskjellig "kule/tøffe" stokker (som det selges så mange av nå) ol og bygger den om til ett militærlignende våpen, vil den ikke lenger være godkjent til jakt. Og det vil da igjen være en vesentlig endring og noe man må søke om lov til først.

 

Versjonen i bilde nr to til SuperSaxy, er feks forbudt i Norge.

Jeg vet at noen få kan ødelegge for andre, det finnes eksempler av slikt innenfor alle idretter og sporter, men kanskje spesielt våpen da staten egentlig vil ha et forbud mot det. Grunnen til at jeg foreslo Mini14, var at TS er under 21, og det ville blitt langt enklere å erverve Mini 14. Jakt vil jo bli en bonus, såfremt man liker sånt.

Skal legges til at tidlige Mini14 ikke er alt for treffsikker, men de gjorde vel en endring på løpet, og det skal være i orden nå.

Tingen er at skyting, uansett form er dødende på grunn av skada politikere, for å ikke snakke om de ulike kommisjonene! Det er mulig TS mister interessen, etter over tre år før han kan skaffe seg langpang. Det er en lang prosess for å skaffe slike våpen, og vi er vel begge enige om at det er til det beste for sporten.

Lenke til kommentar

Ikke et forsøk på å kapre tråden, men ser det er mange gode svar her... Har fått muligheten til å "arve" en Browning Auto-5, som er en halvautomatisk hagle med totalkapasitet på 5 skudd. Fra forskriften ser det ut til å være innen for hva som er lovlig. Men i praksis, hvor vanskelig er det å få en slik godkjent? Jeg har våpenkort fra før av (et par rifler) og er i jegerregisteret og plettfritt rulleblad. Kan jeg simpelthen bare søke og forvente å få godkjent ervervelse? For ordens skyld; bor i Oslo - og dét er vel neppe en fordel?

Noe ekstra jeg eventuelt kan/må gjøre for å få hagla godkjent?

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

 

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Dette skal vel ikke være noe problem hvis hagla allerede er lovlig. Når du da skal søke om å erverve denne, så fyller du det ut i våpensøknaden. Så ja, gitt at du fyller kravene for erverv av våpen så er det bare å søke. Det skal ikke ha noe å si at du er i fra Oslo - annet enn kanskje litt lengre ventetid på søknaden hvis det er travelt på politikammeret.

Lenke til kommentar

Å joda, Oslo er kjent for å være mye vanskeligere enn andre steder. De er byråkrater av værste sort og tilsynelatende ser det som deres jobb å sørge for at så få våpensøknader som mulig blir innvilget.

 

Men du har to valg. Du kan få den registrert på affeksjon og er det arv i rett linje koster det heller ikke noe. Men da får du våpenkortet merket at det er affeksjon og ikke kan brukes.

 

Eller du kan søke som hvilket som helst annet jaktvåpen og har du mindre enn 6 fra før er det ikke noe problem å få den registrert, selv ikke i Oslo

Lenke til kommentar

Prøver igjen, for å kjøpe halvauto rifle (som AR15) til konkurranse er det kun to godkjente forbund, DSSN og NROF.

 

DSSNs vei beskrev jeg tidligere og gidder ikke skrive det på nytt.

DSSN har ikke noen aldersgrense, men for å skyte Dynamisk MÅ du ha eget sikkerhetskurs (må ikke forveksles med nybegynnerkurs i pistol som er noe annet), og det kan kun tas med håndvåpen.

Har du ikke egen pistol, må du følge med en annen som har og låne den på banen

 

Og som sagt, for å få rifle må du være aktiv OG delta på stevner! DSSN vil ikke ha "våpensamlere", men folk som er med for sportens skyld.

 

 

 

Ang Mini14...

Ja du kan kjøpe en til jakt og også bruke den av og til til Dynamisk.

Men kjøper du den til jakt, bør du også bruke på jakt!! Hvis det blir slik at folk søker på og kjøper Mini14 til jakt mens de egentlig skal ha den til Dynamisk, så kan du banne på POD går veldig lei og ganske enkelt flyter Mini14 fra lista over jaktvåpen og over på konkurranse. Så har noen få ødelagt for alle andre. (og selvfølgelig vil også den gjengen da begynne å symte og klage over hvor "dumme" POD er........)

Det samme gjelder ombygging. Setter man på forskjellig "kule/tøffe" stokker (som det selges så mange av nå) ol og bygger den om til ett militærlignende våpen, vil den ikke lenger være godkjent til jakt. Og det vil da igjen være en vesentlig endring og noe man må søke om lov til først.

 

Versjonen i bilde nr to til SuperSaxy, er feks forbudt i Norge.

Takk for svar. Fikk det med meg nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...