Gå til innhold

[Løst] Våpenlov - Rifle og maskingevær i Norge


Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på hvilke regler som gjelder ved rifler (halv-automatiske) og maskinvær (rifle?: hel-automatisk: maskingevær?)

 

For eksempel M4A1 Carbine (fornyet versjon av M16).

Og AK47. Er disse lov til å ha og bruke i Norge?

 

Hørte at du må være med i ett skytterlag som spesielt drev med dette? Og om det stemmer, hvor har de sånt og hvilke krav har de?

 

Og hvor får man tak i disse våpenene, hel/halvautomatiske?

 

Håper dere kan svare meg på dette. Er det noe annet som ble utelatt i tråden men dere lurer på er det bare å spørre så skal jeg svare så fort jeg ser det.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra våpenforskriften:

 

 

§ 5.Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

a) skytevåpen som vanligvis brukes som krigsvåpen, b) helautomatiske skytevåpen, eller c) skytevåpen kamuflert som annen gjenstand.

Våpentyper som er utviklet for rene militære eller politimessige formål faller inn under første ledd bokstav a. Dette gjelder likevel ikke våpentyper som tilsvarer våpen utviklet for alminnelig sivilt bruk.

 

§ 7.Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Halvautomatiske rifler er lov. Helautomatiske er strengt forbudt.

Ja, du må være med i et skytterlag, og du må være aktiv over en tidsperiode. Du må også muligens gå aktivt inn for å drive med dynamisk for å erverve slike våpen.

 

Ja du kan få en M4 inn i landet. Men som du sikkert vet er M4 og M16 de militære versjonene, de sivile heter AR15 (.223 og 5.56x45) eller AR10 (7.62x51). Husk at du BARE kan erverve halvautomatiske våpen. Ja, du kan også erverve Arsenal, men til konkurransebruk vil nok en AR være best, men det er også subjektivt.

Merk at dette vil ta lang tid.

 

Noe som kan være lettere er å ta jegerlisensen og erverve en Mini14. Den kan du masse kembofett utstyr til, og det tar mye mindre tid. Du kan også bruke denne innen praktisk.

Lenke til kommentar

Halvautomatiske rifler er lov. Helautomatiske er strengt forbudt.

Ja, du må være med i et skytterlag, og du må være aktiv over en tidsperiode. Du må også muligens gå aktivt inn for å drive med dynamisk for å erverve slike våpen.

 

Ja du kan få en M4 inn i landet. Men som du sikkert vet er M4 og M16 de militære versjonene, de sivile heter AR15 (.223 og 5.56x45) eller AR10 (7.62x51). Husk at du BARE kan erverve halvautomatiske våpen. Ja, du kan også erverve Arsenal, men til konkurransebruk vil nok en AR være best, men det er også subjektivt.

Merk at dette vil ta lang tid.

 

Noe som kan være lettere er å ta jegerlisensen og erverve en Mini14. Den kan du masse kembofett utstyr til, og det tar mye mindre tid. Du kan også bruke denne innen praktisk.

Takker for svar begge to. Hva betyr erverve? Samme som å eie eller?

 

 

Har dere noen konkrete tips om hvordan jeg kunne fått papirer på å ha hatt en M4A1, så lenge den er halvautomatisk? Eller kan jeg ikke ha den siden den er brukt i militæret? Eller går det alikevel, men jeg må få det godkjent?

 

Hvor kan jeg få rede på hvilke skytterlag som driver med dette, og hvor disse hører til i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Erverve betyr som du sier: å få papirer på.

Nei, du kan ikke få tak i en M4, selv ikke i USA.

Det du kan få er en AR15. Den er mer eller mindre identisk med en M4, man kan få alt tenkelig utstyr til disse, så å få den til å se "militær" ut er ikke vanskelig. En AR15 er jo klar for strid uansett.

 

Du må melde deg inn i en skytterklubb, og du skal helst være aktiv innen dynamisk eller muligens felt. Deretter kan du erverve en AR, Galil, Arsenal SAR-M1 eller et annet våpen.

Dette tar lang tid, ville kanskje satse på å ta jegerlisensen og kjøpe en Mini14, denne kan også se veldig stridsaktig ut. Deretter melder du deg inn i en skytterklubb og blir aktiv med Mini14. Om litt kan du da erverve en eks. AR. På denne måten kan du umiddelbart begynne med dynamisk, og etterhvert kjøpe våpenet du drømmer om. Dog det vil nok ikke ta noe kortere tid.

Lenke til kommentar

Erverve betyr som du sier: å få papirer på.

Nei, du kan ikke få tak i en M4, selv ikke i USA.

Det du kan få er en AR15. Den er mer eller mindre identisk med en M4, man kan få alt tenkelig utstyr til disse, så å få den til å se "militær" ut er ikke vanskelig. En AR15 er jo klar for strid uansett.

 

Du må melde deg inn i en skytterklubb, og du skal helst være aktiv innen dynamisk eller muligens felt. Deretter kan du erverve en AR, Galil, Arsenal SAR-M1 eller et annet våpen.

Dette tar lang tid, ville kanskje satse på å ta jegerlisensen og kjøpe en Mini14, denne kan også se veldig stridsaktig ut. Deretter melder du deg inn i en skytterklubb og blir aktiv med Mini14. Om litt kan du da erverve en eks. AR. På denne måten kan du umiddelbart begynne med dynamisk, og etterhvert kjøpe våpenet du drømmer om. Dog det vil nok ikke ta noe kortere tid.

 

Hvor kan du få tak i disse våpene lovlig? Og hvor holder disse skytterlagene til i Vest-Agder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Erverve betyr som du sier: å få papirer på.

Nei, du kan ikke få tak i en M4, selv ikke i USA.

Det du kan få er en AR15. Den er mer eller mindre identisk med en M4, man kan få alt tenkelig utstyr til disse, så å få den til å se "militær" ut er ikke vanskelig. En AR15 er jo klar for strid uansett.

 

Du må melde deg inn i en skytterklubb, og du skal helst være aktiv innen dynamisk eller muligens felt. Deretter kan du erverve en AR, Galil, Arsenal SAR-M1 eller et annet våpen.

Dette tar lang tid, ville kanskje satse på å ta jegerlisensen og kjøpe en Mini14, denne kan også se veldig stridsaktig ut. Deretter melder du deg inn i en skytterklubb og blir aktiv med Mini14. Om litt kan du da erverve en eks. AR. På denne måten kan du umiddelbart begynne med dynamisk, og etterhvert kjøpe våpenet du drømmer om. Dog det vil nok ikke ta noe kortere tid.

 

Hvor kan du få tak i disse våpene lovlig? Og hvor holder disse skytterlagene til i Vest-Agder?

 

Hvis du skal kunne holde en M4, bør du nok få deg amerikansk statsborgerskap og bli soldat.

Man kan ikke kjøpe en M4.

M4: Beregnet og begrenset til militær bruk.

AR15: Beregnet på det sivile markedet.

XM-51_main_zps00f38de7.png

Alle disse er AR15, hvorfor skal du ha en M4? AR15 er omtrent identisk med M4 :)

 

Du finner skytterlag over alt! Bare søk på stedet du bor og skytterlag, så sender du de en mail og spør hva de kan tilby i forhold til dine ønsker.

Lenke til kommentar

Ervervelse av AR-15 krever medlemskap i Dynamisk Sportsskyting Norge (DSSN) eller Norske Reserveoffiseres Forening (NROF).

§ 4.Godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting
Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til øvelses- og konkurranseskyting, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild:
1. Colt AR-15 H-bar/Sporter produsert etter 1986,
2. SIG SG 550 SP,
3. Steyr AUG sivil modell,
4. Valmet M76/78A2,
5. Galil AR,
6. HK-94,
7. Bushmaster mod. XM15,
8. Olympic Arms AR-15 H-bar,
9. Heckler & Koch modell SL 8,
10. DPMS Panther Bull 24/DPMS Panther Bull 24 Spesial (inkl. «Southpaw» mod),
11. Oberland Arms (OA) 15,
12. Izhmash Saiga sport 520,
13. Izhmash Saiga sport 555,
14. Tiger mod 03,
15. DPMS Panther mod LR-308 (inkl «Southpaw» mod),
16. Armalite AR 10,
17. Armalite AR 10T,
18. Arsenal SAR-M1,
19. Heckler & Koch MR 223,
20. Heckler & Koch MR 308,
21. JP Enterprise CTR-02,
22. Armalite M 15,
23. STAG 15,
24. Smith & Wesson M&P-15,
25. Benelli MR 1,
26. JP Enterprises LRP-07.


Jeg anbefaler at du leser resten av Forskriften om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske våpen.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Normalt vil prosedyren være:

Bli medlem i pistolklubb, være aktiv der i minst 6 mnd og så kjøpe egen pistol.

Men egen pistol må man så bli med på ett sikkerhetskurs i Dynamisk (disse koster ofte 1500-2500 noe som kanskje inkl medlemskap i klubben (ikke forbundet))

Denne prossessen tar 6-12 mnd tipper jeg. Sikkerhetskursen blir holdt en gang i blant når det er nok påmeldte, så med mindre man er villig til å reise rundt i landet kan det ta noe tid.

 

Etter det må man være aktiv skytter i 24 mnd sammenhengende før man får kjøpe rifle. Du må delta på ett såkalt Level 3 stevne (som regel NM i en eller flere divisjoner) hvert av de to årene, samt minimum 4 level 2 stevner (som er rett over klubbstevne) hvert år.

 

Disse retningslinjene kom da POD/JD i en periode så på Forbundet som et "Våpensamler" forbund. Dvs det var altfor mange som bare meldte seg inn i forbundet for å få kjøpt "kule/tøffe" våpen men var ikke interessert i å konkurrere.

Derfor ble disse retningslinjene laget og hadde ikke forbundet gjort det, ville feks Våpenlovutvalget gått inn for totalforbud av disse riflene

Så forbundet ønsker ikke og er heller ikke tjent med medlemmer som utelukkende melder seg inn for å få kjøpt spesielle våpen.

Våpensamlere bør heller se på Norsk Våpenhistorisk Selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Erverve betyr som du sier: å få papirer på.

Nei, du kan ikke få tak i en M4, selv ikke i USA.

Det du kan få er en AR15. Den er mer eller mindre identisk med en M4, man kan få alt tenkelig utstyr til disse, så å få den til å se "militær" ut er ikke vanskelig. En AR15 er jo klar for strid uansett.

 

Du må melde deg inn i en skytterklubb, og du skal helst være aktiv innen dynamisk eller muligens felt. Deretter kan du erverve en AR, Galil, Arsenal SAR-M1 eller et annet våpen.

Dette tar lang tid, ville kanskje satse på å ta jegerlisensen og kjøpe en Mini14, denne kan også se veldig stridsaktig ut. Deretter melder du deg inn i en skytterklubb og blir aktiv med Mini14. Om litt kan du da erverve en eks. AR. På denne måten kan du umiddelbart begynne med dynamisk, og etterhvert kjøpe våpenet du drømmer om. Dog det vil nok ikke ta noe kortere tid.

 

Hvor kan du få tak i disse våpene lovlig? Og hvor holder disse skytterlagene til i Vest-Agder?

 

Hvis du skal kunne holde en M4, bør du nok få deg amerikansk statsborgerskap og bli soldat.

Man kan ikke kjøpe en M4.

M4: Beregnet og begrenset til militær bruk.

AR15: Beregnet på det sivile markedet.

XM-51_main_zps00f38de7.png

Alle disse er AR15, hvorfor skal du ha en M4? AR15 er omtrent identisk med M4 :)

 

Du finner skytterlag over alt! Bare søk på stedet du bor og skytterlag, så sender du de en mail og spør hva de kan tilby i forhold til dine ønsker.

 

Ja, har ikke veldig greie på våpen. Men har lyst å begynne med skyting som sagt. Helst halv auto. rifle, pistol virker ikke så veldig intressant. Har alltid likt militære ting og lekte alltid "krig" da jeg var mindre. Skytt med luftgevær og konkuranse pistol noen ganger. Men Hagle virker også spennende. AR-15 er den sivile versjonen av en M4 som dere har sagt flere ganger. Og det visste jeg ikke. Derfor spurte jeg etter M4, men de er jo nesten identiske så da blir det AR-15 eller lignende.

 

Jeg kan ikke finne noe sider på nettet som viser hvor mye en AR-15 koster. Har sett på ei side at du kan kjøpe deler men ikke hele våpen.

 

Hvordan er loven for å eier ei halv automatisk rifle igjen? Blitt forvirra med så mange lange svar.

Sånn jeg har forstått det er det og det jeg vet fra før er:

 

- 21 år for å eie egen pistol? Gjelder det alle våpen?

- Hørt at hagle og salongrifle er det 18 årsgrense på? Altså jeg kan EIE/erverve dette nå som jeg er 18?

- Hørt at må man være medlem i noen slags organisasjon og først ha tatt jegerprøven?

 

Jeg søkte litt selv på nettet og jeg fant her i Vest-agder er det ikke så veldig bra tilbud. Må reise 4-5 mil for nærmeste klubb som driver med dette..? Og hvor lenge må man være medlem for å få lov til å eie fks. en AR-15?

 

Takker for alle svar...

Lenke til kommentar

Hei, ser at dere har en del god kunnskap om dette.Er det ikke og en psykiatrisk evaluering som og må leveres inn ?

Er det noe man bare går til en psykolog for eller er det en annen prosess av å få denne?

 

 

NM er det bare noe man slenger seg på eller er det slik at klubben nominerer kun sine beste skytere ?

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...