Gå til innhold

iPhone 5S mot Xperia Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Denne Sonyen er for meg en mulig kandidat når jeg nå leter etter ny mobil. Liker utseendet og størrelsen. Sist jeg satset på en androidmobil ble jeg "lurt" på et noen områder.

Derfor lurer jeg på om noen kan svare meg på følgende spørsmål:

 

Kan man lagre det man vil på minnekortet? Tenker da spesielt på Spotify der jeg må ha plass til mye nedlastet musikk.

 

Er kvaliteten på musikkavspilling god (veldig viktig)?

 

Noen nevner samtalelyd her, er den dårlig på denne mobilen?

 

Vil man oppleve at denne mobilen låser seg og har mye lag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

hva er det som er så viktig med disse tekniske spesifikasjonene? så lenge en telefon er rask nok til å kjøre softwaren uten lagg eller stabilitetsproblemer så er det vel godt nok. det at apple gjerne pleier å gi softwarestøtte til sine produkter i lang tid etter telefonens lansering, er det viktigste kjøpsargumentet for min del. design er argument nr.2.

 

jeg tror fokus på teknisk ytelse er noe som har større fokus i androidleiren enn i appleleiren. skulle jeg hatt android i dag hadde det blitt nexus 5 for å få mest mulig "ren" android.

 

Hvilke telefoner kjører alle program uten ventetid? Er det kun software som teller i en telefon? Hva om den ikke har 4g, eller ikke 3g for den saks skyld?

 

AtW

 

 

Nå er gjerne iOS svært godt optimalisert ift. de tekniske spesifikasjonene på iphoner. Unntak er det selvfølgelig. Min iphone 4 er treg med iOS 7 - så treg at jeg ikke gidder å bruke den som en hovedmobil. Men det er tross alt snakk om en snart 4 år gammel mobiltelefon, og det faktum at man fortsatt får softwareoppdateringer på så gamle mobiltelefoner er noe som er et stort pluss i min bok. Mitt inntrykk er at apple lager svært god og stabil software til sine telefoner, og jeg har hatt lengre brukstid på mine iphoner før oppgradering av enhet har vært nødvendig. Tekniske spesifikasjoner er rett og slett ikke noe jeg har hatt behov for å "jage" etter da jeg ble iphone - bruker. Så lenge telefonen fungerer er det godt nok. Det var naturlig å ta steget opp til iphone 5 da jeg ønsket meg litt større skjerm.

 

For mange iphone - eiere er nok tekniske spesifikasjoner mindre viktig enn det er for androidbrukere - funksjonalitet, stabilitet og det faktum at iOS "bare fungerer" er stort sett det som trekker folk til iphone. Økosystemet med app store og utvalget av optimaliserte apper er også et stort pluss. Man skal heller ikke se bort fra statusfaktoren som følger med et i-produkt - som nevnt av andre tidligere i denne tråden.

 

Så da er vel spørsmålet om Xperia Z1 Compact "gruser" iphone 5S bare av rent tekniske spesifikasjoner på papiret? Vil den få like lang levetid i form av fremtidige softwareoppdateringer? Vil den ha like stor annenhåndsverdi om et år eller to?

Endret av ostenxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

hva er det som er så viktig med disse tekniske spesifikasjonene? så lenge en telefon er rask nok til å kjøre softwaren uten lagg eller stabilitetsproblemer så er det vel godt nok. det at apple gjerne pleier å gi softwarestøtte til sine produkter i lang tid etter telefonens lansering, er det viktigste kjøpsargumentet for min del. design er argument nr.2.

 

jeg tror fokus på teknisk ytelse er noe som har større fokus i androidleiren enn i appleleiren. skulle jeg hatt android i dag hadde det blitt nexus 5 for å få mest mulig "ren" android.

 

Hvilke telefoner kjører alle program uten ventetid? Er det kun software som teller i en telefon? Hva om den ikke har 4g, eller ikke 3g for den saks skyld?

 

AtW

 

 

Nå er gjerne iOS svært godt optimalisert ift. de tekniske spesifikasjonene på iphoner. Unntak er det selvfølgelig. Min iphone 4 er treg med iOS 7 - så treg at jeg ikke gidder å bruke den som en hovedmobil. Men det er tross alt snakk om en snart 4 år gammel mobiltelefon, og det faktum at man fortsatt får softwareoppdateringer på så gamle mobiltelefoner er noe som er et stort pluss i min bok. Mitt inntrykk er at apple lager svært god og stabil software til sine telefoner, og jeg har hatt lengre brukstid på mine iphoner før oppgradering av enhet har vært nødvendig. Tekniske spesifikasjoner er rett og slett ikke noe jeg har hatt behov for å "jage" etter da jeg ble iphone - bruker. Så lenge telefonen fungerer er det godt nok. Det var naturlig å ta steget opp til iphone 5 da jeg ønsket meg litt større skjerm.

 

For mange iphone - eiere er nok tekniske spesifikasjoner mindre viktig enn det er for androidbrukere - funksjonalitet, stabilitet og det faktum at iOS "bare fungerer" er stort sett det som trekker folk til iphone. Man skal heller ikke se bort fra statusfaktoren som følger med et i-produkt - som nevnt av andre tidligere i denne tråden.

 

Så da er vel spørsmålet om Xperia Z1 Compact "gruser" iphone 5S bare av rent tekniske spesifikasjoner på papiret? Vil den få like lang levetid i form av fremtidige softwareoppdateringer? Vil den ha like stor annenhåndsverdi om et år eller to?

 

 

Du svarer ikke på spørmålet mitt, men jeg hamre det inn enda tydligere om du ønsker det ER ventetid på alle telefoner, også nyeste iphone. Det er ikke sånn at telefoner kjører ting "uten lagg" (som i uten ventetid uansett operasjon), tekniske spesifikasjoner har noe å si og er en vesentlig årsak til framgang på telefonfronten de siste 5 årene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

hva er det som er så viktig med disse tekniske spesifikasjonene? så lenge en telefon er rask nok til å kjøre softwaren uten lagg eller stabilitetsproblemer så er det vel godt nok. det at apple gjerne pleier å gi softwarestøtte til sine produkter i lang tid etter telefonens lansering, er det viktigste kjøpsargumentet for min del. design er argument nr.2.

 

jeg tror fokus på teknisk ytelse er noe som har større fokus i androidleiren enn i appleleiren. skulle jeg hatt android i dag hadde det blitt nexus 5 for å få mest mulig "ren" android.

 

Hvilke telefoner kjører alle program uten ventetid? Er det kun software som teller i en telefon? Hva om den ikke har 4g, eller ikke 3g for den saks skyld?

 

AtW

 

 

Nå er gjerne iOS svært godt optimalisert ift. de tekniske spesifikasjonene på iphoner. Unntak er det selvfølgelig. Min iphone 4 er treg med iOS 7 - så treg at jeg ikke gidder å bruke den som en hovedmobil. Men det er tross alt snakk om en snart 4 år gammel mobiltelefon, og det faktum at man fortsatt får softwareoppdateringer på så gamle mobiltelefoner er noe som er et stort pluss i min bok. Mitt inntrykk er at apple lager svært god og stabil software til sine telefoner, og jeg har hatt lengre brukstid på mine iphoner før oppgradering av enhet har vært nødvendig. Tekniske spesifikasjoner er rett og slett ikke noe jeg har hatt behov for å "jage" etter da jeg ble iphone - bruker. Så lenge telefonen fungerer er det godt nok. Det var naturlig å ta steget opp til iphone 5 da jeg ønsket meg litt større skjerm.

 

For mange iphone - eiere er nok tekniske spesifikasjoner mindre viktig enn det er for androidbrukere - funksjonalitet, stabilitet og det faktum at iOS "bare fungerer" er stort sett det som trekker folk til iphone. Man skal heller ikke se bort fra statusfaktoren som følger med et i-produkt - som nevnt av andre tidligere i denne tråden.

 

Så da er vel spørsmålet om Xperia Z1 Compact "gruser" iphone 5S bare av rent tekniske spesifikasjoner på papiret? Vil den få like lang levetid i form av fremtidige softwareoppdateringer? Vil den ha like stor annenhåndsverdi om et år eller to?

 

 

Du svarer ikke på spørmålet mitt, men jeg hamre det inn enda tydligere om du ønsker det ER ventetid på alle telefoner, også nyeste iphone. Det er ikke sånn at telefoner kjører ting "uten lagg" (som i uten ventetid uansett operasjon), tekniske spesifikasjoner har noe å si og er en vesentlig årsak til framgang på telefonfronten de siste 5 årene.

 

AtW

 

 

Nei, jeg ønsker ikke mye ventetid på en telefon. Men fremfor alt ønsker jeg ikke lagg i animasjoner og/eller heng i programmer. F.eks. ble min 2.gen. ipod touch så treg med ny software at musikken skippet dersom man brukte nettleser i tillegg. Det er ikke bra. Men om det tar noen sekunder mer å laste inn et større spill på en iphone 5 vs. en iphone 5s så er ikke dette noe jeg velger å oppgradere for. Til tross for at sistnevnte har bedre spesifikasjoner på papiret.

 

Men det kan godt hende tekniske spesifikasjoner har vesentlig mer betydning dersom man kjøper seg en androidtelefon. Ikke vet jeg. Men det medfører ikke automatisk at det ene gruser det andre. Software spiller en stor rolle helt klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp jeg liker Apples løsning med iTunes, app store, iMac, macbook air, iPad, iPod, apple tv og iPhone. Det er en flott integrert verden der alt bare funker sammen.

 

Det er ikke ment personlig, men; hvordan er det mulig å "like" løsningen med itunes?

Itunes må være stjerne eksemplet på hva man kan få brukere til å godta for å gå rundt med en merkevare, og jeg tipper der går mange sjefer rundt på eple kontorene å ler rått av disse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Så du mener at det ikke er personlig ment, men alle som ikke er enige med deg er skikkelig dumme?

 

Jeg synes også iTunes har en god del positive sider. Ikke ensidig bra, men som musikk og katalogiseringsprogram finnes det ikke noe bedre.

 

Jeg bruker Xperia Z1 Compact sånn i tilfelle du tror jeg er kjøpt og betalt av Apple.

Lenke til kommentar

Så du mener at det ikke er personlig ment, men alle som ikke er enige med deg er skikkelig dumme?

 

Jeg synes også iTunes har en god del positive sider. Ikke ensidig bra, men som musikk og katalogiseringsprogram finnes det ikke noe bedre.

 

Jeg bruker Xperia Z1 Compact sånn i tilfelle du tror jeg er kjøpt og betalt av Apple.

 

Itunes er ikke spesielt bra hverken på musikk eller katalogisering.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jepp jeg liker Apples løsning med iTunes, app store, iMac, macbook air, iPad, iPod, apple tv og iPhone. Det er en flott integrert verden der alt bare funker sammen.

Det er ikke ment personlig, men; hvordan er det mulig å "like" løsningen med itunes?

Itunes må være stjerne eksemplet på hva man kan få brukere til å godta for å gå rundt med en merkevare, og jeg tipper der går mange sjefer rundt på eple kontorene å ler rått av disse.

 

 

Jaha? For meg er det svært lett å like iTunes, siden det fungerer helt ypperlig til min bruk: rippe musikk, kjøpe musikk, administrere musikk, synkronisere og dele innhold mellom enheter, kjøpe/leie film, abonnere på podcasts, gratis videoforelesninger fra verdens beste universiteter (iTunesU), finne/laste ned/administrere iOS-apps, ta full iPhone-backup, m.m.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så du mener at det ikke er personlig ment, men alle som ikke er enige med deg er skikkelig dumme?

 

Jeg synes også iTunes har en god del positive sider. Ikke ensidig bra, men som musikk og katalogiseringsprogram finnes det ikke noe bedre.

 

Jeg bruker Xperia Z1 Compact sånn i tilfelle du tror jeg er kjøpt og betalt av Apple.

 

Itunes er ikke spesielt bra hverken på musikk eller katalogisering.

 

 

Ikke for deg, men for mange andre fungerer det veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette begynner å bli en vane, Espen foretrekker android, og lar sine artikler og meninger bli litt unyanserte.

La oss ta specs.

5s har på papiret halvparten av CPU som Sony sin løsningen har, har vært på markedet i 4 mnd og er en moden model.

Sony er blodfersk og stiller med den råeste CPU'en.

Til tross for dette er de like raske og har omtrent de samme ytelsene.

Dette forteller mye om android.

Og ifht at Sony knuser Apple... De eneste som tjener penger av HW Brand som kjører android er Samsung.

Sony har sluttet med vaio, solgt seg ut, de er ikke ledende på noen måte.

De har kommet seg etter at de faste ut Ericsson, og det er imponerende!

Men i alle sammenhenger er Sony på hælene.

Dette produktet dog, er meget bra, på tide at det kom en high end model med topp specs i et kompakt målgruppe.

Men IOS, MBP, Apple tv... Trenger jeg si noe mer.

Det er latterlig overlegent, mer stabilt, og bedre og enklere.

For mannen i gata som ønsker å bruke en mobil, er dette veien å gå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hehe altid morsomt hvordan applefanboys prøve og forsvare iphone når den tydelig tape ut ifra specs og andre ting i en test som her... i tilleg til komme med eksepmler fra dataverden som ikke passe sammen sån at klokke frekvens og kjerner har ingenting og si nødvendig.. ja det er kanje riktig. men testen vise forsat at sony sin 4 kjerne cpu banke apple sin udaterte 2 kjerne cpu. og 64 bit cpu i iphone er noe sykt stor tull . det er absolut ingen forkjell på utelse fra 32 til 64 bit prossesore. enste grunn for har en 64 bbit prossesor er vis man skall har mer en 3 gb ram eller stor lagrings plass. siden apple tar godt betalt for mindre teknologie en konkurentene som i dette tilfele her så burde man ser at xperia = mer for pengene . dobbelt ram . dobbelt set kjerner ( antal kjerner har faktisk en betydning i forhol til utylsen ! mens kanje klokke frekvense har ikke nødvendigmye noe særlig og si vis båndbrede i prossesoren kan veie opp for eventuel mindre klokke frekvensen ( akkurat som core i7 gjør i forhold til core i5))

 

men nå har jeg begynt og blande meg in i en tulle samtale her der er det apple fanboys mot alle andre.

 

men jeg må også si det eneste inovativ på lenge apple har gjørt som faktisk kan forsvare prisen den har per idag er fingeravtrykk leser . en smart ide . nå er det bare prøve den ut og utvikle den videre . siden det første serie med noe sånt på en telefon så regne jeg med at det kan skappe problemer over tid for noen brukere. akurat på samma måte sån sony sin første vanntet telefon var ikke like bra eller sån samsung har feilet med sin xcover 2 ..

Lenke til kommentar

hehe altid morsomt hvordan applefanboys prøve og forsvare iphone når den tydelig tape ut ifra specs og andre ting i en test som her... i tilleg til komme med eksepmler fra dataverden som ikke passe sammen sån at klokke frekvens og kjerner har ingenting og si nødvendig.. ja det er kanje riktig. men testen vise forsat at sony sin 4 kjerne cpu banke apple sin udaterte 2 kjerne cpu. og 64 bit cpu i iphone er noe sykt stor tull . det er absolut ingen forkjell på utelse fra 32 til 64 bit prossesore. enste grunn for har en 64 bbit prossesor er vis man skall har mer en 3 gb ram eller stor lagrings plass. siden apple tar godt betalt for mindre teknologie en konkurentene som i dette tilfele her så burde man ser at xperia = mer for pengene . dobbelt ram . dobbelt set kjerner ( antal kjerner har faktisk en betydning i forhol til utylsen ! mens kanje klokke frekvense har ikke nødvendigmye noe særlig og si vis båndbrede i prossesoren kan veie opp for eventuel mindre klokke frekvensen ( akkurat som core i7 gjør i forhold til core i5))

 

men nå har jeg begynt og blande meg in i en tulle samtale her der er det apple fanboys mot alle andre.

 

men jeg må også si det eneste inovativ på lenge apple har gjørt som faktisk kan forsvare prisen den har per idag er fingeravtrykk leser . en smart ide . nå er det bare prøve den ut og utvikle den videre . siden det første serie med noe sånt på en telefon så regne jeg med at det kan skappe problemer over tid for noen brukere. akurat på samma måte sån sony sin første vanntet telefon var ikke like bra eller sån samsung har feilet med sin xcover 2 ..

 

Du har nok akkurat like lite peilig selv som det du påstår andre har.

 

To biler, hvor den ene er lettere, og har litt mindre motor og er bedre optimalisert kan sammenlignes med android vs ios.

 

Den bilen som er best optimal og har det beste forholdet mellom komponentene vil glatt kunne kjøre fra den andre.

 

Nå er der slik at android er helt på ræva når det kommer til tilpasning og optimalisering.

 

Og interanende fjols som deg selv tror at de peiser inn med krutt under panseret fordi det er bedre. Ja på papiret, men da halvparten går bort i et håpløst os bare for å få det konkurerbart mot iphones optimaliserte miljø- vitner det bare om mangel på vilje til å ta tak i det virkelige problemet med android; det er for dårlig lager.

 

Produsenter av androidbaserte systemer kan skryte på seg specs som forøvrig er NØDVENDIG for å i det hele tatt klare å drive økosystemet sitt laggløst. Det blir feil.

 

Det som skulle vært utgangspunktet for enhvert diskusjon om systemer opp mot hverandre er hvor mye systemressurser de har til gode under og etter at en oppgave har blitt utført. Ikke hva de har i forkant av en operasjon når dette går bort i programvarefriksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for iPhone her selv om jeg kan kalle meg seg android fan-boy, sitter på en Galaxy note III og er fornøyd med den.

grunnen till at jeg ville forlatt mine prinsipper her er vell egentlig mer med status å gjøre, iPhone 5s er en toppmodell mens Z1 er det ikke, plus at jeg ikke trenger vanntett, støvtett og whatevertett mobil. men viss en hadde gitt meg valget mellom 5s og galaxy S4 så hadde det difinitivt blitt S4

Lenke til kommentar
Konklusjon Utklassing.

Sony Xperia Z1 Compact går ut av vår sammenlikning som den suverene vinneren.

 

Lynrask, tilpasningsdyktig og med bedre skjerm, bedre batteri, lavere utgangspris, billigere minneutvidelse, NFC, litt bedre kamera og vanntett utførelse, er det egentlig snakk om utklassing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...