Gå til innhold

Legger man på seg av proteinshake?


Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg er 14 år og trener på treningsstudio. Jeg trener her pga overvekt, men ser ikke på meg selv som "feit" akkurat. Jeg har trent her siden 11-12 års alderen.

 

Jeg har nå lyst til å få større muskler fortere, så er proteinshake en god løsning? Jeg er på sykehuset for å veie meg osv. så vil vekta mi øke hvis jeg begynner med dette/kommer jeg til å bli fetere siden jeg er såpass ung?

Endret av i337pwnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Protein og karbohydrater gir like mye energi - 4 kcal/g - mens fett gir mer enn dobbelt så mye - 9 kcal/g. Alfa omega dersom du i det hele tatt skal vurdere proteinpulver er da at dette ikke må komme i tillegg til det du ellers ville spist. Videre skal du trene hardt og mye for at proteinpulver skal være noe poeng. Kostholdsupplement er i hovedsak beregnet for de med stort behov for protein - les kroppsbyggere - for oss andre holder det med normalt kosthold. Skulle du foreta deg noe ville jeg heller anbefalt deg å spore energiinntaket mer over på å komme fra protein istedenfor fra karbohydrater. Eksempelvis kan du spise en boks tunfisk i olje etter trening, istedenfor et par brødskiver. Protein er kun nødvendig for restitusjon og er i liten grad avgjørende for hvor fort du bygger muskler.

Min anbefaling - ikke kjøp proteinpulver - det er bortkastede penger - sunn, proteinrik kost dekker både ditt energi- og proteinbehov gjennom dagen.
Normalt kosthold (2000 kcal/dag) + proteinpulver gjør deg kanskje ikke feitere om du trener regelmessig, men det bidrar i alle fall ikke til å fjerne den "overvekten" du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muskler veier mer enn fett. Så klart vil du gå opp i vekt med styrketrening og proteinpulver, men det er helt feil å bruke kroppsvekt som indikator. Det som gjelder er fettprosent i forhold til kroppsvekt, og den får du ned av å trene kardio. Begynn med kardiotrening og kom deg i god form og la kroppen vokse før du begynner med styrketrening. En fjortenåring som begynner med tunge vekter vil ødelegge kroppen, ikke nødvendigvis bare fordi du har lettere for å gjøre feil, men rett og slett fordi kroppen din ikke er helt utvokst enda.

 

Forresten, jeg trodde så å si alle treningsstudioer hadde 15- eller 16-årsgrense?

Lenke til kommentar

Moby_duck: helt enig, men det er opp til sykehuset ordna de vil kalle meg overvektig :p har veid meg på sånn ordentlig vekt engang som måler vann og fettprosenten i tilfelle vekta mi øker.

 

Jo det er 15-16 årsgrense på de fleste treningssentrene, noen det året man fyller 15. men når jeg var yngre, trente jeg med lette vekter og kondisjon. Har Aldri slitt med noen treningsskader, så jeg har begynt å trene hardere og hardere :)

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å trene med tunge vekter når du er så ung. Push-ups, pull-ups, planken, og mange andre gode øvelser uten vekter anbefales for en trygg og god trening. Som nevnt over har du ikke behov for proteintilskudd om du har et normalt kosthold, fokuser heller på å spise proteinrik mat.

 

Jeg er også interessert i din høyde og vekt, ble nysgjerrig på hvordan du er overvektig uten å være feit. Kun muskler?

Lenke til kommentar

 

Hvis du er litt overvektig så trenger du ikke proteinshake. Det er for folk som har problemer med å legge på seg eller bygge muskler. Tren og spis sunt så blir fettet omgjort til muskler etterhvert.

 

Riktig - det er det som skjer nå man slanker deg - fettet blir omgjort til muskler :glare:

så må vi huske at han er bare 14år og han ikke skjønner alt om kroppen

Lenke til kommentar

 

Hvis du er litt overvektig så trenger du ikke proteinshake. Det er for folk som har problemer med å legge på seg eller bygge muskler. Tren og spis sunt så blir fettet omgjort til muskler etterhvert.

 

Riktig - det er det som skjer nå man slanker deg - fettet blir omgjort til muskler :glare:

Er du dum? Mener ikke å være frekk, men når du kun slanker deg uten å trene så forbrenner du fettet og avfallet forsvinner ut gjennom urinen. Hvis du trener i tillegg så tærer kroppen på fettet i tillegg til maten du spiser for å bygge muskler. Å si at fettet blir omgjort til muskler er bare en enkel måte å si det på. Men noen må ha det inn med teskje skjønner jeg.
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du er litt overvektig så trenger du ikke proteinshake. Det er for folk som har problemer med å legge på seg eller bygge muskler. Tren og spis sunt så blir fettet omgjort til muskler etterhvert.

 

Riktig - det er det som skjer nå man slanker deg - fettet blir omgjort til muskler :glare:

så må vi huske at han er bare 14år og han ikke skjønner alt om kroppen
Jeg er ikke 14 år og har drevet med trening i mange år. Forklarte han som ikke var helt med hva jeg mente hvis du også trenger å få det forklart.
Lenke til kommentar

Vel, det var ikke meningen å gjøre deg så opprørt - fant bare din enkle forklaring på hvordan fett oppstår og forsvinner relativt morsom :)

Beklager at jeg ble så opprørt. Trening har vært en stor del av livet så jeg så litt rødt da jeg ble sett på som en som ikke har peiling. Men kan si meg enig i at forklaringen var litt enkel og kunne missforstås :)
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du er litt overvektig så trenger du ikke proteinshake. Det er for folk som har problemer med å legge på seg eller bygge muskler. Tren og spis sunt så blir fettet omgjort til muskler etterhvert.

Riktig - det er det som skjer nå man slanker deg - fettet blir omgjort til muskler :glare:

så må vi huske at han er bare 14år og han ikke skjønner alt om kroppen
Jeg er ikke 14 år og har drevet med trening i mange år. Forklarte han som ikke var helt med hva jeg mente hvis du også trenger å få det forklart.

 

ah, trodde det var i337pwnd som skrev at fettet blir omgjort til muskler. og neida, jeg kan forskjellen mellom fett og muskler. mente ikke å provosere deg, men tok meg ikke nok tid til å se hvem som skrev hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...