Gå til innhold

Drøm: En stille strømsupply


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Nu er burken min etterhvert blitt ganske stille og behagelig, men jeg sliter med at strømforsyningen bråker vanvittig. Den er en gammel chiftec eller.no som leverer 340 Watt. Dette ser ut til å hold til barton 2500, 2(s-ata) disker, en ekstra hd og 2*cd. Har hvertfall ikke merket noe strøm problemer..

 

Nå vil jeg som sagt ha noe som er stille og ser på f.eks endel Enermax vifter. De oppgir at det støyer rundt 23db ved 10% system ytelse. Om det bråker 38 db ved 100 % load er ikke så viktig.. det er idle lyden som plager meg mest.

 

Men det er jo litt vanskelig å vite hvor mye 23 db faktisk er.. har en kabinett vifte på 19 og den er for mitt øre muse stille.. så spørsmålet er egentlig:

 

Er det noen som har erfaringer med STILLE strømforsyninger? Og holder det med 350W til alt dette?

 

Evt kan jeg vel benytte sjansen til å kjøpe et helt nytt kabinett, men da må jeg vite at det er stille... De ser jo utrolig kjekke ut disse med dør forann og avtagbare deksler på siden.

 

PS har ikke råd til noe super duper greier til godt over 1000 kr..

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også på jakt etter en stille strømforsyning som ikke koster en formue. Så langt er denne den heteste kandidaten: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FSP30060PN

Har lest mye positivt om kvaliteten på disse og en 12 cm vifte på innsiden av kabinettet skulle sørge for veldig lavt støynivå. Om 300 w blir for lite har den en storebror på 350w til 645,-.

 

/Per Arne

Lenke til kommentar

fortron/source skal være ganske stille og Aopen har denne som også skal være stille, vet ikke nøyaktig hvor mange db da..

 

har heller ikke hørt noen selv, men har nettopp bestillt den fra Aopen så kan komme tilbake og gi rapport om noen dager! :)

 

visst den skulle vise seg og være for bråkete er det jo en mulighet og bytte vifta med denne papst vifta også kjøre den på 7 volt eller no..?

 

eller bare bytte vifta i den psu'n du har nå!

Lenke til kommentar

Du har vel egentlig minst tre valg, alt avhengig av egne ferdigheter og bruken av lommebok ;-)

 

1. Du kan 7v modde de eksisterende viftene, denne guiden.

2. Kjøpe nye, stillegående vifte®

3. Kjøpe helt ny PSU

 

Jeg har 7v moddet over 10 PSUer. Det som er viktig er å sjekke at kabinettet likevel har god nok luftgjennomstrøming. Man må da sjekke CPU og system temperaturer før og etter modding.

Lenke til kommentar

1. Du kan 7v modde de eksisterende viftene, denne guiden

2. Kjøpe nye, stillegående vifte®

 

Problemet er jo her at det er viften på strømforsyningen som bråker.. og strømforsyningen min tror jeg er lukket med poffnagler som gjør åpning vanskelig.. følgelig kommer jeg ikke til ledningen til vifta.

 

Så det blir nok enten ny PSU eller et nytt kabinet med bra PSU inni ettersom det ofte ikke er mye dyrere.

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar
Bare bytt viften i den du har med en papst 12db , mye billigere og

det blir bedre en 99% av de "stille" PSU'ene på markedet.

 

Faren er jo at jeg ikke får den kjølingen PSU'en trenger og vips så sender den "dårlig" strøm ut får den krasjer og svir av minnebrikker eller noe annet dyrt i systemet..

 

Er jo vanskelig å måle temp på selve powersupplyen og det er jo ikke sikkert at tempraturen lar seg måle på hovedkort / cpu selvom man nok evt kan merke en økning også der.

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar

1. Du kan 7v modde de eksisterende viftene, denne guiden

2. Kjøpe nye, stillegående vifte®

 

Problemet er jo her at det er viften på strømforsyningen som bråker.. og strømforsyningen min tror jeg er lukket med poffnagler som gjør åpning vanskelig.. følgelig kommer jeg ikke til ledningen til vifta.

 

Så det blir nok enten ny PSU eller et nytt kabinet med bra PSU inni ettersom det ofte ikke er mye dyrere.

 

/vonGrepa

Det var viftene i PSUen jeg mente, ikke kabinettviftene. Jeg har aldri sett en PSU som ikke kan åpnes med skruer, alle har hatt 4 stjerneskruer.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt den Fortron/Source PSU'en fra Microplex.

 

Dette er kvalitetsstrømforsyninger som leverer jevn og god strøm med lite støy selv på høy last. De er relativt rimelige i forhold til Enermax og Antec.

Disse PSU'ene fikk bra reultater i Anandtech sin store PSU-test.

 

300W holder i utgangspunktet for det oppsettet du har, men kan bli litt knapt dersom du skal oppgradere eller overklokke mye.

 

Microplex er et greit sted å handle.

 

 

Dersom du velger å modde den du har med en stillegående vifte må du huske på å sjekke at kabinettemperaturen ikke stiger for mye.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha valgt den Fortron/Source PSU'en fra Microplex.

 

Den er jo litt rar.. Dette står på siden til microplex "det at viften befinner seg inne i kabinettet og ikke på baksiden gjør at strømforsyningsviften knapt vil høres -"

 

Mener de at den skal inne i kabinettetog ikke der den pleier på vanlige kabinetter?? Viften må vel peke utover som normalt slik at luften blir blåst ut eller?

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar

ja, men står ikke helt bakerst.. er vel kanskje mer at den blåer gjennom selve strømforsyningen og ikke slik som på vanlige at de står helt bak og suger luften ut.

 

Ellers har jeg skifta vifte i en gammel aopen strømforsyning og det hjalp voldsomt.

 

I dag har jeg en enermax m 2 vifter som etter litt flytting av temp sensor kjører stille og fint. Ikke varm luften som kommer ut heller så tror den vil leve lenge.

 

En ting som slo meg var at når jeg sjekker microplex sine hjemmesider har de kutta ut enermax sine strømforsyninger på grunn av stor returprosent...

 

trodde enermax var bra jeg, men er ikke overbevist om at viftene er så veldig bra på de.

 

Drømmen hadde jo vært papst vifter med temp- justering.

 

blir når jeg får mye penger det.

Lenke til kommentar
Jeg er også på jakt etter en stille strømforsyning som ikke koster en formue. Så langt er denne den heteste kandidaten: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FSP30060PN

Har lest mye positivt om kvaliteten på disse og en 12 cm vifte på innsiden av kabinettet skulle sørge for veldig lavt støynivå. Om 300 w blir for lite har den en storebror på 350w til 645,-.

 

/Per Arne

 

jeg bruker denne selv og den høres knapt i det heletatt, bortsett fra at jeg har storebror versjonen på 350w da :)

Lenke til kommentar
Jeg er også på jakt etter en stille strømforsyning som ikke koster en formue. Så langt er denne den heteste kandidaten: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FSP30060PN

Har lest mye positivt om kvaliteten på disse og en 12 cm vifte på innsiden av kabinettet skulle sørge for veldig lavt støynivå. Om 300 w blir for lite har den en storebror på 350w til 645,-.

 

/Per Arne

 

jeg bruker denne selv og den høres knapt i det heletatt, bortsett fra at jeg har storebror versjonen på 350w da :)

 

Hvordan er den montert?

Ble det varmere i selve kabinettet?

 

Du har ikke tilfeldigvis digital kamera og kan legge ut et bilde et sted? Jeg ble nyskjerrig på hvordan det var.. og har dessuten litt trangt om plassen i mitt kabinett..

 

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar

Er ikke den Aopen Psu'en omtrent den samme som FSP (Forton source) ?

Hadde en Aopen strømforsyning før, og den stod det FSP på..

Akkurat nå har jeg kjøpt meg en Forton source med 120mm på 350W.

Den er STILLE, men så har jeg en skjermkort vifte som bråker da :oops: :oops:

Lenke til kommentar
Jeg er også på jakt etter en stille strømforsyning som ikke koster en formue. Så langt er denne den heteste kandidaten: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FSP30060PN

Har lest mye positivt om kvaliteten på disse og en 12 cm vifte på innsiden av kabinettet skulle sørge for veldig lavt støynivå. Om 300 w blir for lite har den en storebror på 350w til 645,-.

 

/Per Arne

 

jeg bruker denne selv og den høres knapt i det heletatt, bortsett fra at jeg har storebror versjonen på 350w da :)

 

Hvordan er den montert?

Ble det varmere i selve kabinettet?

 

Du har ikke tilfeldigvis digital kamera og kan legge ut et bilde et sted? Jeg ble nyskjerrig på hvordan det var.. og har dessuten litt trangt om plassen i mitt kabinett..

 

 

/vonGrepa

 

jeg vet ikke om det ble varmere i kabinettet, viften går ikke fort rundt, har ikke brukt noe annet psu i maskina mi, men har 6 andre kabinett vifter som går på minimum av fart. Når jeg ikke klokker pc'n og bare sitter og klikker og jobber litt, kanskje spiller litt pleier ikke temp på cpu gå over 40 grader og nb blir ikke varmere enn 28-30 grader.

 

ang hvem vei viften blåser er det fra kabinett og ut, det kommer hvertfall varmluft ut bak maskina..

 

jeg skal se om jeg får tatt noen bilder, det er ikke så stort denne strømforsyningen altså.. vanlig standard.. skal ta bilder jeg.. men ikke idag tror jeg :) i morgen eller noe sånt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...