Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hva bør jeg dobbeltsjekke før jeg overtar leilighet?


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpt meg min første leilighet (yey!) og trenger litt tips til hva jeg bør dobbeltsjekke når jeg overtar leiligheten. tenker på den sjekken jeg tar sammen med selger som jeg fyller inn og sender til megler (husker ikke i farten hva det heter). Er snakk om en leilighet i et eldre murhus som bl totalrehabelitert til leiligheter for par år siden. Er faktum kjøkken fra Ikea, treparkett, flislagt bad etc.

 

om noen reddende engler forbarmer seg over meg setter jeg pris på det. er ganske fornuftig, men er litt uerfaren på akkurat dette feltet:) evt om dere vet om noen greie sjekklister som er litt mer informative/detaljerte enn "sjekk helning i dusjen", spess ting som en kanskje ikke tenker på er obvious.

 

på forhånd takk:)

Endret av isergodt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg antar at du har mottatt og lest tilstandsrapporten til boligen?

Dette med helling i dusjen og slikt må du ha kontrollert før du kjøper, det er for seint å begynde med det no.

 

Men uansett, når kjøpet fyrst er gjennomført så er denne gjennomgangen for å sjekke at den tildligare eigaren har gjort det dei skal for å klargjere leiligheita.

Av viktige ting som du bør sjekke er då:

 

-At nedvasken er akseptabel

-At det som skal følge med boligen faktisk er der.
(Merk her særlig dette med lamper og anna fastmontert inventar, samt lovpålagt sikkerheitsutstyr som røykvarsler og brannslokkningsapparat)

-Sjekk over kor mange nøkkelsett som eksisterer og pass på at du får overlevert alle nøkklane.

-Lese av straummålaren og eventuell gassmåler

-Pass på at du blir vist alle andre småting som du treng å vite om, særlig då plassering av stoppekraner, både i leiligheita og til byggninga. Det same gjeld dette med boder og parkeringsplasser som tilhøyrer deg. Få også klarheit i kva som er dine sikringar der det er fleire som deler det same sikringsskapet.

 

 

Det er stort sett slike ting ein skal sjå over ved overtakelsen.

Større byggtekniske mangler skulle du ha sjekka på visning før du kjøpte, eventuelt så tar du dette som mangler seinare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

takk for svar:)

 

byggtekniske, elektriske ting etc er allerede i boks.

litt usikker på hvor mye renhold en kan kreve, hva er evt vanlig erstatnin? timessats for renhold i refusjon?

lurte også på, er det vanlig å forvente at selger sparkler små hull i veggen etter spiker/bilder etc? var en kollega som sa det, men kan ikke huske å ha hørt noe om det før.

Lenke til kommentar

Du skal kreve at boligen er skikkelig rengjort, altså en skikkelig utflyttingsvask. Dvs også vegger og tak. Som nevnt skal også sluk og vannlåser være rengjort.

 

Du kan ikke forvente/forlange at selger sparkler småhull etter stifter. Dette er noe som kjøper må ta seg av i innflyttigsvedlikeholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...