Gå til innhold

bachelor/master rettet mot drift.


ILunde

Anbefalte innlegg

Hei, hva ville dere si er den beste bachelor/mastergraden for noen som vil jobbe med drift?

Er ikke veldig interesert i programmering, men mer infrastruktur som windows server, vmware, nettverk etc.

 

Holder på med fagbrev som ikt-service medarbeider og kan nok få jobb på det, men lønnen blir vel ofte lav siden man bare har fagbrev, og da er det vel ofte support og mindre "viktige" jobber som er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hva ville dere si er den beste bachelor/mastergraden for noen som vil jobbe med drift?

Er ikke veldig interesert i programmering, men mer infrastruktur som windows server, vmware, nettverk etc.

 

Holder på med fagbrev som ikt-service medarbeider og kan nok få jobb på det, men lønnen blir vel ofte lav siden man bare har fagbrev, og da er det vel ofte support og mindre "viktige" jobber som er tilgjengelige.

Sertifiseringer og øk din kompetanse(hvis det er ren MS sysadmin du ønsker å bli), jeg går en bachelor som retter seg mot drift, men vi har en god del programmering, problemet med å legge mer drift inn i en bachelor er at du risikerer å lære deg å drifte noe som er utdatert når du er ferdig på skolen. (Jeg har ikke funnet noen IT relaterte bachelorlinjer som er uten programmering.) jeg kunne ikke programmere når jeg startet, jeg kan nå, Java, Python, bash og en del flere språk. Man lærer fort, jeg ville ikke bekymret meg for programmering. Blir du sysadmin (slik som jeg nå er) så må du kunne programmere, selv om du ikke skal programmere fulltid.

 

Skal du ha mer i lønn, så forventes det mer av deg, du sier du ønsker å drive med vmware eller nettverk, det skal ikke mye til før det blir en del scriptprogrammering for å automatisere oppgaver... (Bare en liten heads up)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kommer ikke utenom programmering, i betydningen scripting/automatisering. Kan du ikke noe av dette kommer du til kort på alt annet enn helt enkle ting. Nå har ikke jeg tatt noen sertifiseringer, men ville nesten tippe at en del av disse baserer seg på at man er på et visst minimumsnivå når det gjelder scripting.

 

Det spørs helt hvilke sertifiseringer du snakker om. Snakker vi microsoft..... Så kan du komme av ganske mange av de høyere sertifiseringene uten å skjønne en dritt av scripting. (ganske mange av sertifiseringene er multiple choise spørringer, ikke alle, men ganske mange. Så du kan komme deg ganske langt uten å kunne noe særlig om scripting, selv om jeg foretrekker å forbedre meg på scripting så mye som jeg kan)

 

Snakker vi om drift av linuxmiljø, uten å kunne scripting.... Vel, du kommer veldig fort veldig til kort. Jeg kunne nok ikke ha kommet meg igjennom en halv arbeidsdag. Nå foretrekker jeg å skrive generiske script som enkelt kan gjenbrukes, men. Ofte så blir det jo av typen, skriv akkurat nok komplisert til at det blir enkelt å bruke neste gang.

 

Men, jeg har også jobbet i windowsmiljø, da kan man faktisk jobbe uten å kunne noe om scripting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...