Gå til innhold

Arctic Silver 5


Anbefalte innlegg

 

når du ligger AS på kjøleren er det vanskelig å vite 100% hvor på kjøleren

kjernen på prosessoren vil komme. all pasta som kommer utenfor kjernen

vil gjøre at om varmen skal ut i luften, så må den gjennom pastaen også.

dette vil da svekke effekten på kjøleren. jo mer som kommer utenfor,

jo mer blir kjølerens effekt svekket. ubetydelig vil du kanskje si? men

en for en hardcore overklokker er ingenting ubetydelig. og for en vanlig

bruker så gjør det jo ikke noe å gjøre noe rett.

 

Kanskje ubetydelig? Nei, det ER ubetydelig. Det er riktignok helt på det rene at man skal påføre pasta på Core for at man skal "treffe" Men om det ligger en liten kladd under kjøleren på siden av core, så vil jo ikke dette ha noe og si, da kjøleren omtrent ikke bruker undersiden i det hele tatt for og avgi varme. Hadde man derimot dynket oversiden av kjøleren i en stor mengde pasta så kunne vi snakkes..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

når du ligger AS på kjøleren er det vanskelig å vite 100% hvor på kjøleren

kjernen på prosessoren vil komme. all pasta som kommer utenfor kjernen

vil gjøre at om varmen skal ut i luften, så må den gjennom pastaen også.

dette vil da svekke effekten på kjøleren. jo mer som kommer utenfor,

jo mer blir kjølerens effekt svekket. ubetydelig vil du kanskje si? men

en for en hardcore overklokker er ingenting ubetydelig. og for en vanlig

bruker så gjør det jo ikke noe å gjøre noe rett.

 

Kanskje ubetydelig? Nei, det ER ubetydelig. Det er riktignok helt på det rene at man skal påføre pasta på Core for at man skal "treffe" Men om det ligger en liten kladd under kjøleren på siden av core, så vil jo ikke dette ha noe og si, da kjøleren omtrent ikke bruker undersiden i det hele tatt for og avgi varme. Hadde man derimot dynket oversiden av kjøleren i en stor mengde pasta så kunne vi snakkes..

 

ikke enig. det er jo ikke snakk om en klump, men goop som er smurt

utover kjøleren for å være sikker på å treffe kjernen eller coren som

du sier. i alle fall var det det jeg mente. kanskje det ikke har så mye

å si, men litt har det. overflaten på ribbesiden er kanskje 30 ganger

større enn på undersiden, men rett skal være rett. forøvrig finnes det

en test her på overklokking.no som tar for seg forskjellen mellom å

ligge goop på riktig, ligge goop på kjappt, standard goop fra standard

kjøler og ingen goop i det hele tatt. den er værd å ta en titt på i samme

slengen for de som ikke har gjort dette før. testen finnes her.

Lenke til kommentar

 

når du ligger AS på kjøleren er det vanskelig å vite 100% hvor på kjøleren

kjernen på prosessoren vil komme. all pasta som kommer utenfor kjernen

vil gjøre at om varmen skal ut i luften, så må den gjennom pastaen også.

dette vil da svekke effekten på kjøleren. jo mer som kommer utenfor,

jo mer blir kjølerens effekt svekket. ubetydelig vil du kanskje si? men

en for en hardcore overklokker er ingenting ubetydelig. og for en vanlig

bruker så gjør det jo ikke noe å gjøre noe rett.

 

Kanskje ubetydelig? Nei, det ER ubetydelig. Det er riktignok helt på det rene at man skal påføre pasta på Core for at man skal "treffe" Men om det ligger en liten kladd under kjøleren på siden av core, så vil jo ikke dette ha noe og si, da kjøleren omtrent ikke bruker undersiden i det hele tatt for og avgi varme. Hadde man derimot dynket oversiden av kjøleren i en stor mengde pasta så kunne vi snakkes..

 

ikke enig. det er jo ikke snakk om en klump, men goop som er smurt

utover kjøleren for å være sikker på å treffe kjernen eller coren som

du sier. i alle fall var det det jeg mente. kanskje det ikke har så mye

å si, men litt har det. overflaten på ribbesiden er kanskje 30 ganger

større enn på undersiden, men rett skal være rett. forøvrig finnes det

en test her på overklokking.no som tar for seg forskjellen mellom å

ligge goop på riktig, ligge goop på kjappt, standard goop fra standard

kjøler og ingen goop i det hele tatt. den er værd å ta en titt på i samme

slengen for de som ikke har gjort dette før. testen finnes her.

 

Jeg tror vi misforstår hverandre litt :) Jeg mener heller ikke og sammenligne med goop som er påført feil, altså et for tykt, eller tynt lag. Jeg snakker ganske enkelt om et korrekt påført lag, som er litt større en core. Det har ikke har noe og si. For det første leder jo goopen varme i seg selv, og nok en gang, bare en særdeles liten mengde varme ledes vekk under kjøleren.

 

Et eksperiment som ikke ville være helt korrekt i denne sammenheng, men kanskje morsomt å prøve er dette: Lag en "kjøler" som ikke har noen kjøleribber i det hele tatt. Ganskje enkelt en stor plan kobberklump. Sett den på en CPU og mål temperaturen. Blir sikker farlig høy. Ta så og kjøp inn noen tuber med goop, sprøyt ut tynne separate små larver, akkurat som ribber oppå kjøleren (evetuelt masse små dråper) Mål temperaturen igjen. Jeg ville ikke bli overrasket om den synker! (siden overflaten øker) Smører man derimot pastaen helt slett utover, blir det nok litt varmere.

Lenke til kommentar

Et eksperiment som ikke ville være helt korrekt i denne sammenheng, men kanskje morsomt å prøve er dette: Lag en "kjøler" som ikke har noen kjøleribber i det hele tatt. Ganskje enkelt en stor plan kobberklump. Sett den på en CPU og mål temperaturen. Blir sikker farlig høy. Ta så og kjøp inn noen tuber med goop, sprøyt ut tynne separate små larver, akkurat som ribber oppå kjøleren (evetuelt masse små dråper) Mål temperaturen igjen. Jeg ville ikke bli overrasket om den synker! (siden overflaten øker) Smører man derimot pastaen helt slett utover, blir det nok litt varmere.

 

ja, da er vi enig. men nå har jeg spikket nok fliser i denne tråden. den

handler jo tross alt om AS5 og ikke rett/feil smørring av goop.

Lenke til kommentar

John "Hoot" Hill på forumet til www.overclockers.com har også testet AS-5, og uttaler følgende:

 

I checked my XP-2400 temperature running Prime95 Torture Priority 10 along with monitoring my air and water temperatures. I then dismounted the pin block and cleaned it meticulously, reapplying the AS-5 per the Arctic Silver Web site instructions. Upon remounting the block and firing up my PC, I expected the core temperature to be the same if not worse, given it had not had time to settle in. Much to my surprise, under the same stress test listed above, the core temperature was already 2C lower. I was awstruck to say the least. I let it run P95 all night and the next day and after 24 hours settling time, the core temperature was another degree lower and that was at a slightly higher water temperature than the day before. At +48 hours, a retest showed no change as well as +72 and +96 hours. 3C improvement can, in the overclocking scheme of things, make a big difference in whether you can step the CPU up a jump or two more in speed. People have layed awake at night trying to squeeze less than that out of a heatsink or waterblock.

Han sier også:

Though I am not beholding to Nevin and the gang at Arctic Silver, I am duty bound as an Overclocker to give the new AS-5 my highest praise and recommend it, for anyone trying to milk a few more degrees out of their currrent setup.

 

Det skriver jeg under på! Så folkens: Arctic Silver 5 er Den Nye Kjølepastaen for oss overklokkere! :)

Lenke til kommentar

Ikke egentlig. For AMD skal det såvidt være en dråpe, for P4 skal det være littegrann mer. Trykker du ut ca. en millimeter fra tuben og plasserer den midt på prosessoren, skulle du få et temmelig brukbart resultat. For P4 bruker jeg ca. 3-4 millimeter. Husk at på P4 er det varmeste området rett over core. Det er derfor viktigst å dekke det området, kantene er mindre viktig. Men for å sikre best mulig varmeoverføring, bør en dekke hele IHS'en.

Lenke til kommentar

jeg pleier å bruke et plastkort (for eksempel visa kort) til å smørre det

utover. ikke sikkert det er nødvendig, men jeg gjør nå det på den måten.

på P4 kan IHS fjernes for å få lavere temp på core, men vær

obs på at ikke alle P4 kjølere er bygget slik at de rekker core når IHS er

fjernet. du tjener et par grader på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...