Gå til innhold

Overklokke i5 4670k


Anbefalte innlegg

Så 87C blir litt i meste laget, selv i Prime?

Under gaming ser jeg ikke mange grader forskjell fra stock freq. :hm:

Hvis Vcore blir for lav, får jeg da BSOD under startup eller under stresstest?

 

Beklager bildene, Dropbox var visst ikke like vennlig som Flickr..

Endret av Soppost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det virker litt mye, spesielt med tanke på at programmet kun har kjørt i ti minutter. Med AIDA64 for eksempel er jeg ganske sikker på at temperaturen ville tippet 100 grader, selv om den tar det til det ekstreme. Ville som sagt anbefalt å justere ned spenningen og eventuelt klokkefrekvensen om det er ustabilt.

Lenke til kommentar

87 grader er ikke mye.

 

 

 

 

Kjør ned spenningen et hakk om gangen og kjør prime95 i ca 1 time hver gang, hold på slik helt til pcen krasjer og sett spenningen opp ett hakk og kjør prime i 12 timer for å få en 24/7 klokk :)

 

Gå ett og ett hakk ned fra 1.180V til 1.179V osv. eller kan jeg starte enda litt lavere enn der jeg er nå?

Lenke til kommentar

Jeg var skeptisk til custome selv, men yeeeeeez. Det er fantastisk. Ekstrem forskjell, ser bedre ut og er moro. Cheers!

 

Litt av poenget jeg prøver å komme frem til her er at det er liten vits i å stresse cpu'en med prime for så å finne ut at det blir alt for varmt, for så å slå av topplokket på cpu'en for å ha 40c vs 60c ,(under normal hard belastning), hvis en likevel ikke kommer 0.1Ghz lenger med overklokkingen. Da er det heller ingen forskjell i ytelse.

Lenke til kommentar

Tar det i denne tråden da jeg driver egentlig med akkurat det samme som trådstarter.

 

Jeg har prøvd meg fram og kræsja pc'n en del ganger nå, men jeg kommer ikke lavere 1.220v. Har ikke prøvd 1.119v, men 1.210v fungerte ikke. Bør jeg prøve å gå ned 0.001v om gangen til jeg krasjer? BTW har bare justert Core Voltage og CPU Ratio.

 

Temperaturene er vel litt høyt? Lurer på hvorfor det er så ujevn temperatur over kjernene?

post-281384-0-95309300-1391250765_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Tar det i denne tråden da jeg driver egentlig med akkurat det samme som trådstarter.

 

Jeg har prøvd meg fram og kræsja pc'n en del ganger nå, men jeg kommer ikke lavere 1.220v. Har ikke prøvd 1.119v, men 1.210v fungerte ikke. Bør jeg prøve å gå ned 0.001v om gangen til jeg krasjer? BTW har bare justert Core Voltage og CPU Ratio.

 

Temperaturene er vel litt høyt? Lurer på hvorfor det er så ujevn temperatur over kjernene?

attachicon.gifTemp.png

 

 

Merkelig at du ikke kan kjøre lavere enn 1.220V. Kjørte Prime95 fra 2-11 i natt med multiplier på 43 og Vcore satt til 1.165V. Null problemer. Maks temperatur var 88C på Core 1 ca. klokka 5.

Lenke til kommentar

 

Tar det i denne tråden da jeg driver egentlig med akkurat det samme som trådstarter.

 

Jeg har prøvd meg fram og kræsja pc'n en del ganger nå, men jeg kommer ikke lavere 1.220v. Har ikke prøvd 1.119v, men 1.210v fungerte ikke. Bør jeg prøve å gå ned 0.001v om gangen til jeg krasjer? BTW har bare justert Core Voltage og CPU Ratio.

 

Temperaturene er vel litt høyt? Lurer på hvorfor det er så ujevn temperatur over kjernene?

attachicon.gifTemp.png

 

 

Merkelig at du ikke kan kjøre lavere enn 1.220V. Kjørte Prime95 fra 2-11 i natt med multiplier på 43 og Vcore satt til 1.165V. Null problemer. Maks temperatur var 88C på Core 1 ca. klokka 5.

 

Ja, det syntes jeg også. Jeg bruker IntelBurnTest på High, men det skal vel ikke være så stor forskjell på IntelBurnTest og Prime95? Har du prøvd IntelBurnTest?

Lenke til kommentar

 

 

Tar det i denne tråden da jeg driver egentlig med akkurat det samme som trådstarter.

 

Jeg har prøvd meg fram og kræsja pc'n en del ganger nå, men jeg kommer ikke lavere 1.220v. Har ikke prøvd 1.119v, men 1.210v fungerte ikke. Bør jeg prøve å gå ned 0.001v om gangen til jeg krasjer? BTW har bare justert Core Voltage og CPU Ratio.

 

Temperaturene er vel litt høyt? Lurer på hvorfor det er så ujevn temperatur over kjernene?

attachicon.gifTemp.png

 

 

Merkelig at du ikke kan kjøre lavere enn 1.220V. Kjørte Prime95 fra 2-11 i natt med multiplier på 43 og Vcore satt til 1.165V. Null problemer. Maks temperatur var 88C på Core 1 ca. klokka 5.

 

Ja, det syntes jeg også. Jeg bruker IntelBurnTest på High, men det skal vel ikke være så stor forskjell på IntelBurnTest og Prime95? Har du prøvd IntelBurnTest?

 

 

Nei, har ikke testet IntelBurnTest, men det kunne jo vært en idé og prøvd. X.M.P. har jeg satt til Profile1 som kalleklovn12 skrev, men de andre vet jeg ikke noe om, er ny i dette selv. Jeg har i alle fall et slikt Bios hvor jeg bare endrer på CPU Clock Ratio og CPU Vcore: http://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2013/10/bios-gigabyte-z87x-ud5h-lga-1150-atx-motherboard-custom-pc-review-15.jpg

Lenke til kommentar

 

Tar det i denne tråden da jeg driver egentlig med akkurat det samme som trådstarter.

 

Jeg har prøvd meg fram og kræsja pc'n en del ganger nå, men jeg kommer ikke lavere 1.220v. Har ikke prøvd 1.119v, men 1.210v fungerte ikke. Bør jeg prøve å gå ned 0.001v om gangen til jeg krasjer? BTW har bare justert Core Voltage og CPU Ratio.

 

Temperaturene er vel litt høyt? Lurer på hvorfor det er så ujevn temperatur over kjernene?

attachicon.gifTemp.png

 

 

Merkelig at du ikke kan kjøre lavere enn 1.220V. [...]

 

 

Egentlig ikke, da det er veldig variabelt hvordan forskjellige CPU-er klarer å prestere. Min 4760K står på 1.22V, med en clock på 4.5 GHz. Justerer jeg ned spenningen krasjer PC-en.

Lenke til kommentar

 

 

Tar det i denne tråden da jeg driver egentlig med akkurat det samme som trådstarter.

 

Jeg har prøvd meg fram og kræsja pc'n en del ganger nå, men jeg kommer ikke lavere 1.220v. Har ikke prøvd 1.119v, men 1.210v fungerte ikke. Bør jeg prøve å gå ned 0.001v om gangen til jeg krasjer? BTW har bare justert Core Voltage og CPU Ratio.

 

Temperaturene er vel litt høyt? Lurer på hvorfor det er så ujevn temperatur over kjernene?

attachicon.gifTemp.png

 

 

Merkelig at du ikke kan kjøre lavere enn 1.220V. [...]

 

 

Egentlig ikke, da det er veldig variabelt hvordan forskjellige CPU-er klarer å prestere. Min 4760K står på 1.22V, med en clock på 4.5 GHz. Justerer jeg ned spenningen krasjer PC-en.

 

Men er det verdt å gå høyere enn 4.2 Ghz? Tatt med i betrakting ytelse vs temp.

Lenke til kommentar

 

 

Merkelig at du ikke kan kjøre lavere enn 1.220V. [...]

Egentlig ikke, da det er veldig variabelt hvordan forskjellige CPU-er klarer å prestere. Min 4760K står på 1.22V, med en clock på 4.5 GHz. Justerer jeg ned spenningen krasjer PC-en.

 

Men er det verdt å gå høyere enn 4.2 Ghz? Tatt med i betrakting ytelse vs temp.

 

Min temp ligger på maks 80. Er ikke verdt å gå høyere om temperaturen kommer på mer enn det.

Lenke til kommentar

Soppost:

Du har fin klokk og fine temperaturer :) Du har nok fått en god chip.

Se om du får klokket høyere ;)

 

 

Steffen, du har sikker ikke fått en så veldig god chip.

 

 

Relio har god chip.

 

Ja, det var dét. Hovedkortet kan vel ha noe å si det og, samt luftgjennomstrømningen i kabinettet. Nå kjører jeg mine vifter på 7V i Fractal R4. CPU vifta bråker mer/likt under gaming uansett.

Lenke til kommentar

Cooler Master Hyper 212 Evo. Super kjøler til den nette sum av kun 250 kr. :D

 

Når CPU vifta kjører på rundt 1200RPM er det nesten umulig å høre forskjell på 5V og 7V. Lurer dessuten på å kjøpe en ekstra 140mm vifte å ha i front for ekstra luftgjennomstrømning og en ekstra 120mm til 212en så jeg kan kjøre push/pull config.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...