Gå til innhold

SQL Server over internettet


Mats24

Anbefalte innlegg

Jeg har et system på skolen med en SQL Server, og en Windows Server 2012 som blir brukt som klient. Disse to har jeg koblet opp mot hverandre på intranettet, og vil nå gjøre det mulig å kunne koble meg opp til "incident programmet" fra hjemme PC til Windows serveren.

 

IP-adressene er statiske på begge datamaskiner, og TCP/IP port er satt som default. Alt fungerer lokalt, men når jeg prøver å koble meg opp fra en annen PC får jeg melding om at en av serverne ikke tillater meg å koble til.

 

Beklager hvis forklaringen er for kort og for upresis, men meningen med dette opplegget er å kunne bruke supportdesk programmet til skolen på privat PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serveren står sikkert på et lokalt nett på skolen - du må vel enten ha en mulighet for å komme deg inn på skolenettet utenfra (f.eks. VPN), eller sette opp port-forwarding av serveren mot brannmuren/gatewayen som kobler skolemaskinene mot internett for å kunne få tak i dem utenfra.

Lenke til kommentar

Serveren står sikkert på et lokalt nett på skolen - du må vel enten ha en mulighet for å komme deg inn på skolenettet utenfra (f.eks. VPN), eller sette opp port-forwarding av serveren mot brannmuren/gatewayen som kobler skolemaskinene mot internett for å kunne få tak i dem utenfra.

Jeg fikk nå til å bruke den via weben, men på skolens nett. Åpnet noen porter her og der og da funket det. Nå gjenstår det å få det til å funke utenfor skolens nettverk og brannmurer..

 

Er ikke sikker på hvordan jeg skal få det til, men kan også prøve VPN. Hvordan dette fungerer med serverene eller med reglementet til skolen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Å åpne en sql server mot internett uten at du vet hva du gjør er å be om trøbbel....

 

før du vet ordet av det er du en del av Dagbladets nullctrl serie.....

Hehe, jeg vet hva jeg gjør ;) Har full kontroll på brannmur status og dette med sikkerhet! :)

 

Men jeg vet hva du mener. Måten vi har satt opp de to serverne er på mest sikker måte, og med tanke på at dette er et ganske kritisk system, så har vi full fokus på sikkerheten. Det å åpne SQL server opp mot nettet kan være "farlig" ja, men det er mange gode måter å gjøre det på også. Må bare finne ut hvilken fremgangsmåte jeg skal bruke først, og derfor lagte jeg denne tråden.

Lenke til kommentar

Linken din fungerer ikke.

 

Er dette en ny problemstilling, eller er det det samme som du spurte om i første innlegg? Om det er det samme, dvs koble en pc utenfor skolens nett til en server som står på skolens lokale nett, er svaret fortsatt det samme; du må ha en metode å koble pc'en din til skolenettet, noe som ikke har noe med hverken SQL-serveren eller klientprogramvaren å gjøre, kun nettverksoppsettet på skolen og din lokale datamaskin.

 

Som oftest gjøres dette ved å få innloggingsdetaljer til en VPN-server som kobler skolenettet til internett, og slik tilgang får du kun ved å kontakte IT-ansvarlig ved skolen, ingen her på forumet kan hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar

Det beste er vel å få de som drifter til å sette opp en VPN-kobling til deg. Legger ved en skisse på hvordan det teknisk kan settes opp :)

 

Kan jeg spørre hva skal du bruke serverene til?

 

 

 

 

 

Ok, skal sjekke dette ut. :)

 

Jeg holder foreløpig på å oppgradere "loggførings" systemet til IKT avdelingen på skolen. Vi skal få det nettbasert, og da trenger jeg en sql server, og en windows server. Det eneste som gjenstår er å få det til å funke fra en privat pc utenfor nettverket. Dette skal læreren min hovedsakelig bruke, men skal også lage en nettside hvor kunder kan legge inn sakene sine med forskjellige IKT problemer. Det er nettversjonen av programmet som skal kunne fungere overalt. Til nå fungerer det på intranettet.

Endret av ThranaM
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal SQL server publiseres? Dette er en dårlig ide. Det er kun webapplikasjonen som må være tilgjengelig fra internett(på port 80 eller 443). Kommunikasjonen mellom applikasjonen og databasen foregår da lokalt på innsiden.

Ja, det gir faktisk mer mening. Men hvor finner jeg port 80 og 443?

Lenke til kommentar

Det er IIS serveren, den som kjører applikasjonen, som settes opp til å lytte på en port. Deretter må du sørge for at brannmurer og routere er satt opp til å akseptere denne trafikken og route(NATe) denne rett sted.

Er det noe bestemt måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...