Gå til innhold

Er dette bra eller dårlig? 4770k @ 4,51GHz


Anbefalte innlegg

Hei! Har overclocket min i7 4770k, og vet ikke det granne om spenningsinstillinger. Har brukt Intel Extreme Tuning Utility for å overclocke + holde øye med temperaturer og volt. Greier å få den til 4,51GHz uten å gjøre noe manuelt med volten.. Burde jeg gjøre noe med den? Står på adaptive mode istedenfor static i programmet om det har noe å si. Der står spenningen på 1,2246V.

Kjørte Stress Test på 4,51GHz, og fikk følgende: 1,2260V som høyeste spenning, holdt seg på 1,2240V for det meste, og 63 grader som høyeste temperatur.

Rundt 2 min etterpå ved idle var den 26 - 27 grader.

Tok også Benchmark, der både spenningen og temperaturen gikk over stresstestens resultater. 4,51GHz, max 67 grader, og 1,3240V. Resultatet ble 633 marks.

Har hovedkortet Asus Z87-A.
Bruker Cooler Master Seidon 240M som CPU kjøler, med de vanlige viftene, og ikke push-pull. Var ikke plass til det i mitt Fractal Design R4 kabinett. Vurderer å bytte viftene ut med Noctua sine.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om 4,51GHz ved da max 67 grader og 1,3240V spenning er bra eller dårlig? Og hvor stor forskjell utgjør dette på levetiden? Ganske ny med overclocking.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt fint. Dog lønner det seg å klokke i bios. 1.23v er bra på 4.5ghz. Problemer med auto er at volten økes mye mer enn nødvendig. Anbefaler deg å kjøre stresstesr med prime95 og se på tems i coretemp. Kjør gjerne 30-60 min.

 

En volt på under 1.4 har ingenting å si. Kanskje den "bare" lever i 7 år isteden for 7 år og tre uker. Ikke tenk på det. Du har nok byttet cpu da uansett.

Lenke til kommentar

Det er helt fint. Dog lønner det seg å klokke i bios. 1.23v er bra på 4.5ghz. Problemer med auto er at volten økes mye mer enn nødvendig. Anbefaler deg å kjøre stresstesr med prime95 og se på tems i coretemp. Kjør gjerne 30-60 min.

 

En volt på under 1.4 har ingenting å si. Kanskje den "bare" lever i 7 år isteden for 7 år og tre uker. Ikke tenk på det. Du har nok byttet cpu da uansett.

Får prøve BIOS istedenfor :) Om auto øker volten mye mer enn nødvendig er vel ikke helt nødvendig..? Men om det ikke har noen konsekvenser trenger jeg vel kanskje ikke gjøre noe med det. Får se om jeg rekker å ta en 30-60 mins stresstest med prime95 i morgen. Og om forskjellen er såpass liten på levetiden har det ikke noe å si. Bytter nok om ikke så veldig mange år uansett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På mitt asus z87 pro går volten ifølge aisuite opp og ned ift til load selv om jeg har satt volt til manuell i bios? Vet dere hvordan jeg fikser dette? på en måte er det vel greit at cpuen får lite volt når den idler men blir den ikke mer ustabil da jeg ikke ser for meg at den greier å til en hver tid gi tilstrekkelig spenning og sikkert gir for mye til tider og, den går jo litt over det jeg har satt i bios under full load

Lenke til kommentar

På mitt asus z87 pro går volten ifølge aisuite opp og ned ift til load selv om jeg har satt volt til manuell i bios? Vet dere hvordan jeg fikser dette? på en måte er det vel greit at cpuen får lite volt når den idler men blir den ikke mer ustabil da jeg ikke ser for meg at den greier å til en hver tid gi tilstrekkelig spenning og sikkert gir for mye til tider og, den går jo litt over det jeg har satt i bios under full load

volten justeres i forhold til behovet av cpu kraft. så du trenger ikke like mye volt når du surfer- vs la os ssi spille bf4, da trenger cpu alt juice den kan få. Volten blir justert ettter behovet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt "problem" var at jeg klarte fint å kjøre Prim95 samt Valley 1.0 med 4,5Ghz på 1.21 volt i flere timer uten problem men med en gang jeg started BF4 så fikk jeg tilfeldige "frys" i spillet. Ble stabilt etter jeg satt volten til 1.24.

 

Et annet problemet er at jeg ikke forstår hvordan jeg skal sette adaptive eller offset volt slik at jeg bare kjører manuelt volt slik at den alltid er 4,5Ghz

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...