Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav og inhabilitet.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hva sier loven om hvem som er inhabile i en NAVsak? Står det beskrevet i folketrygdloven?

Min tidligere svoger jobber på nav-sosial i en annen kommune enn den jeg bor i (jeg bor i Oslo), og siden jeg er sykemeldt står det jo en del sensitiv informasjon om meg i NAVs register, og lurer derfor på om han har tilgang til all denne informasjonen? Må jo være beskrevet i loven et sted hvem som har ig ikke har tilgang.



Anonymous poster hash: 97860...1d0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har ikke tilgang til den informasjonen. Som ansatt i NAV-sosial i en annen kommune skal han ikke ha tilgang til noen informasjon om NAV-sosial i din kommune.

 

Vet ikke hva det står i folketrygdloven om akkurat dette, om det i det hele tatt står noe. Men generelt er det slik at når det gjelder "personsensitive registere", så skal tilgang ikke gis til flere enn det som er nødvendig for en forsvarlig saksbehandling. Dvs at det ikke engang er sikkert at alle på ditt NAV-kontor har tilgang til denne informasjonen.

 

Ellers har dette ingenting med inhabilitet å gjøre.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar,

 

Nå tilhører ikke jeg sosialkontoret da, tror min saksbehandler jobber i "vanlige" nav. Er du sikker på dette? Han må kanskje ha personnummeret mitt for å få fatt i "mappen" min?

 

Burde ikke denne tilgangen reguleres gjennom en eller annen lov?

 

Vil helst ikke at han skal få tak i alle de "juicy" detaljene om sykdommen min;)



Anonymous poster hash: 97860...1d0
Lenke til kommentar

Arbeids- og velferdsetatens datasystemer er lagt opp slik at du som saksbehandler kun har tilgang til personer som er bosatt i din egen kommune med mindre du har tjenestlig behov for tilgang til andre kommuner. Oppslag på personer blir loggført. Ansatte i den kommunale sosialtjenesten vil svært, svært sjelden ha tjenestlig behov for opplysninger utenfor egen kommune. Kravet om tjenestlig behov kan utledes av personopplysningsloven §§ 11 (1) (b) og 13.

 

Inhabilitet gjelder det å avgjøre eller delta i behandlingen av en sak. Snoking omfattes ikke av inhabilitetsregelverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...