Gå til innhold

Fornøyd å bo i norge?


Anbefalte innlegg

Fornøyd med å bo i Norge. Etter å ha bodd i utlandet litt, så ser man det at vi har det veldig bra, i alle fall med tanke på trygghet.

 

Det er fortsatt mye som bør gjøres annerledes, og været i seg selv er jeg ikke noe fan av.. :p Men jeg kommer neppe til å flytte til utlandet for godt, annet enn eventuelle videre studier eller jobbing for kortere perioder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye vil ha mer. Nordmenn er et flott eksempel på det. :)

 

Alt er relativt.

 

I min type arbeid ville jeg f.eks tjent en god del mer om jeg hadde bodd i USA (både totalt og relativt sett). Mens hvis jeg hadde jobbet i en kassajobb, el. så ville jeg nok tjent mye dårligere i USA enn jeg ville gjort i Norge. Pluss at i USA ville jeg hatt råd til mye mer for samme lønn (under halv pris på bil, for det meste billigere boligpris, og generelt et litt lavere kostnadsnivå). En vanlig middelklasse amerikaner har mer kjøpekraft enn en vanlig middelklasse Nordmann. Og i USA setter man som sagt pris på nyttige og unike skills, mens i Norge tjener kassadama nesten det samme som en ingeniør som har spesialisert seg mot et ettertraktet felt.

 

Når det gjelder frihet så er det litt mer komplisert. Men jeg tror nok USA er litt mer fritt enn Norge på tross av de uendelige lovene og reglene der og straffementaliteten med ekstreme fengselsstraffer.

I Norge kan man B.A.S.E hoppe i fjellene og bli plukket opp av seaking helikopter når det går galt og bli lappet sammen "gratis" på sykehuset etterpå, mens i USA kan man kjøre en svær offroad bil i naturen mens man skyter maskingevær ut av vinduet uten å bryte noen lover og man får den beste behandlingen i værden uten noen sparing på kostnader når man skyter seg selv i foten hvis man har en god forsikring eller nok penger spart opp (akuttbehandling får man forresten uansett uavhengig av om man har forsikring eller penger eller ikke).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...