Gå til innhold

Forsøke speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Olympus m.Zuiko 9-18mm er mye billigere enn Panasonic 7-14mm. Ikke like vid, men helt grei. Jeg har den selv.

[/quote

Takker for tips!

Håper E-PL5 når opp til ditt kamera bildekvalitetsmessig. Synes du legger ut virkelig gode landskapsbilder. Selfølgelig dine valg og redigering som er viktigst, men det må alltids litt sensorkvalitet til :)Valgte det, i stedet for G5 da jeg har litt lyst på annet enn dslr utseende og dette er jo mindre og.

 

Apropos vidvinkel, tror jeg at jeg har tenkt helt feil angående brennvidder.

Jeg blander nok den gamle tankegangen min med 1.6, 1 og 2.

 

Har jeg tenkt riktig med siste utregning at 14mm på mft tilsvarer 23,3 mm på canon 1,6? Matte er ikke min styrke. Trenger litt hjelp her..

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Godt å vite at den sensoren er så bra :)

 

Jeg fant frem denne utregnigskalkulatoren: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-camera-sensor-size.htm

 

Den viser at det blir 22mm. Litt forvirrende å regne crop nedover.

 

Edit: At 14mm på FF blir 22mm på 1,6 crop, altså.

 

For å være mer nøyaktig ser jeg at Canon APS-C har faktor1,62.

 

Det betyr at 14mm tilsvarer 22.68.

Fortsatt litt trangt, men nærmere brukbart vid vinkel.

 

Grunnen til at jeg tenker så fælt på dette er eksempelvis at man skal

på tur til et sted som for eksempel Roma.

Veldig greit å ha med seg et lett system på en sånn tur.

Sånne steder kan det være fint å få med mest mulig av arkitektur og miljøer, og slippe objektivskift hele tiden.

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å være redd for bildekvaliteten, sensoren i E-PL5 er hakket bedre enn den som er i G-5 :)

 

Mft systemet har en cropfaktor på 2 så en 14mm er ca det samme som 18mm på en crop canon sensor(1,6).

Jeg roter og tenker helt feil. Du har helt rett med i at 14mm på mft tilsvarer det jeg er vant med 18mm. Dette er jo veldig bra da.

Lenke til kommentar

Jeg mottok kameraet i dag og det lever opp til alle forventninger. Kjempekamera i perfekt størrelse. Tror nok det vil bli en finfin partner til 70d.

 

Jeg fikk som nevnt med en overgang til EOS objektiver. Det er en slags blenderstyringsring på overgangen, men ser ikke helt funksjonen enda. Morsomt hvor stort Canon 1.8II er i forhold til mft objektivene.

 

Etter alt tøyset mitt med utregning av brennvidde, kom jeg frem til at Oly 45mm 1.8 måtte inkluderes. Så tilfeldigvis en video med Digitalrev om dette objektivet. Første gang jeg har hørt den mannen skryte så mye. JP har det i svart versjon, til og med litt rimeligere enn sølv.

Det ankom posten samtidig. Fikk tatt noen bilder med det, men så døde objektivet. Det oppstod noen rare digitallyder, og så var det svart. Ser heldigvis ut til at man kan levere garantisaker direkte på JP butikkene.

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Jeg mottok kameraet i dag og det lever opp til alle forventninger. Kjempekamera i perfekt størrelse. Tror nok det vil bli en finfin partner til 70d.

 

Jeg fikk som nevnt med en overgang til EOS objektiver. Det er en slags blenderstyringsring på overgangen, men ser ikke helt funksjonen enda. Morsomt hvor stort Canon 1.8II er i forhold til mft objektivene.

 

Etter alt tøyset mitt med utregning av brennvidde, kom jeg frem til at Oly 45mm 1.8 måtte inkluderes. Så tilfeldigvis en video med Digitalrev om dette objektivet. Første gang jeg har hørt den mannen skryte så mye. JP har det i svart versjon, til og med litt rimeligere enn sølv.

Det ankom posten samtidig. Fikk tatt noen bilder med det, men så døde objektivet. Det oppstod noen rare digitallyder, og så var det svart. Ser heldigvis ut til at man kan levere garantisaker direkte på JP butikkene.

 

Flott å høre at du er fornøyd så langt. Olympus 45mm f1,8 vurderer jeg selv sammen med 12mm f2. Rart at det sorte 45mm objektivet er omtrent likt priset som versjonen i sølv, mens 12mm objektivet er mye dyrer i sort.

 

Håper det ordner seg med objektivet ditt hos JP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...