Gå til innhold

Forsøke speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig Canon 70d, som jeg har gjort kjent her på forumet.

Fortsatt topp fornøyd, men det hadde vært artig å prøve ut et mindre system en stund. Så får man se hva man synes etter en stund.

Jeg har alt som trengs av utstyr, blits og objektiver til Canon. Det eneste som mangler er et dyrt fastobjektiv med stor blenderåpning. Jeg tenkte litt på å kjøpe for eksempel en 35mm f2 IS, som koster oppunder 6000 kr.

Kanskje det holder med 17-55mm som jeg allerede har?

 

Så begynte jeg å kikke på speilløse kameraer. Det gjør vondt å begynne å tenke i de baner når man til dels er nedgravd i et system, atpåtil med splitter nytt kamera fra før. Sikkert mange som kjenner seg igjen i dette.

 

Selv synes jeg dybdeskarpheten i APS-C systemet er passe balansert. Jeg ser på dybdeskarpheten på mft og dybdeuskarpheten på FF som de store fordelene og sine akillesheler samtidig.

Jeg har og et RX100 hvor jeg setter pris på dybdeskarpheten det gir ved bilder i dårlig belysning ved større blenderåpning.

 

Kameraet jeg har kikket litt på nå er Fuji X-M1. Der ser det ut til at ISO kan kjøres opp, og bildeskarphet på topp. Dette er og et systemkamera jeg kan ta med på telttur uten å måtte ha med en ekstra veske på noen kilo. Jeg klarer meg ganske fint ellers vektmessig, men speilrefleksen føles litt stor å dra frem når jeg er hos folk, eller ute på generell fotografering. Man føler seg litt rar som har et dslr i blant, når man ser hva speilløst har blitt. Liker liksom ikke å fravike Canon, men de burde kanskje hatt et annet alternativ enn EOS-M og aldrende sensorer.

 

Lett å bable i vei når man lager en tråd :wee:

Jeg har vel bestemt meg såpass at hadde det vært søndagsåpent i fotobutikken hadde jeg vært der nå.

Hva synes dere om X-M1 som første speilløst å prøve ut?

APS-C, tilsynelatende kjempemessig bildekvalitet og høy ISO ytelse, vippbar skjerm, medfølgende kitobjektiv so ser ålreit ut, og ikke minst - lav nok pris til å gjøre at jeg har råd til å prøve. (4500,-)

Minusene er jo følgefokus og manglende søker. Synes det er helt greit å ta bilder med RX100`n, så da er sikkert dette enda mer greit. Dessuten så vil jeg jo om enn så lenge ha 70d til fuglefoto.

Stort sett så tar jeg landskapsbilder, og diverse familiebilder. Dette har og fungert godt med RX100.

 

Hva synes dere? Kom gjerne med forslag til rimelige speilløse, også m43.

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic G-5 tror jeg er i salg enda og der får du mye for pengene, ser ut som en liten speilrefleks.

Men med objektiv på så er vekten og størrelsen lite.

Bildekvaliteten er helt grei og kan nok uten problem sammenlignes med Canon sine sensorer før 70D.

 

Du sier du tar landskapsbilder og til det formålet så har jo mft en fordel med stor dybdeskarphet på større blender. f/11 på canon er ca f/7,1 på mft når det er snakk om dybdeskarphet og det gjør jo at man kan klarer seg på base ISO lenger når det begynner å bli lite lys.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mye bra om bildekvaliteten til Fuji-brikkene, men jeg er overrasket over den fine kvaliteten de nye 16mp brikkene fra Olympus.

Fordelen med mft er at det finnes svært mange gode objektiver og at de kan brukes om hverandre både på Olympus og Panasonic.

Slik jeg tenker så har jeg flere valg i fremtiden om jeg skulle finne på å kjøpe en del optikk til mft.

 

Bildekvaliteten fra mitt E-PL5 kan nok vanskelig sammenlignes med mitt forrige 5D MkIII i mange tilfeller, men jeg mener at den er fullt på høyde med mitt gamle 7D, om ikke bedre. JPG filene virker i alle fall bedre og i noen tilfeller mer tiltalende enn fra 5D'en. Dette er jo subjektivt, men ganske imponerende.

 

Om man liker tynn DOF får man objektiver med blender f 0,95, som kan gi en ganske så tynn DOF. Ellers mange flotte objektiver med blender f 1.8

 

Så på bakgrunn av dette ville jeg også sett p Olympus E-PL5 som ligger i samme prisleiet som du nevner, og versjon II av kit-objektivet er faktisk ganske bra.

Det går faktisk ganske greit i en anorakk-lomme eller i en hvilken som helst veske.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Kan også anbefale MFT, og f.eks. Olympus PEN E-PL5.

E-PL5 er et veldig bra kamera som erfaringsmessig f.eks. leverer skikkelig bra i jpg.

Mangel av søker er selvsagt noe som enkelte vil påpeke, men det funker jo veldig bra med påmontert søker...

Utvalget av skikkelig bra optikk er jo også et pre for MFT!

Noen vil f.eks. si at brukervennligheten ikke er topp, men det går godt an å venne seg til dette også, er iallefall min erfaring....

 

PS!

Har nå også tatt i bruk en EOS-M, og foreløpig erfaring er at dette slettes ikke er så dårlig som mange vil ha det til.. (må bare være klar over enkelte svakheter, som en jo kan tilpasse seg....)... Særdeles rimelig i anskaffelse har det også blitt....

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Takker for forslag hittil :)

 

Det kan se ut som Fuji ikke er noe særlig å ta med som erstatning med tanke på dårlig fokus i mørke.

Det er vel mer som et rent bykamera i forhold til kameraene dere nevner.

 

Dybdeskarphet vil jo fort oppnås med høyere brennvidde og stor åpning, ja.

 

Gf6 ser ut som en trivelig sak. Synd med manglende blitssko og standardzoom som starter på 28mm ekv.

Prisen er dog så lav at det uansett ikke vil være et bomkjøp.

 

Hvordan er mft ved fokusering i mørkere omgivelser? Hvordan er bildekvaliteten i mørke?

 

Uansett får jeg vel tenke på dette kameraet som et sidekamera. 70d har alle muligheter ved hvordan kameraet er bygd, og hva slags utstyr jeg har. Kan liksom ikke erstatte det med 4000 kr, men mft ser virkelig bra ut.

Hvordan er værtetting på disse apparatene?

 

Etter å ha lest meg rar i kveld, ser det ut til at et mft med vippeskjerm, wifi, passelig størrelse. Svart med type utseende som E-pl5 og Gf6. Stabilisering i hus er slettes ikke dumt.

 

Beklager spørsmålene, men trenger hjelp til å sirkle inn. Det er vanskelig å lese seg raskt opp via tester og diverse forum når jeg omtrent ikke klarer å huske navnene på apparatene :wee:

 

Edit: To kontrollhjul er fint, men da snakker man vel om høyere pris.

 

Man snakker vel da fort om OLY OM-D E-M5

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Etter litt mer lesing kan det se ut som E-PL5 er mest for pengene som sidekamera.

 

Jeg får tenke litt på om det virkelig er nødvendig med dette i tillegg til de to gode kameraene jeg har.

RX100 var jo egentlig tenkt som andrekameraet som alltid kan være med.

 

Stort sett har jeg gått over til bruke nesten bare 17-55 f/2,8 på Canon systemet og da er ikke vekten så ille å ta med på tur.

RX100 duger også til det meste.

 

Når man først har begynt å tenke på noe nytt blir man fryktelig ivrig :roll:

Lenke til kommentar

Etter litt mer lesing kan det se ut som E-PL5 er mest for pengene som sidekamera.

 

Jeg får tenke litt på om det virkelig er nødvendig med dette i tillegg til de to gode kameraene jeg har.

RX100 var jo egentlig tenkt som andrekameraet som alltid kan være med.

 

Stort sett har jeg gått over til bruke nesten bare 17-55 f/2,8 på Canon systemet og da er ikke vekten så ille å ta med på tur.

RX100 duger også til det meste.

 

Når man først har begynt å tenke på noe nytt blir man fryktelig ivrig :roll:

Jeg kan i alle fall si at jeg er veldig godt fornøyd med E-PL5 , kjøpte også nettopp en VF2 søker og 17mm f1.8. Det ble en ny opplevelse å titte i en elektronisk søker for første gang. En positiv overraskelse, lys og fin. Dessuten ser man jo histogrammet realtime hele tiden i søkeren. Jeg har programmert det lille hjulet på baksiden slik at jeg enkelt kan snu på hjulet for å kompensere eksponeringen eller endre lukker/blender. Selv om kameraet er lite kan jeg faktisk med øyet til søkeren snu på hjulet med tommelen uten å ta øyet vekk fra søkeren.

Så jeg synes kameraet er brukervennlig så lenge man bruker litt tid på å sette seg inn i systemene. Det følger også med Wifi minnekort i kampanjene for tiden.

 

Kameraet får også svært gode testresultater flere steder og brikken er den samme som finnes i OMD-E5

Jeg må også få si at kvaliteten på Olympus 17mm f1.8 er veldig flott , ekte metalutførelse, solid og litt retro. Den optiske kvaliteten er helt i toppklassen.

Lenke til kommentar

Begynner kjøpetrangen å melde seg - er det hardt å holde seg i nakken.

 

Har et Panasonic GX1 som sidekamera - og er svært fornøyd med dette. Har et 14mm 2.5 og 30mm 2,8 på dette kamera som gjør det lett ha med. Tror et nummer 2 kamera (- eller 3) bør være vesentlig mindre enn hovedkamera.

 

Vurderer selv å bytte til den gylne middelvei. Fuji X serien, men tror jeg gjør lurt i holde meg litt i skinnet.

Liker DOF som 5D(mk2) gir og lommevennligheten til GX1. Er litt usikker på om 1.6 crop kan gi meg det jeg trenger.

 

E-PL5 synes å virke fornuftig mht til dine innspill.

 

Uansett nytt utstyr er gøy og kanskje halve fotomoroa for amatører som meg :)

Endret av BjørnÅgeS
Lenke til kommentar

 

Etter litt mer lesing kan det se ut som E-PL5 er mest for pengene som sidekamera.

 

Jeg får tenke litt på om det virkelig er nødvendig med dette i tillegg til de to gode kameraene jeg har.

RX100 var jo egentlig tenkt som andrekameraet som alltid kan være med.

 

Stort sett har jeg gått over til bruke nesten bare 17-55 f/2,8 på Canon systemet og da er ikke vekten så ille å ta med på tur.

RX100 duger også til det meste.

 

Når man først har begynt å tenke på noe nytt blir man fryktelig ivrig :roll:

Jeg kan i alle fall si at jeg er veldig godt fornøyd med E-PL5 , kjøpte også nettopp en VF2 søker og 17mm f1.8. Det ble en ny opplevelse å titte i en elektronisk søker for første gang. En positiv overraskelse, lys og fin. Dessuten ser man jo histogrammet realtime hele tiden i søkeren. Jeg har programmert det lille hjulet på baksiden slik at jeg enkelt kan snu på hjulet for å kompensere eksponeringen eller endre lukker/blender. Selv om kameraet er lite kan jeg faktisk med øyet til søkeren snu på hjulet med tommelen uten å ta øyet vekk fra søkeren.

Så jeg synes kameraet er brukervennlig så lenge man bruker litt tid på å sette seg inn i systemene. Det følger også med Wifi minnekort i kampanjene for tiden.

 

Kameraet får også svært gode testresultater flere steder og brikken er den samme som finnes i OMD-E5

Jeg må også få si at kvaliteten på Olympus 17mm f1.8 er veldig flott , ekte metalutførelse, solid og litt retro. Den optiske kvaliteten er helt i toppklassen.

 

Akkurat sånne ting som er viktige å høre når man vurderer et kamera. Dette med å kunne velge info i søkeren er en fordel. Jeg har testet et wifi kort fra Transcend i RX100. Det tappet batteriet på null komma niks, og det var generelt ubrukelig ellers og. Hvordan fungerer det som følger med her? Bilder fra OMD-E5 ser jo veldig bra ut, så dette lover godt.

 

Begynner kjøpetrangen å melde seg - er det hardt å holde seg i nakken.

 

Har et Panasonic GX1 som sidekamera - og er svært fornøyd med dette. Har et 14mm 2.5 og 30mm 2,8 på dette kamera som gjør det lett ha med. Tror et nummer 2 kamera (- eller 3) bør være vesentlig mindre enn hovedkamera.

 

Vurderer selv å bytte til den gylne middelvei. Fuji X serien, men tror jeg gjør lurt i holde meg litt i skinnet.

Liker DOF som 5D(mk2) gir og lommevennligheten til GX1. Er litt usikker på om 1.6 crop kan gi meg det jeg trenger.

 

E-PL5 synes å virke fornuftig mht til dine innspill.

 

Uansett nytt utstyr er gøy og kanskje halve fotomoroa for amatører som meg :)

Ja, man får så mange ja og nei opplevelser når man vurderer noe man "trenger" :)

 

Da synes jeg du skal beholde 5DII, så har du alltids den muligheten når du trenger det. Ellers går det jo å

kjøpe et Fuji også. Man må prøve selv for å vite :D

Lenke til kommentar

Hvis du går for E-PL5 så er det jo en liten bouns å innkassere: http://www.olympus.no/s/pen-bonus-zoom/nn_NO?olycmp=penFI_ss13

Takker for det Smort1 ! Jeg trodde den kampanjen var over. Jeg har bestilt kameraet brukt, hvor teleobjektivet følger med i pakka. Jeg får også med vf-3, og alt til en fin pris :)

 

Jeg har kikket litt på diverse bilder tatt med disse objektivene på Flickr. De ser veldig skarpe og detaljrike ut til å være fra kitobjektiver.

 

Jeg kommer nok til å ønske en vidvinkel, som på disse kameraene fort blir en ultravid. Ganske dyrt ser jeg.

Lenke til kommentar

 

Hvis du går for E-PL5 så er det jo en liten bouns å innkassere: http://www.olympus.no/s/pen-bonus-zoom/nn_NO?olycmp=penFI_ss13

Takker for det Smort1 ! Jeg trodde den kampanjen var over. Jeg har bestilt kameraet brukt, hvor teleobjektivet følger med i pakka. Jeg får også med vf-3, og alt til en fin pris :)

 

Jeg har kikket litt på diverse bilder tatt med disse objektivene på Flickr. De ser veldig skarpe og detaljrike ut til å være fra kitobjektiver.

 

Jeg kommer nok til å ønske en vidvinkel, som på disse kameraene fort blir en ultravid. Ganske dyrt ser jeg.

 

M.Zuiko 12mm F2 er et bra alternativ (noe under 6000 for en ny), selv om det ikke akkurat er ultravid...; http://www.akam.no/bildekritikk/?product_id=150096&start_date=all

Synes forøvrig både M.Zuiko 14-42 II R og 40-150 R er helt OK....

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du går for E-PL5 så er det jo en liten bouns å innkassere: http://www.olympus.no/s/pen-bonus-zoom/nn_NO?olycmp=penFI_ss13

Takker for det Smort1 ! Jeg trodde den kampanjen var over. Jeg har bestilt kameraet brukt, hvor teleobjektivet følger med i pakka. Jeg får også med vf-3, og alt til en fin pris :)

 

Jeg har kikket litt på diverse bilder tatt med disse objektivene på Flickr. De ser veldig skarpe og detaljrike ut til å være fra kitobjektiver.

 

Jeg kommer nok til å ønske en vidvinkel, som på disse kameraene fort blir en ultravid. Ganske dyrt ser jeg.

Jeg benyttet meg også av det kampanjetilbudet. Synes begge kit objektivene er helt grei, i allefall 14-42mm. Den blir av mange sett på som et av de bedre kitobjektivene som finnes. Telezoomen er og grei siden det er en superlett og liten "80-300mm" objektiv. Krever litt lys.

 

Jeg også har lyst på et vidvinkelobjektiv og ser på 12mm f2 som det optimale.

Ellers får den rimeligere 9-18mm gode kritikker , særlig i den vide enden.

Lenke til kommentar

Jeg får prøve ut kameraet og se an etterhvert om behovet er der.

Når jeg går rundt og tar bilder av hva som helst er det sjelden jeg bruker stor

blender. Da blir det ofte at jeg gjør det for å rettferdiggjøre kjøpet av objektivet.

 

Ett fastobjektiv til en grei penge hadde vel gjort seg. Nyttig å ha til portretter og

innebilder blant annet.

 

Edit: 9-18 høres bedre ut. 12 blir fort fra ganske trangt til litt trangt når det gjelder å få med seg mye inne og i landskapsbilder.

Ellers kan man vel fint klare seg uten. Har jo alt som trengs til Canon foreløpig. På turer hvor lett kamera er med

går det sikkert fint med normale brennvidder. Perfekt kamera å ha med i skogen og jakt for eksempel. Lav vekt hvor man får med seg alt. Dessuten er vel disse kameraene ganske stille antar jeg?

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Er det ikke Samyang som har en veldig kraftig prisgunstig vidvinkel ? Dog kun manuell fokus

Det jeg finner er et 7,5 fish.

Hvordan vil manuell fokus fungere med dette kameraet tro?

I testen til Akam nevnes det at skjermen og ekstra søkeren ikke er all verden.

Finnes det noe peaking med bekreftelse på fokus i pl5?

Sitter fokus stort sett på dette systemet?

 

Ellers finnes det jo 7-14 til ca. 6000,-

litt vel dyrt til et sidekamera, men hvem vet hva man synes etter å ha brukt kameraet

en stund.. Det vil vel uansett koste mye å lage et objektiv med så vid vinkel.

 

 

Nå er forresten kameraet på vei i posten. 4000,- for kameraet med to objektiver og

v-f3 er ikke gærent.

F

år se an behov for veske, men det er vel greit å ha for å bære med flere objektiver og beskyttelse mot sand eller regnvær for eksempel. Ser jo ut til at vesker i denne størrelsen er rimelig.

Et batteri eller to ekstra er vel greit å ha pluss muligens en trådløs fjernkontroll.

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...