Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette lov?


abc33

Anbefalte innlegg

Leier en leilighet i huset der også huseier bor og i dag fikk jeg et brev fra huseier om athusleien skal korrigeres igjen etter konsumprisindeksen og skriver videre at leien kan justeres til gjengs leie etter tre års leietid.

Jeg har i feb mnd bodd her i tre år. Han høynet husleien i fjor også med 150 kr. Nå høynet han den med 1350 kr, og skrev at første innbet. av husleien skulle da skje i feb mnd.

Så da er mitt spørsmål: Er dette riktig og har han lov til dette etter lov. 1 mnd frist synes jeg var kort tid b.l.a

Videre har vi felles varmtvannsbeholder. Vi sliter fryktelig med varmtvannet i min leilighet, da det svært ofte ikke er nok til å dekke to familier og varmtvannet uteblir! Dette har skjedd så ofte dette synes jeg er svært beklagelig og vært i kontakt med huseier som ikke tar dette alvorlig og sier han har hatt service på den men virker ikke som han er intr i å fikse noe.

Hva mener dere om dette. Er dette lov å gjøre mot en leieboer? Kan jeg slå i bordet med noe her?

Videre har vi et søppel problem. Det er for mye søppel til kun å ha en søppelboks av hver til to husstander. Så dette medfører at jeg gjenntatte ganger må fylle poser med søppel i min bod og kjøre dette bort på et innleveringsmottak. Synes ikke dette er riktig da søppelkasting inngår i leien her.

Jeg har gjenntatte ganger prøvd og ringe og sender sms om at jeg ønsker å snakke med han om dette og at vi må komme til en enighet, uten at han svarer på dette. Jeg har gjentatte ganger prøvd og snakke med han og han bortforklarer og utsetter. Vet ikke hvordan jeg skal nå frem nå..

Hva gjør jeg med dette og hva har jeg krav på ift disse punktene jeg belyser her?

Setter veldig stor pris på svar, føler meg litt overskjørt og ikke hørt nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det må gå seks måneder fra skriftlig varsel til økningen gjelder.

 

 

 

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frå husleigelova:

 

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.
§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

 

Så den fyrste endringa etter indeksreguleringa er lovlig, men tilpassinga av gjengs leige skal være med 6 måneders varsel. Varselet kan komme alt etter 2,5 år.

Så med mindre du fekk skriftlig varsel om husleigeendringa i sommar så er dette for kort frist.

 

Når det gjeld dei andre forholda så blir dette noke som ein må sjå på kva som er avtalt.

Slik som det ser ut for meg så har utleiger og leigetakar valgt å dele på enkelte utgifter med dei ulempene som dette medfører. I utganspunktet skulle dere f.eks ha betalt renovasjonsutgiftene for kvar husstand og dermed begge hatt kvar sin dunk.

Tilsvarande når det gjeld varmevatn, når to husstander deler på varmevatnet så vil det alltid bli slik at den eine parten kan bruke opp varmevatnet for den andre.

Dette problemet vil oppstå begge vegar, det er berre at du sjølvsagt merker dette best når det er du som står utan varmevatn.

Løysninga blir sjølvsagt å få montert ein varmtvannsbereder i kvar bolig, eller eventuellt montere ein større bereder som begge husstandane kan dele på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar.

Jeg søker litt svar på hva konsumprisindeks og gjengsleie er. Kan du forklare?

Hvordan finner jeg ut hva gjengs prisen blir?

Kan jeg selv velge og få bestemmelser til å finne ut av dette og hvem kontakter jeg da?

Hva vil det si at endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumenprisindeksen i den tiden etter siste leiefastsetting.

I leieavtalen står det ikke noe om renovasjon og jeg går da ut i fra at eier betaler den for leier.

Kan jeg kreve at han får flere søpplekasser, slik at jeg ikke skal måtte kjøre vekk søpplet mitt.

Nå er jo min husleie på 8150,- og eier har satt den opp til 9500,-Dette synes jeg var et stort hopp. Er det virkelig lov av han og sette den opp så mye? Finnes det lover over hvor mye det er lov og sette opp leien? I dette tilfelle med nesten 1400,-

Lenke til kommentar

Husleieloven har ikke materielle regler om hvordan man skal fastsette gjengs leie, bare prosesuelle. Det vil si at den ikke sier noe om hva som er gjengs leie eller ikke, bare man gjør dersom du og huseier ikke er enig om spørsmålet. Den baserer seg altså i utgangspunktet på at du og huseier blir enig. Hvis du er uenig i at dette er gjengs leie kan du kreve takstnemnd etter husleieloven § 12-2. Dersom de kommer til at økningen var høyere enn til "gjengs leie" så skal husleier betale for takstnemnden. Dersom de godtar leieøkningen så må du betale for arbeidet deres. Hvor mye det koster vet jeg ikke.

 

Hva konsumprisindeksen er finner du ut ved å google. Det er et tall som SSB kommer med. Du kan skrive inn datoen for avtaleinngåelse og datoen for leieøkningen på ssb sine nettsider, så ser du hvor stor prosentvis økning det har vært. Så kan du se om leieøkningen stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...