Gå til innhold

Minnekort til Canon 6D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du behov for veldig lange serier med JPEG på maks skuddtakt? Eller at kameraet så fort som mulig skal være klart til nye gjentatte serier med Raw?

Hvis ikke kommer du langt med et alminnelig class 10-kort. De kjappe kortene er bare for de som har behov for lange gjentatte skuddserier eller tyner videodelen med Magic Lantern.

 

Så - har du egentlig behov for det?

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er vel egentlig dette jeg spør om... :-)

 

Jeg ønsker at kameraet skal kunne ta så raske serier med RAW-bilder som mulig, og jeg tar veldig sjelden lange serier - kanskje maks noen få sekunder, feks 5-10 sek.

 

Og da spør jeg: Har jeg behov for noe mer enn feks et Lexar Pro 400x?

 

Jeg ser jo at spesifikasjonene er bedre, men vet ikke hva jeg i praksis oppnår verken ved å gå opp til et Sandisk 95 mb/s eller et SDXC. Det er det jeg lurer på...

Lenke til kommentar

Ja, det er vel egentlig dette jeg spør om... :-)

 

Jeg ønsker at kameraet skal kunne ta så raske serier med RAW-bilder som mulig, og jeg tar veldig sjelden lange serier - kanskje maks noen få sekunder, feks 5-10 sek.

 

Og da spør jeg: Har jeg behov for noe mer enn feks et Lexar Pro 400x?

 

Jeg ser jo at spesifikasjonene er bedre, men vet ikke hva jeg i praksis oppnår verken ved å gå opp til et Sandisk 95 mb/s eller et SDXC. Det er det jeg lurer på...

Du vil typisk ikke få lenger serier med Raw - muligvis ett til tre skudd til. Bufferet har ikke plass til så mange Raw-bilder. Den store forskjellen med et kjappere kort er at det tar kortere tid før kameraet er klar til ny serie.

http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d/12

dpreview rapporterer at de kunne skyte 15 Raw-bilder med 4.3 bilder i sekundet - altså såvidt over tre sekunder - før bufferet gikk fullt, og skuddtakten falt til 1.4 bilder i sekundet. Det tok 8.4 sekunder uten å skyte før bufferet var tomt og kameraet var klart til ny serie. Dette med et 64GB SanDisk Extreme Pro UHS-I SDHC (90MB/s).

Så - 5-10 sekunder med maks skuddtakt får du ikke med Raw - så skal det være JPEG.

 

Tror ikke det er så mye å hente når man kommer opp de aller kjappeste kortene. Det kan være du får skutt 16-17 i stedet for 14 skudd på full skuddtakt. Vet ikke hvor lang tid et Lexmark 400x bruker på å tømme bufferet helt - et kjapt kort bruker 8-9 sekunder.

Lenke til kommentar

Lexar-kortet koster halvparten av Sandisk-kortet, ikke at det bety noe for kvaliteten men det er flere ting som tyder på forskjell. Lesehastighet (overføring til PC) er 60 MB/s i stedet for Sandisks 95 MB/s. Videre er skrivehastigheten ikke direkte oppgitt, men de sier i hvert fall "lavere enn lesehastigheten på 60 MB/s". Men det er oppgitt med UHS-1 så det kan ikke være helt på bærtur dårlig heller. Sandisk-kortet har imponerende 90 MB/s skrivehastighet.

 

Hvis pris er viktig så får du langt rimeligere 32 GB kort dersom du kan gå litt ned på hastighet og komme under 200 kr-grensa. Her er et par gode 32 GB SDHC til under 200-lappen, innkludert frakt:

 

http://www.mymemory.co.uk/SDHC/SanDisk/SanDisk-32GB-Ultra-30MB_s-SD-Card-%28SDHC%29---Class-10

http://www.mymemory.co.uk/SDHC/Lexar/Lexar-32GB-200X-Premium-Series-SD-%28SDHC%29-Card---Class-10

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Jeg tenkte vel ikke å kjøpe noe billigere enn Lexar Pro 400x, men tenkte kanskje at det også var greit nok. Ikke noe poeng å betale for mye heller. På den andre siden er jeg villig til å betale mer hvis det hadde vært forskjell av betydning...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...