Gå til innhold

Minstekrav på sesjon del 2?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurte egentlig bare på om noen visste hva som er minstekravet på de fysiske testene på sesjon del 2? har nå lest det meste om sesjon del 2, og har funnet minstekravet til de teoretiske prøvene, men ikke de fysiske.

 

Litt lettere å kunne forberede seg til sesjon når man vet hva man "minst må klare". Skal ærlig innrømme at fysikken kunne vært bedre, og er litt bekymra for at det skal sette en stopper for at jeg blir tjenestedyktig.

 

bare for å forsikre meg; de fysiske testene er situps, pushups og pullups sant?

 

ser frem til svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sesjon del 2 hadde vi to styrketester og en kondisjonstest. Styrketestene var å først presse armene mot et stativ som stod i ro. Dette målte trykket du presset med, og var derfor veldig ulikt push-ups/benkpress, selv om det er samme muskler som er i bruk. Etterpå gjorde vi det samme, bare med bein.

Kondisjonstesten var på 3d-mølle. Den går ut på at tempoet øker med 1 km/t for hvert minutt, der du først har stigning på 5%, før den fort går på 10%. Du går helt frem til 6 km/t. Så løper du helt til du ikke klarer mer, maks 15 minutt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raske svar, fortsatt ingen som vet hva minstekravene er for å bli tjenestedyktig?

Vil veldig gjerne inn i sanitet, men usikker på hvilken gren enda. Og vil jo da bli medic. Men ser jo for meg at det er litt strengere fysiske krav for å bli med i telemarksbataljonen enn det er for å bli sanitetssoldat som jobber på sykestue :)

Lenke til kommentar

Dette er som oftest ikke noe å bekymre seg for, om man ikke er i fryktelig form. Jeg tenkte akkurat det samme før sesjon, men scora 7 og 8 på fysikk og kondisjon. Testene er ikke situps, pushups etc. Styrketestene er en makstest med en statisk stang. Denne brukes til arm/bryst og beintest. Arm/bryst kan sammenliknes med en makstest i benkpress, bare at stangen ikke rykker seg, og man får trykket oppført i KG. Samme hjelder altså beintesten som kan samnliknes med squats. Altså lår,rumpe og legger. Kondisjonstesten fåregår på tredemølle med "motbakke" og høyere fart for hvert minutt, opp til 15. Testene vurderes fra 1-9, hvor alt over fem åpner for alle muligheter i førsteganstjeneste + mulighet til videre utdanning :-)

Lenke til kommentar

Oi, her var det jo allerede gode svar. Kan legge til at for tjeneste i hæren kreves det at du klarer over 10 minutter på mølla, og tjeneste ved GSV krever 11min og 15 sekunder. Ellers tror jeg ikke det er minstekrav på styrke, her skal de nok bare teste at det ikke er noe feil med deg. Under 10 min på mølla så vil de nok ønske deg i lettere tjenester, som luft og sjø. Men dette klarer du om du virkelig vil det.

 

Edit: Tenker du kun førstegangstjeneste, eller kunne du væry interessert i utdanning og videre arbeid i forsvaret? Vil i så fall annbefale deg å sjekke ut befalskole. Her kan du ta en lederutdanning hvor du har mulighet til spesialisering som sanitetssoldat. Tar seg godt ut i det sivile liv også!

Endret av Julibj
Lenke til kommentar

I første omgang blir det jo førstegangstjeneste, men har veldig lyst å ta lederutdanning for å så jobbe med sanitet i utlandet :) Så blir nok befalskole etter hvert :) Har du peiling på hvilken forsvarsgren som ville vært best for utenlandsoperasjoner, eller er det det samme så lenge jeg fullfører befalskolen ?

 

EDIT: Er blant annet hjelpekorpsmedlem i røde kors, noe jeg leste ville være en fordel. jeg har allerede tatt det vi kaller for videregående førstehjelpskurs som er noe tilsvarende nivå 3 i forsvaret, men det er jo klart at det fins uliker der også. Men tror du jeg vil ha en fordel når jeg går inn i førstegangstjenesten med sanitet som mål ?

Endret av irrasjonell7
Lenke til kommentar

Hæren er nok uten tvil det beste for dine ambisjoner. Det er klart at nivå 3 førstehjelp er ett stort bonus uansett hva du skal i forsvaret (da sanitet er en del av opplæringen til det meste), og spesielt i sanitetstropp.

 

Slik jeg ser det burde du vurdere å søke enten befalskole eller krigsskole (gjerne istedet for førstegangstjeneste og), ettersom ambisjonene dine i forsvaret er så høye! :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...